راهکارهای افزایش فروش با استفاده از نرم افزار سیستم پخش مویرگی و منطقه بندی فروش هوشمند

گزارش بازرگانی،   3990424099

تا چندین دهه گذشته ، کارخانه ها محصولات تولیدی خود را از طریق عمده فروشی ها و یا نمایندگان خود که تعداد آنها محدودم بود ، توزیع میکردند و بدست مشتریان میرساندند. در جهان رقابتي امروز ، با توجه به گسترش رقابت در تجارت ، شاهد افزايش قابل توجه تعداد مشتريان و البته ایجاد مفهوم مشتري محوري هستيم . همزمان با پیشرفت دانش بازاریابی و بیشتر شدن تعداد مشتریان و همینطور پراکنده بودن زیاد آنها ، دیگر سیستم بنکداری و پخش از طریق نمایندگان فروش پاسخگو نیاز مشتریان نبود . در نتیجه روند پخش و توزیع محصولات به سمت سیستم پخش مویرگی سوق پیدا کرد.

توزیع مویرگی سبب گردید تا علاوه بر ارسال سریع و منظم ، کالا بصورت مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه و دلالی به دست آخرین زنجیره توزیع که همان مغازه دار و فروشگاه های بزرگ میباشد ، برسد. در واقع یکی از اصلی ترین مزایای سیستم پخش مویرگی این است که باعث میشود دست واسطه و دلال از بازار کوتاه شود و در نتیجه قیمت کالاها کاهش می یابد. امروزه شرکت های پخش مویرگی یکی از مهم ترین عوامل در توزیع و پخش محصولات در سراسر کشور محسوب میشوند . در واقع شرکت پخش مویرگی شرکتی است که توزیع کالا را تا پایین‌ترین سطح کانال توزیع یعنی همان خرده فروش ها عرضه می‌نماید.

همچنین در بیشتر مواقع ، زمانی که مشتری گزینه های متعددی برای انتخاب پیش رو دارد  و باعث ایجاد رقابت بین برندها میشود، استفاده از سیستم پخش مویرگی ضرورت پیدا میکند. زیرا استفاده از توزیع مویرگی باعث کنترل و مدیریت بازار ، کاهش ریسک مالی ، ارتباط مستقیم با مشتریان و همینطور کاهش ریسک از دست دادن مشتریان میشود.

یکی از مهم ترین تصمیماتی که پیش روی مدیران قرار دارد ، تصمیم درمورد نحوه توزیع و فروش کالا میباشد، زیرا این تصمیم بر نوع بازاریابی و سایر تصمیمات مربوط به آن نیز تاثیر مستقیم میگذارد و نبض یک شرکت در دست شبکه توزیع و فروش آن است.

فواید استفاده از نرم افزار پخش مویرگی

استفاده از نرم افزار توزیع مویرگی مزایای بسیاری هم برای مدیر شرکت و هم برای ویزیتورها به همراه دارد از جمله اینکه :

میتوانید گزارش میزان فروش و درصد توزیع محصولات را مشاهده کنید

نوع جنس های فروخته شده را مشاهده کنید

امکان ارزیابی بازاریاب ها برای شما فراهم است : اینکه هر بازاریاب چه میزان سود برای شرکت داشته است ، چقدر فروش و پخش داشته است و اینکه در نهایت میتوانید با یک نگاه ساده ، بازاریاب ها را باهم قیاس کنید.

اطلاع از اخرین ویزیت هر مشتری : با در دست داشتن برنامه ویزیت هر مشتری میتوانید اخرین باری که مشتری ویزیت شده است را مشاهده کنید و از تاریخ ویزیت بعدی نیز مطلع باشید.

اطلاع از موجودی دقیق و لحظه ای انبار : در گذشته که نرم افزاری برای کنترل پخش مویرگی وجود نداشت ، ثبت فاکتورها به صورت دستی انجام می گرفت ، یعنی بازاریاب در پایان تایم کاری عکس فاکتورهای فروش را ارسال میکرد و اپراتورها روز بعد فاکتوها را ثبت می کردند؛ یعنی با یک روز تاخیر! اما اکنون با استفاده از نرم افزارهای فروش مویرگی بازاریاب ها همان لحظه فاکتورهای خود را به صورت دیجیتالی ثبت میکنند و مستقیما موجودی انبار به روز میشود.

