ناکامی نقشه سعودی‌ها برای پیاده کردن طرح اشغالی اماراتی‌ها

گروه جهان الف،   3990416001

قبایل استان المهره با حضور در نشست ضد یمنی، ضمن هشدار به طرح‌های اشغالی عربستان سعودی در یمن، خواستار خروج سعودی‌ها از کشورشان شدند.

به گزارش فارس، قبایل شرق یمن در استان المهره ضمن مخالفت با تلاش‌های سعودی جهت اجرای طرح تجزیه شرق یمن، خواستار خروج نیروهای عربستان سعودی از این منطقه شدند.

امروز یکشنبه نشستی به ابتکار «شورای کل اهالی سقطری و مهره» در منطقه «الغیظه» استان المهره یمن برگزار شد که هدف از آن ایجاد متحدانی در شرق و جنوب شرق یمن برای عربستان سعودی بود؛ همانند آن چیزی که امارات در جنوب غربی یمن انجام داده و با حمایت سیاسی و تسلیحاتی خود، شورای انتقالی جنوب یمن را ایجاد کرده است.

شورای کل اهالی سقطری و مهره پیشتر به شورای انتقالی جنوب یمن که هم‌سو با امارات است، ملحق شده بود.

«احمد بِلحاف»، مسؤول «روابط و تماس‌های خارجی در کمیته تحصنات المهره» به وب‌سایت خبری «الخبر الیمنی» گفت که «بزرگان و شیوخ قبایل مهره که در این نشست شرکت کرده بودند، علیه نیروهای سعودی در این استان المهره قیام کرده و خواستار خروج این نیروها از خاک یمن شدند».

او در مورد بیانیه پایانی نشست مذکور گفت که این بیانیه «صرفاً حرف» است و منعکس کننده تمایل مشارکت کنندگان در نشست نیست.

احمد بلحاف به «عبدالله عیسی بن عفرار»، رئیس شورای کل مذکور حمله و او را متهم به فروش جزیره سقطری به امارات کرد و گفت که او تلاش دارد نقشه‌های عربستان سعودی در استان مهره را عملی کند.

وب‌سایت الخبر الیمنی می‌نویسد:‌ «این اقدام "شورای کل اهالی سقطری و مهره" بیانگر تمایل آن به سمت شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) است؛ چرا که پیشتر ملحق شدن خود به نیروهای شورای انتقالی جهت ایجاد متحدانی در جنوب [یمن]، آن‌ هم در راستای فراموش کردن مسئله جنوب را اعلام کرده بود».

بر اساس این گزارش، این گونه اقدامات همچنین نشان می‌دهد که عربستان سعودی تلاش دارد در استان المهره یک موجودیت سیاسی محلی ایجاد کند تا از طریق آن، سناریو و طرح‌های خود را اجرا و عملی کند؛ آن هم بعد از اینکه مشخص شد نیروهای محلی استان المهره با پیوستن به شورای انتقالی جنوب مخالف بوده و در برابر تبدیل این استان به دروازه‌ای برای عربستان سعودی به منظور صادرات نفت خود به خارج مقاومت کرده‌اند.

شورای انتقالی جنوب یمن که وابسته به امارات است، یک سال پیش با یورش علیه نیروهای دولت مستعفی در شهر عدن (جنوب غربی)، مقامات و وزرای دولت مذکور را از این شهر طرد و با درگیری‌های مسلحانه تا چند استان جنوبی پیش‌روی کرد.

عربستان سعودی و امارات برای اینکه متهم به دسیسه و هم‌دستی برای تجزیه یمن به وسیله شورای انتقالی نشوند، زمستان گذشته نشستی را در ریاض ترتیب دادند که به توافق ریاض معروف شد؛ خروجی این نشست مشارکت دادن شورای انتقالی در دولت مستعفی و مقابله با جریان‌های افراطی و اخوانی در این دولت بود؛ اهدافی که هیچ یک محقق نشد و نتیجه آن تداوم درگیری‌ها و سیطره بر جزیره یمنی سقطری توسط شورای انتقالی شد.

از یک سال پیش نیز تظاهرات ضد سعودی در استان المهره که دومین استان بزرگ یمن است، شکل گرفته و ساکنان این استان خواستار خروج نیروهای سعودی از مناطق خود هستند.

منابع و رسانه‌های عربی سال گذشته فاش کردند که عربستان سعودی قصد دارد با اشغال استان المهره (هم‌مرز با عمان) و ایجاد خط لوله نفت از منطقه «خرخیر» در جنوب شرقی این کشور تا بندر «نشطون» یمن در دریای عرب، خلیج فارس را دور بزند.


خط لوله نفت عربستان سعودی

 

ائتلاف عربی متجاوز به یمن متشکل از امارات و عربستان سعودی، بعد از گذشت بیش از پنج سال حمله به یمن با هدف سرکوب انقلاب این کشور و جنبش انصارالله، این اواخر، ناامید از کسب دستاورد نظامی طی این مدت، به دنبال تجزیه یمن، آن هم با حمایت از جریان‌های سیاسی جدایی‌طلب در جنوب این کشور است.