سفیر چین به انگلیس هشدار داد

گروه جهان الف،   3990416130 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفیر چین در انگلیس با محکوم کردن هر نوع تلاش برای مداخله در امور هنگ‌کنگ خطاب به لندن تاکید کرد: اگر شما می‌خواهید که چین را یک کشور متخاصم در نظر بگیرید، با تبعات آن مواجه خواهید شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انگلیس پیشتر از قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که به اتفاق آرا در نهاد عالی قانونگذاری چین موسوم به کمیته دائم کنگره ملی خلق به تصویب رسید و هدفش ارتقای وضعیت امنیتی در این دولت‌شهر عنوان شده است، انتقاد کرده بود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس قانون امنیتی هنگ‌کنگ را نقض "اعلامیه مشترک چین-بریتانیا" توصیف کرد.

لیو شیائومینگ، سفیر چین در انگلیس در واکنش به آن تاکید کرد، لندن هیچ نوع حق حاکمیتی، صلاحیت قضایی یا حق نظارت بر هنگ‌کنگ ندارد.

این نماینده چین در ادامه هنگ‌کنگ را سرزمینی توصیف کرد که "دیگر تحت حاکمیت استعماری نیست" و بخشی از چین به شمار می‌رود و ابراز امیدواری کرد که انگلیس در امور داخلی این دولت‌شهر دخالت نکند.

سفیر چین تاکید کرد که کشورش تحت هیچ شرایطی "مداخلات خارجی" را تحمل نمی‌کند و هیچ شخصی "نباید اراده چین در حفاظت از حق حاکمیت" خودش را دست‌کم بگیرد. او افزود: اگر شما می‌خواهید که چین را یک کشور متخاصم در نظر بگیرید، انگلیس با تبعات آن مواجه خواهد شد.

او با اشاره به مساله هوآوی و تصمیم احتمالی انگلیس در لغو اعطای دسترسی این غول مخابراتی به این بازار داخلی گفت، این تصمیم بر عهده انگلیس است که بخواهد "بهای بالاتری برای خدمات پایین‌تر" پرداخت کند. او تاکید کرد، توافق بر سر هوآوی یک نمونه "برد-برد در همکاری چین-انگلیس است."