از جمله مهم ترین معایب سیستم پخش مویرگی ، باید به نیروی انسانی مورد نیاز اشاره کرد. زیرا یکی از مشکلات پخش مویرگی این است که ویزیتورها باید به صورت مستمر و در فواصل زمانی منظم به فروشگاه ها و مغازه ها مراجعه کنند. کنترل این امر مهم ، مستلزم برنامه ریزی دقیق و استفاده از ابزارهای تکمیل کننده آن میباشد. در همین خصوص بود که مسئله « مسیربندی» مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت. مسیر بندی یا روت بندی بازاریابی یکی از موثرترین ابزارهای کنترلی برای شرکتهای توزیع و فروش بوده که در راستای بالا بردن سرعت دسترسی مشتریان  به کالا و محصولات ، کمک شایانی میکند. 

منطقه بندی فروش

یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در فروش و کسب و کار ، موضوع منطقه بندی فروش میباشد. استراتژی روت بندی در بازاریابی و یا منطقه بندی فروش ، یک خط مشی و دید وسیعی به شما میدهد تا بتوانید محصولات خود را از کارخانه یا انبار تحویل بگیرید و در موثرترین و کارآمد ترین حالت و با هدف افزایش فروش و رضایت مشتریان ،  بدست مشتری یا پخش کنندگان برسانید.

منطقه بندی فروش این امکان را به شما میدهد تا در هزینه و زمان بازاریاب ها تا حد بسیار زیادی صرفه جویی شود. بازاریاب میتواند مشتری های بیشتری را در طول روز ویزیت کند و وقت کمتری را پشت فرمون یا در مسیر سپری خواهد کرد. همچنین زمانی که ویزیتورهای شما عوض شوند ، با استفاده از روت بندی بازاریابی دیگر مسیرهای قبلا رفته شده ، توسط ویزیتورهای جدید تکرار نخواهند شد .

از دیگر مزایای استفاده از روت بندی در بازاریابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

تنظیم و کنترل تقاضای بازار

تنظیم و کنترل تقاضای بازار

افزایش اعتماد مشتریان

نرم افزارهای ارائه دهنده مسیریابی بازاریاب

در این زمینه ، نرم افزارهای مختلفی با هدف ارائه بهترین خدمات مسیریابی بازاریاب فعالیت می کنند. یکی از این نرم افزارها ، نرم افزار پخش مویرگی و منطقه بندی فروش رخش میباشد. نحوه عملکرد نرم افزار رخش به این صورت است که دو حالت انتخاب مسیر برای شما وجود دارد :

انتخاب مسیر یا توسط خود بازاریاب انجام میشود و یا مدیر فروش مسیر را برای ویزیتورها انتخاب میکند. اگر بازاریاب خودش بخواهد مسیرهایی که باید در طول روز ویزیت کند را انتخاب کند ، میتواند این مسیرها را به صورت لمسی یا تاچ بر روی نقشه موبایل خود رسم کند . انتخاب مسیر توسط مدیریت نیز به همین صورت میباشد که مدیر میتواند مسیرهای مدنظر را برای هر یک از ویزیتور ها بر روی نقشه تعیین کند  و در پایان روز تعداد مسیرهای ویزیت شده و نشده را مشاهده کند.

ویژگی های نرم افزار منطقه بندی فروش رخش :

از دیگر مزایای استفاده از نرم افزار مسیریابی بازاریاب رخش خوب است به موارد زیر نیز اشاره شود :

میتوانید مسیرهای ویزیت شده را بر روی نقشه مشاهده کنید تا یک مشتری چندین بار ویزیت نشود

مشتری های هر محدوده رابه ویزیتورها نشان میدهد

بازاریاب میتواند از مبدا خود ، تمام مشتری هایی که میخواهد ویزیت کند را بر روی نقشه رسم کند و بهترین و سریع ترین مسیری که میتواند برود را دریافت کند .

در مجموع ، با استفاده از قابلیت های نرم افزار پخش رخش ، میتوانید کیفیت کار خود را بهبود بخشید ، آمار دقیق تری از میزان فروش ، پخش و سود شرکت داشته باشید ، میتوانید عملکرد بازاریاب ها را هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی بررسی کنید و در نهایت میزان فروش و سود خود را افزایش دهید.