کودکان گرسنه، میراث شوم جنگ عربستان با یمن

گروه جهان الف،   3990417192

رسانه های بین المللی در خصوص بحران انسانی ناشی از نبودن دارو، کمک های امداد و همچنین شیوع کرونا در یمن، هشدار داده اند.

کودکان گرسنه، میراث شوم جنگ عربستان با یمن

 به گزارش الف به نقل از  خبرگزاری شین هوا، در شرایطی که ذخایر دارویی در یمن به تدریج رو به اتمام بوده و اقلام امدادی نیز قطع شده است، میلیون ها کودک یمنی که در شرایط جنگی و محاصره گرسنگی می کشند، با مصایب فراوان دست و پنجه نرم می کنند.

"سیاف عبدالسلام" یک پدر یمنی است که تلاش می کند جان دختربچه اش را نجات دهد. وقتی ذخایر دارو در بیمارستان های استان شمالی "عمران" پایان یافت، او شتابان فرزندش را به بیمارستان دولتی در مرکز صنعا – پایتخت- منتقل کرد. دخترش که دچار سوء تغذیه است، اوایل همین هفته بیهوش، وارد بیمارستان "السبین" شد.

پدرش به شین هو گفت: "دخترم دچار کمبود پروتئین است. ابتدا او را به چند بیمارستان در عمران بردم، اما آنها هیچ دارویی نداشتند. سپس او رو به صنعا آوردم، و در بخش سوء تغذیه بیمارستان الشعین بستری کردم. پزشکانش در این بخش شلوغ گفته اند که او و بسیاری دیگر از کودکان به خاطر بحران بی سابقه دارویی، دوام نخواهند آورد.

دکتر "عبدالرحمن الرومیمه" که در بخش سوء تغذیه بیمارستان حضور داشت، به شین هوا گفت: "ما از بخش اداری بیمارستان نامه ای دریافت کرده ایم که حاکی است، احتمالا از اوایل جولای کمک های صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) قطع خواهد شد. این مساله مشکل بزرگی برای خانواده های بیماران ایجاد خواهد کرد زیرا آنها مجبور خواهند شد هزینه های بیمارستان را بپردازند.
در شرایط جنگی و محاصره، این مشکلی است که بار آن بر دوش غیرنظامیان است، و ما از جامعه جهانی و سازمان های امداد وابسته به سازمان ملل می خواهیم که در این شرایط بحرانی، به وظایفشان در یمن عمل کنند، به خصوص در قبال کودکان و مادران."

جنگ یمن در سال 2015 با حمله عربستان سعودی و متحدانش به این کشور فقیر آغاز شد.بیش از پنج سال جنگ و محاصره، بخش های اقتصادی، کشاورزی و صنعت یمن را نابود کرده و به گفته سازمان ملل، شدیدترین بحران انسانی را رقم زده است. بیش از 80 درصد از مردم یمن برای بقا، به کمک های انسانی بین المللی، کاملا وابسته هستند. دهها هزار یمنی در این جنگ کشته شده اند.

در همین حال، برخی دیگر رسانه ها در گزارشی با عنوان "کودکان گرسنه، میراث شوم شش سال جنگ" به تاثیر جنگ بر اوضاع کودکان یمنی پرداختند.

بنا بر این گزارش، سازمان های امداد ملل متحد تخمین زده اند که بیش از 20 میلیون یمنی، در یک قدمی گرسنگی به سر می برند. ماه گذشته سازمان های امداد ملل متحد بیش از 1.35 میلیارد دلار از 30 کشور کمک جمع آوری کردند.

سازمان ملل این میزان کمک را ناکافی اعلام کرده است. "بیسولو نیانتی" نماینده یونیسف در یمن در بیانیه ای اعلام کرده است: "اگر کمک های مالی فوری دریافت نکنیم، کودکان در آستانه گرسنگی قرار گرفته و بسیاری خواهند مُرد. توجه جهان بر ویروس کرونا متمرکز است، و نگرانم که کودکان یمنی، همگی فراموش شوند."

"ناجی محمد الثوبانی" یک پدر یمنی، در بخش سوء تغذیه بیمارستان السبعین به فرزندش در حالی می نگرد که به سختی نفس می کشد. وی گفت: "این جنگ، محاصره یمن و توقف پرداخت دستمزدها در مدت چند سال، رنج و دردمان را افزایش داده است. وقتی نمی توانم برای فرزندم دارو پیدا کنم، احساس درد می کنم."  

در همان نزدیکی، صدای گریه کودکانی شنیده می شود که دچار سوء تغذیه هستند. انعکاس این گریه ها، یادآوری آشکار از هزینه انسانی جنگ ویرانگر یمن است.

"مسیره" نیز یکی از هزاران کودک یمنی است که از این جنگ آسیب دیده است. مادر بزرگش می گوید او که 2.4 کلیوگر م وزن دارد، دچار سوء تغذیه شدید است. "ما به چک آپ های پزشکی، شیر و غذا نیاز داریم. اگر دارو در بیمارستان وجود داشته باشد، به ما می دهند. اگر نباشد، باید از بیرون بخریم."

در همین حال، یمن که ذخایر آب بهداشتی ندارد، اکنون با تهدیدی دیگر روبرو است: گسترش ویروس کرونا. آمار رسمی حاکی است این ویروس تاکنون 330 نفر را در یمن کشته است. پزشکان می گویند، بسیاری از والدین، فرزندان بیمار خود را در بیمارستان بستری نمی کنند، زیرا نگران آلودگی آنها به کرونا هستند.

سازمان های غیر دولتی و نیز سازمان ملل متحد، خود را برای فاجعه انسانی در یمن آماده می کنند. یونیسف خواستار 461 میلیون دلار کمک برای تامین فعالیت های انسانی در یمن و نیز 53 میلیون دلار برای مقابله با کرونا شده است. این نهاد وابسته به سازمان ملل می گوید، با وجود نیاز شدید، تنها 39 درصد از مبلغ اول و همچنین 10 درصد از مبلغ دوم جمع آوری شده است.

یونیسف در خصوص کاهش فعالیت های خدماتی خود در یمن هشدار داده است.

" امین الایزاری" یک پزشک یمنی در بیمارستانی در صنعا می گوید:" مردم در خانه هایشان می میرند، زیرا به خاطر وضعیت بد مالی، نمی توانند به یک مرکز بهداشتی یا بیمارستان مراجعه کنند. آنها به غذا نیاز دارند. کودکان یمنی هر ساعت و هر دقیقه، می میرند."