سی ان ان؛ اروپا در حال فاصله گرفتن از آمریکا و چرخش به سمت چین است

گروه جهان الف،   3990416015

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی نوشت که اروپا در حال استقلال بیشتر از آمریکاست و یکی از راههای آن را افزایش تعامل با چین به عنوان یک شریک اقتصادی و استراتژیک می‌داند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری سی ان ان در گزارشی درباره شکاف در روابط فراآتلانتیک نوشت: برای بیش از 70 سال اتحاد میان آمریکا و اروپا به عنوان یک اصل مستحکم برای ثبات در اروپا و همچنین در خدمت نظم غربی تحت رهبری ایالات متحده بوده است.

اما در سال 2020 به نظر می‌رسد روابط میان دو سوی اقیانوس آتلانتیک در حال دگردیسی است.

این گزارش افزود: همین هفته پیش اتحادیه اروپا از قرار دادن نام آمریکا در زمزه کشورهای امن خودداری کرد به این معنی که آمریکاییهایی که عازم اروپا هستند به دلیل شیوع گسترده کرونا در این ایالات متحده در کشورهای اروپایی چندان مورد استقبال قرار نخواهند گرفت.

سی ان ان در ادامه میگویدف به طور جنجال برانگیزی این لیست چین، که کشور مبدا شیوع کرونا بود، را شامل شده است.

اروپایی‌ها برای جلوگیری از خشم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گویند که این تصمیم سیاسی نیست و مبتنی بر شواهد بیولوژیک مبتنی بر بحران کرونا اتخاذ شده است.

این درحالیست که ترامپ طی سه سال گذشته بارها به اتحادیه اروپا و سیاست کشورهای اروپایی حمله کرده است. ناتو را به عنوان دژ دفاعی آمریکا و اروپا در برابر دشمنان خارجی مورد انتقاد قرار داده است و از رهبران اروپایی و سیاستهای آنها نیز مداوما انتقاد کرده است.

سی ان ان در ادامه نوشت: اگر این مساله را در چارچوب مسائل ژئوپلتیک کنونی قرار دهیم به نظر می‌رسد این تصمیم شاهدی بر پاره شدن روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا باشد.

مشخص است که این روزها واشنگتن علاقه چندانی به اروپا ندارد و همچنین آشکار است که کشورهای اروپایی نیز به دنبال استقلال بیشتر از آمریکا هستند. این امر به ویژه برای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا کاملا صادق است. 

براساس این گزارش، یکی از راههایی که بروکسل فکر می‌کند می‌تواند خودش را از آمریکا جدا کند تعامل بیشتر با چین به عنوان یک شریک استراتژیک و اقتصادی است. کاهش اتکا به ابرقدرت جهان با ایجاد توازن در روابط خود با دیگران. 

یک مقام بروکسل که در زمینه سیاست خارجی اروپا کار می‌کند و نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: تغییر برای فاصله گرفتن از اروپا به عنوان یک اولویت ژئوپلتیک در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز شد.

 وی افزود: اوباما مثل روسای جمهور قبلی آمریکا در خاورمیانه منافع نزدیکی نداشت آنطور برای اروپا به طور ژئوپلتیکی مساله مهمتری است. اوباما اولویتهایش را از خاورمیانه به آسیا و چین معطوف کرد.

سی ان ان در پایان نوشت: ناظران سیاسی اتحاد اروپا و آمریکا تصدیق می‌کنند که طی چهار سال گذشته این مساله به لبه پرتگاه رسیده است و اگر ترامپ بتواند «جو بایدن» را در انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد وضع بدتر هم خواهد شد.

ترامپ، اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان را یک رقیب اقتصادی می‌داند که به این معناست اگر دور دوم پیروز شود تنشها بیشتر خواهد شد.

یک دیپلمات دیگر اروپایی با تایید تغییر رویکرد اتحادیه اروپا در قبال واشنگتن به سی ان ان گفته، ما با هرکس که در میدان رقص باشد می‌رقصیم، اما نیازی نیست نابغه باشید تا بفهمید که روابط کنونی میان فراآتلانتیک آن چیزی که مورد انتظار است نیست.