آیا وزارت صمت همچنان قربانی «لجبازی» است؟!

علی اباذری،   3990417052 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا وزارت صمت همچنان قربانی «لجبازی» است؟!

دو ماه از برکناری وزیر صنعت ،معدن و تجارت (صمت) می گذرد و این وزارت خانه هنوز با سرپرست اداره می شود؛ آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات بسیار حاد اقتصادی روبروست.

اظهارات مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها که امروز منتشر شده حاکی است چنانکه در همان زمان نیز گفته می شد رییس جمهور در برکناری وزیر صمت چندان هم دلیل قانع کننده‌ای نداشته و این اقدام روحانی بیشتر ناشی از عصبانیت در رای منفی مجلس دهم به تفکیک تجارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی بوده است. 

مسعود پزشکیان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی به این خبرگزاری گفته است: چون مجلس دهم به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی رأی نداد در دور اول معاون پارلمانی و امور مجلس وزارتخانه حذف شد و در مراحل بعد که این لایحه به مجلس آمد و با مخالفت مجدد مجلس روبرو شد، وزیر برکنار شد .

این نماینده اصلا‌ح‌طلب مجلس افزوده است: رئیس جمهور زورش به مجلس نرسید، وزیر را عزل کرد. 

پزشکیان تأکید کرده است که رئیس جمهور باید در قبال این وزارتخانه بجای لجبازی و برخورد احساسی، منطقی عمل کند.

در این زمینه باید پرسید اگر اوضاع همینطور باشد که حتی برخی از سیاسیون همسو با رییس جمهور نیز درباره آقای روحانی می گویند دیگر سایر اظهارات رییس جمهور در زمینه همکاری قوا و پرهیز از دعوا و جلوگیری از تصمیمات شتابزده و اهتمام به حل مشکلات مردم چه معنایی خواهد داشت؟ همین چند روز پیش بود که آقای روحانی در جلسه هیات دولت « بر لزوم تعامل سازنده با همه قوا به ویژه مجلس شورای اسلامی و کوشش برای ایجاد تفاهم و همدلی و درک مشترک از مشکلات کشور تأکید کرد.»

وقتی شخص رییس جمهور درباره یک وزیر با چنین معیارهایی قضاوت می کند و در بدترین شرایط اقتصادی وی را برکنار و به حضور سرپرست بسنده می کند و به این ترتیب در خود دولت به توصیه های رفع اختلاف عمل نمی‌کند چگونه از منتقدانش انتظار دارد نه تنها با دولت مدارا کنند بلکه چشم بر برخی کاستی های آشکار دولت نیز ببندند!. چنین تفاهمی ابتدا باید درون خود دولت شکل بگیرد تا اثرات آن در  رابطه دولت با دیگر قوا دیده شود .

هر چند دولت برای معرفی وزیر جدید صمت ۳ ماه فرصت دارد که یک ماه دیگر نیز از آن باقی است اما شرایط اقتصادی دشوار کنونی ایجاب می کرد رییس جمهور محترم علیرغم برکناری غیرمنطقی وزیر سابق در همان روزهای نخست یا دستکم ماه نخست برکناری وزیر سابق اقدام به معرفی وزیر جدید می‌کرد.