آغاز کاهش قیمت دلار / آرامش به بازار ارز برمی‌گردد؟

گروه اقتصادی الف،   3990430071 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس بانک مرکزی از «آرامش» بازار ارز در روزهای آینده خبر داده است اما با اینکه هنوز معلوم نیست این آرامش به چه معناست، بازار ارز امروز به این اظهارات واکنش مثبت نشان داد.

آغاز کاهش قیمت دلار / آرامش به بازار ارز برمی‌گردد؟

به گزارش الف عبدالناصر همتی در یادداشت اینستاگرامی روز گذشته خود با بیان اینکه قبلاً اعلام کرده بودیم که بازار ارز دچار نوسان شده است، افزود: این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند، یا اینکه تصور می‌شود برای تأمین کسری و یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است.

به گفته وی دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیر عادی تقاضا و نیز سو استفاده از آن باقی نمی‌ماند.

رییس بانک مرکزی به واردکنندگان نیز توصیه کرده است چند روز دیگر را تحمل کرده و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند.

هر چند همتی در این یادداشت کوتاه، دانسته و آگاهانه از پایین آمدن نرخ دلار و قیمت آن به صراحت سخن نگفته است اما ظاهرا تفسیر فعالان اقتصادی و واکنش بازار به این اظهارات این است که به زودی دلار شاهد کاهش قیمت خواهد بود. 

از روز گذشته یکی از سایت های مشهور خرید اینترنتی در اقدامی عجیب در ازای نصب نسخه جدید اپلیکشن خود چند مدل گوشی تلفن همراه را به تعداد محدود با کاهش قیمت که در برخی مدل‌ها نزدیک به یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان هم می شد، عرضه کرده است.

برخی اخبار غیر رسمی نیز از کاهش تدریجی دلار در ساعات کاری اولیه امروز حکایت دارد. بنابر اعلام این سایت ها امروز  دلار از ۲۶ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان نیز رسیده است. یورو نیز تقریبا همین مقدار کاهش را تجربه کرده است.

با این حال تجربه قبلی و وعده های پیشین کنترل بازار ارز حاکی از آن است که مشکل دلار  در اقتصاد کشور مزمن شده و به نظر می رسد دولت نه اراده و نه توان لازم را برای بازگرداندن قیمت دلار به کانال ۱۵ هزار تومانی یک ماه پیش را داشته باشد. 

 فعالان اقتصادی به یاد دارند که پیش از افسار پاره کردن دلار،  قیمت آن در پایان فروردین امسال در کانال ۱۵ هزار تومان بود و این ارز ظرف فقط دوماه ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

بر اساس تجربه قبلی و از‌آنجا که روند قیمت دلار همواره رو به افزایش بوده است انتظار بازگشت دلار به ۱۵ هزار تومان محتمل نیست. با این حال واکنش مثبت بازار به اظهارات همتی و انتظار «آرامش» در این بازار برای فعالان اقتصادی ثبات قیمت را دستکم فعلا قابل تصور کرده است.