نفت در اقتصاد ایران مُرد و تمام شد / راه اندازی بورس املاک و مستغلات

گروه اقتصادی الف،   3990426087

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در هفته گذشته با وزارت اقتصاد و مدیران بازار سرمایه کشور توافق کردیم و به زودی بورس املاک و مستغلات کشور را راه اندازی می کنیم و مشکلاتی که برای واگذاری املاک وجود دارد، حل می شود.

به گزارش ایسنا، دکتر"محمدرضا پورابراهیمی" امروز ۲۶ تیرماه در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار کرد: وزارت اقتصاد به عنوان متولی دارایی های کشور است و همه وزارتخانه ها مکلف هستند لیست دارائی هایشان را به این وزارتخانه ارائه بدهند.

وی با اشاره به اینکه برآورد این است با توجه به ارزش نقدینگی، کل دارائی هایی که دولت براساس قانون باید شناسائی کند ۹ برابر نقدینگی در سال ۹۸ باشد تصریح کرد: براساس گزارش خزانه کل کشور که در کمیسیون اقتصادی ارائه شد تاکنون ۳۵۰ هزار ملک و نزدیک به ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور شناسائی شده که عدد قابل توجهی در کشور است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رابطه بین ارزش دارائی های دولت ها با جی دی پی کشور بیان کرد: در برخی کشورهای ضعیف دارائی هایشان ۱.۲ برابر جی دی پی و در ایران هفت است یعنی هفت برابر مجموع کالاهای تولید شده و خدمات مالی، دارائی داریم و از این دارائی ها در کمترین حد استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه این دارا ها مازاد هستند و حتما باید برای آنها تصمیم گیری شود، اظهار کرد: یکی از سرفصل های ساختار بودجه در نظام اقتصادی که در دستور کار است، مولدسازی دارائی های دولت است و حساب کردیم اگر ۱۰ درصد از اینها را دارائی مازاد محسوب کنیم می شود ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان و اگر ۱۰ درصد در آنها بازده ایجاد شود، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان سهم بودجه کشور تغییر پیدا می کند و می توانیم به میزان بیش از ۱.۳ درصد هزینه فروش نفت در شرایط عادی صرفه جویی بکنیم و باید این کار را بکنیم.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه نفت در اقتصاد ایران مُرد و تمام شد چه به واسطه تحریم و چه به علت کرونا که قیمت جهانی کاهش پیدا کرد بیان کرد: همه مولدسازی، فروش دارائی ها نیست و می تواند در بخشی از آن با تغییر کاربری و ارزش افزوده استفاده کرد که نمونه دارائی های غیرمولد، دارائی های بانک هاست که حبس شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: در هفته گذشته با وزارت اقتصاد و مدیران بازار سرمایه کشور توافق کردیم و به زودی بورس املاک و مستغلات کشور را راه اندازی می کنیم و مشکلاتی که برای واگذاری املاک وجود دارد، حل می شود.

وی افزود: یکی از کارکردهای بورس املاک این است در خدمت مولدسازی دارائی های دولت قرار بگیرد و برای اقتصاد کشور ظرفیت سازی می کند.

پورابراهیمی گفت: نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصاد کشور در هفته جاری برگزار شد و فضای خوبی در جلسه حاکم بود و تصمیم گرفته شد برای مقابله با فشار سنگینی که آمریکائی ها وارد کرده اند، ساماندهی بازار ارز صورت بگیرد و با هماهنگی دولت و قوه قضائیه، بحث های مهم نظام اقتصادی و ساماندهی بازار ارز در ستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت با اشاره به اینکه ظرفیت های اقتصادی ایران اینقدر بالاست که از این فشارها عبور می کند به شرط همدلی، نگاه علمی و نگاه در داخل، گفت: دسترسی به منابع ارزی از مسائل مهم است و با هماهنگی سران قوا پیگیری می شود که از جمله آن ۲۷ میلیارد دلار از منابع ارزی حاصل از فروش نفت تسویه نشده و با تعیین تکلیف سرفصل های مهم می توانیم التهابات داخل کشور را در بحث ارز مدیریت کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: عزم جمهوری اسلامی، دولت، مجلس، بانک مرکزی و کمیسیون های اقتصادی بر این است با وحدت و همدلی آنچه می تواند مبنای عزت در کشور در بحث های اقتصادی باشد، در دستور کار دارد.

پورابراهیمی تصریح کرد: همه مدیران تا زمانی که مسئولیت دارند باید با قدرت کار را ادامه بدهند و امروز نظام در خطر است و نظام، تفکیک قوه مجریه و مقننه نیست و باید همه تحت فرامین مقام معظم رهبری کار را دنبال بکنیم.