کاربرد تست سرولوژی یا آنتی‌بادی کرونا چیست؟

گروه سلامت الف،   3990426017

بوشهر متخصص عفونی و بیماری‌های تنفسی می‌گوید دقیق‌ترین زمان برای انجام تست سرولوژی کرونا (آنتی بادی)، پایان هفته دوم و ترجیحاً بعد از روز دهم از شروع علائم است.

حسن شفیعی با اشاره به کاربرد تست سرولوژی یا آنتی بادی افزود: آزمایش‌های سرولوژیکی ویروس کرونا، آنتی‌بادی‌هایی را تشخیص می‌دهند که بدن برای مقابله با ویروس تولید می‌کند و این آنتی‌بادی‌ها در هرکسی که از کووید-۱۹ بهبود یافته، وجود دارند.

وی تصریح کرد: عموماً تست خون یا همان سرولوژی (پک آنتی بادی) در هفته‌های اول مثبت نمی‌شود، چون فاصله زمانی از زمان ورود ویروس تا تولید آنتی بادی توسط سیستم ایمنی وجود دارد و این تست فقط با شما نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته به کرونا مبتلا شده‌اید یا نه؟

شفیعی گفت: آزمایش آنتی‌بادی وجود خودِ ویروس را بررسی نمی‌کند، بلکه به دنبال این است که آیا سیستم ایمنی بدن شما به عفونت پاسخ داده است یا خیر؟ و به دنبال مواد خاصی در خون شماست که به آن آنتی‌بادی می‌گویند، زیرا بدن هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید - ۱۹ این مواد را ایجاد می‌کند

متخصص عفونی و بیماری‌های تنفسی بیمارستان شهید گنجی برازجان عنوان کرد: در آزمایش تست سرولوژی مقداری خون از شما گرفته می‌شود و وجود دو ماده شیمیایی IgM و IgG در خون شما بررسی می‌شود که آنتی‌بادی‌های IgM، در اوایل عفونت ایجاد می‌شوند و آنتی‌بادی‌های IgG، دیرتر و پس از بهبودی در بدن ظاهر می‌شوند.

وی تأکید کرد: حدود ۴ هفته طول می‌کشد تا در بدن انسان آنتی‌بادی‌های IgM ایجاد شوند؛ اما ویروس شناسان مطمئن نیستند که این مدت زمان برای ویروس مولد کووید ۱۹ چقدر است و برای فهمیدن این امر آزمایش‌های بیشتری لازم است.

شفیعی اظهار کرد: آزمایش‌های آنتی‌بادی فعلی نمی‌توانند به شما بگویند که آیا نسبت به بیماری کووید ۱۹ ایمن هستید یا خیر؟ این بدان دلیل است که ما نمی‌دانیم این پادتن‌ها برای چه مدت می‌توانند از شما در برابر این ویروس محافظت کنند، بنابراین این آزمایش‌ها نباید برای تشخیص ویروس استفاده شوند.

وی در خصوص دقیق بودن این آزمایش‌ها گفت: اگر نتیجه آزمایش آنتی‌بادی شما مثبت باشد بدان معنی است که کرونا داشته‌اید، اما اگر برای مدت کوتاهی به این ویروس آلوده‌ شده‌اید، ممکن است نتیجه منفی بگیرید و بدن شما آنتی‌بادی تولید نکرده باشد.

متخصص عفونی و بیماری‌های تنفسی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده پس از ۸ هفته بعد از بهبودی از بیماری کرونا سطح آنتی‌بادی‌ها کاهش پیدا می‌کند و این نشان‌دهنده این است که با یک‌بار مبتلا شدن ایمنی دائمی در بدن ایجاد نمی‌شود و افرادی که پروتکل‌های بهداشتی چون شستشوی دست، زدن ماسک، فاصله اجتماعی (فیزیکی) را رعایت نکنند می‌توانند دوباره ‌به این بیماری مبتلا شوند.