سیاست گازانبری انصار الله یمن ضد متجاوزان سعودی

گروه جهان،   3990424112 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست گازانبری انصار الله یمن ضد متجاوزان سعودی

به گزارش الف، اعلام عملیات جدید موشکی جریان انصارالله یمن ضد عمق خاک سعودی در استانهای نجران و جیزان و اهدافی در شهر مأرب همزمان با ادامه تلاش ارتش یمن برای آزادسازی استان مأرب نشان می‌دهد که تلاشی چند وجهی از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای واکنش به جنایت‌های جنگی متجاوزان سعودی و اماراتی دنبال می‌شود که هدف نهایی آن افزایش هزینه‌های تجاوز نظامی به یمن و جلوگیری از ادامه این جنگ است.

یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن روز دوشنبه در شرایطی از عملیات جدید موشکی و پهپادی ضد مواضع نظامی متجاوزان سعودی خبر داد که رسانه‌های خبری از ادامه درگیری‌ها در مواضع مشرف به استان مأرب برای  آزادسازی این استان از دست نیروهای مزدور وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مخلوع یمن خبر می‌دهند و کارشناسان مسائل نظامی نیز آزادسازی این شهر را قریب الوقوع می‌دانند.

مأرب در آستانه آزادسازی

پیشروی نیروهای مردمی یمن در چندین محور به سمت شهر ادامه دارد تا بتواند این شهر را در محاصره کامل خود بگیرد. از سوی دیگر گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مذاکراتی میان جریان انصارالله و شیوخ قبایل مهم این شهر در جریان است و  پیشرفت‌هایی نیز در این مذاکرات حاصل شده است. انصار الله  تلاش دارد با جلب توجه شیوخ قبایل داخلی مأرب آنها را به حمایت از نیروهای مردمی بکشاند و  آزادی این شهر را با هزینه‌های انسانی و مادی کمتری همراه سازد. این اتفاق همچنین می تواند مرحله بعد از آزاد سازی شهر و تامین امنیت برای آن را بر عهده شیوخ عشایر قرار داده و از مسئولیت‌های آن بر دوش ارتش یمن بکاهد.

در همین رابطه گزارش‌ها حاکی از آن است که کارشناسان آمریکایی حاضر در اردوگاه نظامی التداوین که دیروز هدف حملات موشکی نیروهای انصارالله قرار گرفت، به همراه نظامیان سعودی که مسئولیت مشاوره و فرماندهی نیروهای مزدور در مرکز فرماندهی ائتلاف متجاوز ضد یمن را در اختیار دارند، مدتی پیش به صورت کاملا محرمانه منطقه را ترک کرده‌اند. گزارش‌های میدانی حکایت از آن دارد که نیروهای منصور هادی نیز اتاق فرماندهی عملیات خود را از منطقه سوم نظامی در مأرب به منطقه الرویک واقع در مرز استان شبوه و حضرموت منتقل کرده‌اند. علاوه بر این که سامانه‌های پاتریوت مستقر در مأرب نیز از این شهر خارج شده است. این تحرکات نشان می‌دهد که عربستان و آمریکا در خصوص اشغال شهر مأرب توسط نیروهای انصارالله و ارتش یمن به قطعیت رسیده‌اند.

اهمیت راهبردی مأرب

استان مأرب اهمیت راهبردی بسیار بالایی دارد؛ زیرا از یک طرف به صنعا پایتخت یمن بسیار نزدیک است و از طرف دیگر بسیاری از منابع نفتی یمن در این استان قرار دارد. ذخایر نفتی مأرب در کنار مناطق الجوف و الشبوة تا حدی است که این منطقه را به دومین میدان نفتی بزرگ شبه جزیره عربستان بعد از مناطق شرقی عربستان تبدیل کرده است. ترکیب قبیله‌ای این استان نیز بزرگترین و قوی‌ترین ترکیب در کل یمن است و همچنین از لحاظ فرهنگی و تاریخی به دلیل وجود سد تاریخی مأرب در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

آزاد سازی شریان اقتصادی یمن علاوه بر اینکه خون تازه‌ای به اقتصاد در دولت این کشور بحران زده خواهد دمید، در عمل موجب می‌شود که انصارالله کنترل بیش از 90 درصد از سرزمین و جمعیت شمالی یمن را در دست بگیرد و ضمن در اختیار داشتن عمق استراتژیک مناسب، قواعد اصلی سیاسی میدانی در یمن دستخوش تغییرات جدی شود.

