اکونومیست: اقدامات آمریکا علیه ایران در واقع یک شکست راهبردی است

گروه جهان الف،   3990422129
اکونومیست: اقدامات آمریکا علیه ایران در واقع یک شکست راهبردی است

به گزارش الف هفته نامه اکونومیست(- 11 ژولای 2020) در تحلیلی درباره حادثه اخیر در نطنز نوشت :


1- رمز و رازهایی پیرامون آتش سوزی اخیر در مرکز هسته ای ایران وجود دارد. برخی آنرا یک حمله ی سایبری و برخی یک بمب گذاری می دانند. انفجار در یک نیروگاه و در نزدیکی یک سایت نظامی و نشت گاز در یک کارخانه ی شیمیایی نیز بر این حدس و گمان ها دامن می زند.


2- به جرات می توان گفت که آمریکا و اسرائیل خوشحال ترین بازیگران این اتفاق هستند. مقامات ایرانی حادثه ی اخیر را با خسارات قابل ملاحظه ای توصیف کردند. با این حال، آنچه که یک موفقیت تاکتیکی به نظر می رسد در واقع یک شکست راهبردی است. ایالات متحده با خروج از برجام نه تنها نتوانسته توافق بهتری را رقم بزند بلکه ایران را به قلمرو جدید و خطرناکی سوق داده است.

3-  خرابکاری هایی نظیر حمله ی ویروس استاکس نت به تجهیزات هسته ای  شاید بتواند برنامه ی هسته ای ایران را تا چند ماه عقب بیندازد، اما هرگز قابل مقایسه با  معامله ای مانند برجام نیست که می توانست حداقل برای یک دهه ایران را محدود کند. حالا ایران هشت برابر حد مجاز آن توافقنامه اورانیوم غنی شده دارد و هر ماه بیش از گذشته از توافق فاصله می گیرد.


4- سیاست های ترامپ برای مهار برنامه ی موشکی ایران و نیروهای نیابتی اش نیز شکست خورده است. ایران می گوید که شهرهای موشکی زیر زمینی ساخته است. از سوریه تا عراق، ایران همچنان به کارهایش ادامه می دهد. تحریم های ترامپ سیاستمداران ایرانی که خواهان مذاکره با غرب بودند را نیز منصرف کرده است.


5- تلاش های دولت ترامپ رابطه ی بین تهران و واشنگتن را بیش از پیش خراب کرده است. ایران پیش بینی می کند که رئیس جمهور آینده ی آمریکا جو بایدن است نه ترامپ. با این حال، اقدامات ترامپ اوضاع را برای هر رئیس جمهور دیگری دشوار کرده است. به سختی می توان یک مذاکره ی جدید و دوره جدیدی از مذاکرات کسل کننده را تصور کرد.