عقب‌نشینی آمریکا از تصمیم لغو روادید دانشجویان خارجی

گروه جهان الف،   3990425014

دولت آمریکا که پیش از این اعلام کرده بود روادید تحصیلی دانشجویان خارجی مقیم این کشور در صورت مجازی برگزار شدن کلاس‌های آنها لغو خواهد شد، در پی افزایش فشارها از این تصمیم جنجالی عقب‌نشینی کرد.

به گزارش تسنیم، «آلیسون باروز» قاضی دادگاه فدرال بوستون روز در ابتدای جلسه رسیدگی به شکایت دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی از دولت آمریکا به دلیل صادر کردن دستور لغو روادید دانشجویان خارجی در صورت برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، اعلام کرد که دولت آمریکا از اجرای این تصمیم منصرف شده است.

عقب‌نشینی دولت آمریکا از تصمیم خود برای اخراج دانشجویان خارجی از این کشور پس از آن رخ داده است که دانشگاه‌های هاروارد و ام‌آی‌تی، تعدادی از دانشگاه‌های ایالت کالیفرنیا و همچنین مقامات 17 ایالت از دولت به دلیل اتخاذ این تصمیم شکایت کردند.

اداره مهاجرت و گمرک آمریکا دوشنبه اعلام کرد در صورتی که دانشگاه‌های این کشور کلاس های خود را به صورت آنلاین برگزار کنند، دانشجویان بین‌المللی که در آمریکا تحصیل می کنند باید کشور را ترک کنند.

بیش از 12 هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول تحصیل هستند که اکنون ممکن است وضعیت اقامت شمار قابل توجهی از آن‌ها با این تصمیم تحت تاثیر قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی با انتقاد از سیاست دولت آمریکا گفت این تصمیم موجب می‌شود «زندگی دانشجویان خارجی ما مختل شود و اهداف علمی و پژوهشی آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد.»

رئیس دانشگاه هاروارد نیز اعلام کرد نسبت به این تصمیم «بد» بی‌تفاوت نخواهد بود و ضمن اعلام حمایت از دانشجویان خارجی این دانشگاه گفت: «ما این را به آن‌ها مدیونیم که بایستیم و مقابله کنیم،‌ و این کار را می‌کنیم.»

ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی پیامی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر، بیرون راندن دانشجویان خارجی از آمریکا را اقدامی در تضاد با منافع ملی این کشور خواند

وی در توئیتر نوشت: «داشتن دانشجویان خارجی در دانشگاه های آمریکا روش بزرگی است تا غیرآمریکایی ها طرفدار آمریکا شوند. این همچنین روش بزرگی است تا ایده های خود را به آنها معرفی کنیم و آنها ترغیب کنیم تا بمانند یا آن ایده آل ها را به خانه ببرند.»