حملات گازانبری زمینی و هوایی

طی سالهای گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی در دو بعد زمینی و هوایی واکنش‌های بسیار قدرتمندی نسبت به تجاوزات رژیم سعودی و امارات داشته‌اند. این در حالی است که بعد از هر کدام از عملیات‌های موفق انصارالله، ارتش عربستان چاره‌ای جز استفاده از ناوگان هوایی خود و موشک باران گسترده مناطق مختلف نظامی و مسکونی و هدف قرار دادن غیرنظامیان محاصره شده یمنی ندیده تا شاید بتواند اعتبار از دست رفته خود را در این جنگ بازیابد.

عملیات‌ آزاد سازی مأرب که به زعم کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی طی روزها و هفته‌های آینده اخبار آن مخابره خواهد شد، بعد از عملیات‌های موفق نصر من الله و البنیان المرصوص انجام شده که شکست‌های فاجعه باری برای ارتش عریض و طویل سعودی به دنبال داشت و توضیح مفصل آن در این مجال نمی گنجد.

این در حالی است که  نیروهای پدافندی و سامانه های موشکی یمن نیز طی دو سال اخیر عملیات موفق زیادی را انجام داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به عملیات‌های هوایی حمله موشکی به تاسیسات آرامکو و حمله به فرودگاه نجران و ریاض پایتخت سعودی و عملیات ‌های چهارگانه بازدارندگی اشاره کرد.

بن بست نظامی و دیپلماتیک عربستان در یمن

عملیات نظامی عربستان در یمن که قرار بود در هفته‌ها و ماه‌های اولیه به ثمر بنشیند، بعد از گذشت ۶ سال هنوز نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند، این در حالی است که  این جنگ هزینه‌های زیادی به عربستان تحمیل کرده و ده‌ها هزار نفر از نیروهای نظامی این کشور در نتیجه جنگ مذکور کشته و زخمی شده و تعداد بسیاری از آنها به اسارت نیروهای یمنی درآمده‌اند.

مقامات سعودی طی چند سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار برای خرید هواپیماها و تجهیزات پیشرفته نظامی از آمریکا، انگلیس و فرانسه هزینه کرده‌اند، اما از این خریدها سودی نبرده اند. البته به نظر می‌رسد غرب و آمریکا به علت معامله‌های تسلیحاتی با سعودی‌ها تمایلی به توقف این جنگ ندارند، اما اوضاع برای عربستان اصلا خوب نیست.

عربستان از کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت و فشار اقتصادی در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا و توقف گردشگری مذهبی و رکود اقتصاد این کشور رنج می‌برد. این عوامل هزینه‌های جنگ یمن را برای سعودی‌ها غیر قابل تحمل کرده است. به این موارد باید تهدیدات انصارالله یمن به ادامه حملات زمینی و هوایی را نیز اضافه کرد، این در حالی است که انصارالله مانند الگوی حزب الله تمام تهدیدات پیشین خود را عملی کرده و اگر از عهده انجام کاری بر نیاید، وعده آن را نمی دهد. علاوه بر اینکه به تازگی اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک به زودی در یمن رونمایی خواهد شد که احتمالا رونمایی آن نیز همراه با پرتاب به سمت اهداف بی سابقه در داخل عربستان سعودی باشد.

به این ترتیب در هر صورت باید طی هفته‌های اخیر منتظر حوادث تازه‌ای در یمن باشیم که یا شامل خروج نیروهای اشغالگر از یمن می شود و یا در عملیات بی‌سابقه جدید ضد متجاوزان خلاصه خواهد شد.