تبعات عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی چیست

گزارش بازرگانی،   3990422124

می دانیم که مالیات به عنوان سهم دولت ها از درآمد مردمشان ، درصد مشخصی از سود سالیانه آنان است که به صورت الزامی و بلاعوض از اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب درآمد دریافت شده و در جهت منافع ملی و اقدامات عام المنفعه مورد استفاده قرار می گیرند .

در همین رابطه سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نهادی که مسئول جمع آوری این مبالغ از عموم مردم می باشد ، دو روش کلی برای تخمین میزان درآمد هر فرد یا مجموعه و احتساب میزان مالیاتشان مشخص کرده است که می توان از آن ها به عنوان روش های آسان (خوداظهاری) و دشوار (علی الرأس شدن) یاد کرد .

 

خوداظهاری

در روش ساده و آسان که آن را «خوداظهاری» می نامیم ، فرض بر صداقت مؤدی مالیاتی بوده و مالیات وی بر حسب فرم هایی که توسط این شخص پر می گردد محاسبه می شود . بدیهیست که درج هر عددی در این فرم ها به عنوان میزان درآمد ، سود و زیان سالانه ، گردش مالی یا دارایی های مؤدیان مذکور جایز نبوده و این داده ها بر اساس اطلاعاتی که در دفاتر قانونی و مجموع اسناد و مدارکی که تصدیق کننده داد و ستدهای انجام پذیرفته می باشند اعتبار سنجی می شوند .

  • برون سپاری خوداظهاری و ارائه پرونده مورد نظر به یک کارگزار مجرب و توانا مانند شرکت حسابداری تراز ارقام آرین با 15 سال سابقه در حوزه حسابرسی ، خدمات حسابداری ، مشاوره مالی و دفاع مالیاتی می تواند به تسهیل روند پر کردن این فرم ها ، ارسال و رسیدگی به آن ها منجر شده و از سویی دیگر با حداقل مبلغ پرداختی و حداکثر بازدهی همراه باشد ، با این حال انجام شخصی آن مستلزم پر کردن 26 فرم حساس به اطلاعات اشتباه ولو جزئی می باشد که از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی قابل دریافت است .

  • زمان ارائه اظهارنامه عملکرد برای هر سال مالی تا آخر تیرماه سال آینده آن می باشد که استثناً و به دلیل شیوع ویروس کرونا ، در سال جاری تا شهریور ماه 1399 تمدید شده است .

  • تبعات عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی

  • علی الرأس شدن

  • طبیعتاً زمانی که فرد یا مجموعه ای روش آسان‌تر را برای اعلام و پرداخت مالیات خود انتخاب نمی کند ، محکوم به سنجش با عیاری سختگیرانه تر می باشد .، شایان ذکر است سئو شرکت مذکور توسط مجموعه سئویاب صورت پذیرفته است

  • وقتی یک مؤدی از ارائه اظهارنامه خود سر بازمی زند ، به زعم سازمان امور مالیاتی تمایلی به پرداخت سهم خود از سازندگی کشور ندارد ، در نتیجه به دلیل عدم انجام قانونی که به ضایع شدن حق دیگران منجر می شود ، علاوه بر محاسبه سختگیرانه تر مبلغ پرداختی و مجبور شدن به پرداخت عددی که از سوی سازمان مذکور تعیین می گردد ( مبلغی که در صورت بیشتر بودن از میزان واقعی و منصفانه خود نیز جایی برای اعتراض نداشته و قابل اصلاح نیست ) ، از رسیدن به بسیاری از حقوق و امتیازات تشویقی محروم می گردد .

  •  

  • پرداخت جریمه های غیرقابل بخشش

  • چنانچه خود شما نیز مسئول دریافت مالیات یک مملکت بودید ، به صورت ناخودآگاه تفکیک افرادی با پرداختی های به موقع (مؤدیانی که با احترام به قانون و ارسال اظهارنامه خود ، مالیات خود را پرداخت می نماید ) از افراد بد حساب (علی الرأس شدگان) را در دستور کارتان قرار می دادید .

  • در همین رابطه :

  • اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل 30 و دیگر مؤدیان مالیاتی خارج از این مجموعه ملزم به پرداخت 10 درصد از مالیات مشخص شده خود به عنوان جریمه می باشند .

  • جریمه در هر حجم و میزانی ناخوشایند است ، اما ناخوشایندتر از آن عدم امکان تعدیل و بخشودگی آن می باشد که شده تا تحت هیچ شرایطی نتوان از دردسرهای به وجود آمده بواسطه آن فرار کرد .

  • اعطای معافیت یا تسهیلاتی که با گذشت چند دوره و استمرار در پرداخت به موقع مالیات بیشتر و باکیفیت تر نیز می‌شوند از دیگر مزایای پر کردن به موقع اظهارنامه‌های مالیاتیست که به صورت مشخص فقدان آن ها برای افرادی به دور از این شرایط نوعی جریمه به حساب می آید .

  • چنانچه مالیاتی ابراز شده اما در موعد مقررش پرداخت نشود ، به ازای هر ماه تا زمان تسویه، مبلغ 2.5 درصد از کل به عنوان جریمه به حساب آن ها افزوده می شود .

  • چنانچه فرد یا مجموعه ای در اثر عدم تسلیم اظهارنامه یا پرداخت مبلغ آن جریمه شده و آن را هم پرداخت نکند ، به صورت ماهانه 2 درصد از کل مالیات به صورتحساب وی اضافه می گردد .

سخن پایانی

از آنجایی که ممکن است بسیاری از مخاطبین این نوشته شرکت های تازه تأسیس یا کسبه ای فاقد تعاملات مالی قابل توجه در سال گذشته باشند ، بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که آنان نیز مستلزم پر نمودن و ارسال اظهارنامه خود بوده (اثبات عدم کسب درآمدی خاص از این مجموعه به صورت مستند) و در صورت بی توجهی به آن جریمه خواهند شد .

به عنوان سخن پایانی لازم به ذکر است که سازمان مالیات، قوانین خود را به نحوی تنظیم کرده است که پرداخت هرچه سریعتر آن به نفع مؤدیان بوده و علاوه بر اینکه بدین طریق دولت را در کوتاه ترین زمان ممکن به یک عدد قابل توجه می رساند ، مجالی برای تعویق پرداخت به افراد فوق الذکر نمی‌دهد .

با توجه به این توضیحات چنانچه فردی با داشتن مالیات پرداخت نشده کسب و کار خود را نیز جمع کند ، در مواردی مانند ختم تسویه و انحلال شرکت ، واگذاری یک پدیده ارزنده مانند ملکی مسکونی ، خروج از کشور ، افتتاح حساب و حتی فوت کردن هم مورد بازرسی مالی قرار گرفته و چندین برابر عدد اولیه از وی کسر می شود ، فلذا رسیدگی و پرداخت آن در هر سالی مالی برای صاحبان سرمایه و مشاغل ضروریست .