روایت نشریه اسپانیایی از سیلی ایران و چین به آمریکا

گروه جهان الف،   3990426124

ایرنا نوشت: «برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین» یک همکاری راهبردی است که به زعم بسیاری از رسانه های غربی، سیلی محکمی به صورت آمریکا، شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران و به انزوا فرو بردن هر چه بیشتر آمریکاست.

روزنامه اسپانیایی ال کنفیدنسیال در شماره اخیر خود با درج مقاله ای از «دسکایار» دیپلمات برجسته و مدیر اسبق سرویس های اطلاعاتی اسپانیا نوشت: ایران و چین به روش مشترکی برای ضربه زدن به اقدامات واشنگتن دست یافته اند.  

دسکایار تصریح کرد: واشنگتن هر روز بیشتر دچار بیماری اوتیسم در سیاست خارجی خود شده و منزوی تر می شود؛  ایران و چین با انجام یک توافق بلند مدت، راه مشترکی برای حفظ منافع ملی خود و سیلی محکم به صورت آمریکا یافته اند.  

این دیپلمات برجسته همچنین می افزاید: شکست سیاست آمریکا در دشمنی و به انزوا کشاندن ایران و نیز ناتوانی اتحادیه اروپا در ارائه راه حلی در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا، عامل اصلی توافق اخیر بین ایران و چین می باشد.

دسکایار که سال ها سفیر اسپانیا در مراکش، واتیکان و آمریکا بوده است مقاله خود را با این جمله معروف به پایان می رساند: هر کدام از ما هر آنچه کاشته ایم، درو خواهیم کرد.

همچنین به گزارش نیویورک پست؛ «برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری های ایران و چین» که یک همکاری راهبردی است، علاوه بر مزایای اقتصادی بسیاری که برای تهران دارد، ضربه بزرگی به تلاش‌های دولت ترامپ در راستای انزوای ایران وارد می‌کند.

روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین نیز در گزارشی با رد سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا در امور جهانی از جمله خروج از توافق جامع قدرت های هسته‌ای جهان با ایران (برجام)، خاطرنشان کرد که رویکرد فشار آمریکا علیه ایران و چین بیشتر به زیان و انزوای خود آمریکا منجر می شود.

چین در ابرراهبرد سیاست خارجی خود احیای جاده ابریشم را دنبال می‌کند تا درهای اقتصادش را بیش از پیش به سوی مقاصد جهانی بگشاید؛ مسیری که ایران در آن نقطه‌ای ژئواستراتژیک محسوب می‌شود و گذار جاده ابریشم از خاورمیانه و ادامه مسیر به سوی اروپا، آفریقا و خاور نزدیک اهمیت ایران به عنوان یک شریک تجاری مطمئن را روزافزون می‌سازد. در سوی مقابل، چین طی سال‌های گذشته و اکنون از مهمترین کشورهای تامین کننده نیازهای ایران در زمینه کالا، خدمات، فناوری‌های روز و مشتری محصولات انرژی کشورمان محسوب می‌شود و کوشیده تعهدات دوجانبه و بین‌المللی از جمله در توافق هسته‌ای را به انجام رساند.  چین بزرگترین قدرتی‌ است که هژمونی خودخوانده آمریکا را تهدید می‌کند و ایران نیز تنها کشوری در منطقه است که سیطره آمریکا را برنمی‌تابد؛ مزایا و واقعیات روابط ایران و چین در حکم ابریشمی گرانبها برای دو کشور محسوب می‌شود.