تلاش برای منصرف کردن پنتاگون از خرید قطعات «اف۳۵» ساخت ترکیه

گروه جهان الف،   3990418001

گروهی از قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در نامه ای خطاب به وزیر دفاع این کشور خواستار توقف خرید قطعات جنگنده «اف-۳۵» ساخت ترکیه شدند.

به گزارش فارس، گروهی از قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در تلاشند پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) را از خرید قطعات جنگنده «اف-35» ساخت ترکیه منصرف کنند. 

به نوشته وبگاه «دیفنس نیوز» «جیمز لنکفورد»، «جین شاهین»، «تام تیلیس» و «کریس کان هولن»  چهار قانونگذار آمریکایی در نامه ای خطاب به «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از وی خواستند خرید قطعات جنگنده  اف-35 ساخت ترکیه را متوقف کند.

این قانونگذاران بر این باورند که برنامه پنتاگون در خرید قطعات اف-35 ساخت ترکیه تا سال 2022 در تضاد با فشارهای آمریکا بر آنکارا بابت خرید سامانه روسی «اس-400» است. این در حالی است که تولیدکنندگان ترکیه در ساخت بیش از 900 قطعه از جنگنده پیشرفته اف-35 شرکت دارند.

آمریکا سال 2019 به طور رسمی ترکیه را از یک برنامه چند ملیتی به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 ساخت روسیه بیرون کرد و برنامه آموزش خلبانان ترکیه ای را متوقف ساخت و بر اساس «قانون دفاع ملی 2020 »  ارسال جنگنده  اف-35 به ترکیه متوقف شد.

به نوشته دیفنس نیوز، قانونگذاران آمریکایی به اسپر گفته اند تداوم خرید قطعات اف-35 ساخت ترکیه، نقض قانون دفاع ملی 2020  و پیام واضح دیپلماتیک آن به ترکیه درباره عواقب گام برداشتن به سوی سامانه های دفاعی و فناوری روسیه است.

این در حالی است که مقامات پنتاگون گفته اند تا  2 سال  دیگر برای تأمین قطعات اصلی جنگنده گرانقیمت «اف-35 » به ترکیه وابسته خواهند بود.  آنطور که پنتاگون اعلام کرده  این وابستگی شامل قطعاتی از بدنه گرفته تا 139 قطعه از پیشرانه موتورخواهد بود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت. 

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند. (جزئیات بیشتر)

چندی قبل نیز یک نهاد آمریکایی در گزارشی نوشت که تصمیم کاخ سفید برای حذف ترکیه از روند تولید جنگنده اف-35 برنامه تولید این جنگنده را مختل خواهد کرد.  دیده‌بان کنگره در تحقیقی اعلام کرد که تصمیم آمریکا در اخراج ترکیه از پروژه تولید جنگنده‌های اف-35 روند تولید آن را با اختلال مواجه خواهد کرد.

دفتر حسابرسی دولت آمریکا نیز اعلام کرد در حالی که برنامه تولید جنگنده‌های اف-35 در مسیر تولید انبوه با هزینه پایین پیشرفت داشته، حذف ترکیه باعث بروز کمبودهایی در روند تولید این جنگنده شده است.