اتحادیه اروپا بازه زمانی حل اختلافات برجام را تمدید کرد

گروه جهان الف،   3990428004

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جدول زمانی مربوط به ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام را یک بار دیگر تمدید کرده است.

اتحادیه اروپا بازه زمانی حل اختلافات برجام را تمدید کرد

به گزارش مهر، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به نامه‌ای که حدود دو هفته پیش از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران دریافت کرده بود، اعلام کرد که جدول زمانی مربوط به ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام را که پیشتر فعال شده بود، مجدداً تمدید کرده است.

در ابتدای این بیانیه با اشاره به نامه مزبور آمده است: «من روز سوم ژوئیه نامه‌ای را از وزیر خارجه ایران دریافت کردم که با فعال کردن "مکانیسم حل اختلاف"، نگرانی‌های ایران در خصوص مسائل مربوط به اجرای "برنامه جامع اقدام مشترک" توسط فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده را طبق بند ۳۶ به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع می‌داد».

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه می‌افزاید که تشکیل جلسه کمیسیون مشترک به دلیل محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده برای مقابله با ویروس کرونا امکان‌پذیر نبوده است. در این بیانیه آمده است: «با توجه به محدودیت‌های مسافرتی وضع‌شده به دلیل بیماری همه‌گیر کووید -۱۹، امکان تشکیل جلسه عادی کمیسیون مشترک برجام تاکنون فراهم نشده است. همه طرف‌های برجام بر عزم خود برای حفظ توافق که در راستای منافع همگان است تأکید کردند».

بورل در این بیانیه خاطرنشان کرد: «گذشته از اختلاف بر سر روش‌ها، همگان توافق داشتند که با توجه به پیچیدگی مسائل موجود به زمان بیشتری نیاز است. به همین دلیل جدول زمانی [مکانیسم حل اختلاف] تمدید شد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اظهار داشت که نشست بعدی کمیسیون مشترک به محض لغو محدودیت‌های مسافرتی، برگزار خواهد شد.

گفتنی است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه دو هفته پیش خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد که هرگونه مداخله در همکاری‌های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می‌تواند بر مبانی همکاری‌های پادمانی موجود تاثیر منفی بگذارد.

پیش از این نیز در دو مرحله دیگر موارد عدم پایبندی ایالات متحده و سه کشور اروپایی طبق بند ۳۶ برجام توسط جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک ارجاع شده بود که با توجه به عدم حل و فصل اختلافات مزبور، منجر به کاهش تعهدات ایران طی پنج گام شد.