چند نکته درباره رد اعتبارنامه تاجگردون

محمدعلی حبیبی،   3990418127 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته درباره رد اعتبارنامه تاجگردون

پس از حدود یک‌ماه از مطرح‌شدن موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، منتخب مردم گچساران و باشت در نهایت روز چهارشنبه مجلس به رد اعتبارنامه وی رای داد و تاجگردون موفق به احراز نمایندگی نشد. در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*ابتدا باید از نمایندگانی که پیگیر اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون بودند تشکر کرد به‌خصوص علیرضا زاکانی، روح‌الله نجابت و مالک شریعتی. این نمایندگان نشان دادند  پیگیر موضوع مبارزه با فساد از درون خود مجلس هستند. پیگیری ایشان و رای مجلس، بسیاری از مردم را به مبارزه جدی با فساد در کشور امیدوار کرد.

به‌علاوه باید از همه نمایندگانی که به رد اعتبارنامه تاجگردون رای دادند تشکر کرد. این رای‌ نشان داد اکثریت مجلس یازدهم به فساد حساس هستند هرچند اکثریت‌شان شکننده باشد.

*با رای مجلس یک رویه باطل شکسته شد. از مجلس نخست تا مجلس ششم در هر دوره مجلس، اعتبارنامه برخی از منتخبین مجلس رد می‌شد. اما در دوره‌‌های اخیر مجلس اعتبارنامه هیچ نماینده‌ای رد نشده بود. مهم‌ترین علت، روحیه مماشات با تخلف نمایندگان بود .

حتی آیین‌نامه داخلی مجلس در موضوع رسیدگی به اعتبارنامه‌ها در دوره‌های اخیر به‌نحوی تغییر کرد که عبور منتخب از مراحل مختلف بررسی اعتبارنامه راحت باشد. با رای به رد اعتبارنامه تاجگردون، مجلس یازدهم این رویه باطل را شکست و انشاءالله با اصلاح آیین‌نامه رسیدگی به اعتبارنامه‌ها در مجالس آینده با جدیت پیگیری خواهد شد.

*رای مجلس نشان داد که صلاحیت تاجگردون برای اکثریت نمایندگان احراز نشد. این مسئله نشان می‌دهد اتهاماتی که در رسانه‌ها درباره تاجگردون مطرح شده آنقدر جدی بود که نظر نمایندگان به رد اعتبارنامه وی جلب شد.

در چنین شرایطی حداقل انتظار از قوه قضائیه این است که بی‌معطلی به پرونده تاجگردون ورود کند و به اتهامات وی رسیدگی کند. به‌خصوص اینکه چندی پیش سازمان غیردولتی «دیده‌بان شفافیت و عدالت» اعلام جرمی برعلیه تاجگردون در دستگاه قضا مطرح کرده است.

رسیدگی به این اعلام جرم و اتهامات دیگری که توسط نمایندگان معترض در رسانه‌ها مطرح شد از مهم‌ترین دستورکارهای قوه قضائیه است.

*وقتی اعتبارنامه یک منتخب رد می‌شود، انتخاب نماینده جدید به اولین انتخابات بعدی موکول می‌شود. اکنون که اعتبارنامه تاجگردون رد شده است انتخابات میاندوره‌ای مجلس در حوزه انتخابیه گچساران و باشت همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

مردم عزیز گچساران و باشت در حدود یک‌سال آینده، در مجلس نماینده‌ای نخواهند داشت. البته این موضوع شامل برخی حوزه‌های انتخابیه دیگر مانند آستانه اشرفیه هم می‌شود که منتخب‌شان در این مدت فوت کرده است. نمایندگان مجلس به‌خصوص نمایندگان معترض به اعتبارنامه تاجگردون تاکید کرده‌اند که در این یک‌سال پیگیر مطالبات مردم عزیز گچساران و باشت خواهند بود.

این مردم عزیز در این ماجرا تقصیری ندارند؛ آنان که مقصرند امروز ترجیح داده‌اند سکوت کنند و مسئولیت خویش در تایید صلاحیت تاجگردون را نپذیرند.

*اکنون که ماجرا به اتمام رسیده است می‌توان درباره سهم اصلاح‌طلبان در این موضوع صحبت کرد. عموم شخصیت‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های ایشان ترجیح دادند درباره این موضوع سکوت پیشه کنند و از مبارزه با فساد حمایت نکنند. 

حتی برخی از ایشان از تاجگردون حمایت کردند. روزنامه اعتماد و مسعود پزشکیان از حامیان تاجگردون در این هماورد بودند. متاسفانه اصلاح‌طلبان در این موضوع نمره قبولی نگرفتند و نشان دادند رویکردشان در مبارزه با فساد همچنان سیاسی و جناحی است.