نظر مردم درباره عملکرد قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد چیست؟

گروه سیاسی الف،   3990414080 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نتایج نظرسنجی ایسپا درباره عملکرد قوه قضائیه منتشر شد.

نظر مردم درباره عملکرد قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد چیست؟

به گزارش روابط عمومی ایسپا، طرح نظرسنجی «دیدگاه مردم ایران در خصوص عملکرد قوه قضائیه» با تعداد نمونه ۱۵۸۲ نفر از شهروندان در کل کشور، به روش مصاحبه تلفنی از ۱۹ تا ۲۶ خردادماه ۱۳۹۹ اجرا شده است. ۵۰ درصد پاسخگویان مرد و ۵۰ درصد زن بوده‌اند و میانگین سنی پاسخگویان این نظرسنجی ۳۹.۳ سال است. بررسی وضعیت تحصیلی پاسخگویان نشان می‌دهد ۶۰.۱ درصد دارای تحصیلات دیپلم و زیردیپلم، ۲۹.۷ درصد دارای تحصیلات کاردانی و کارشناسی و ۸.۸ درصد دارای تحصیلات عالی(کارشناسی ارشد و دکتری) هستند. از حیث وضعیت تأهل نیز ۷۴.۹ درصد پاسخگویان را افراد متأهل و ۲۱.۱ درصد را افراد مجرد تشکیل داده‌اند. ۱.۲ درصد پاسخگویان نیز بدون همسر (در اثر طلاق یا فوت همسر) بوده‌اند.

از هر ۱۰ ایرانی بالای ۱۸ سال، ۶ نفر از نام فعلی رئیس قوه قضائیه اطلاع دارد 

یافته‌های نظرسنجی نشان می‌دهد ۵۹  درصد  نام رئیس فعلی قوه قضائیه را می‌دانند. میزان اطلاع مردان، افراد بالای ۵۰ سال و افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری از نام رئیس قوه قضائیه بیش از سایر گروه‌ها بوده است. 

 

بیش از نیمی از افراد بالای ۱۸ سال در کل کشور (۵۳ درصد) معتقدند عملکرد قوه قضائیه در یکسال اخیر بهتر شده است

۵۳.۱ درصد مردم معتقدند عملکرد قوه قضاییه در طول  یک سال اخیر «بهتر شده است». این میزان بین مردان، افراد ۳۰ تا ۴۹ سال وهمچنین افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بیش از سایر گروه‌ها است. در مقابل ۱۰.۹ درصد پاسخگویان گفته‌اند عملکرد این قوه در طول یک سال اخیر بدتر شده است. از مجموع افرادی که از نام رئیس فعلی قوه قضائیه اطلاع داشتهاند، ۷۳.۵ درصد گفته‌اند عملکرد این قوه در یکسال اخیر بهتر شده است درصورتی که این میزان بین افرادی که اطلاعی از نام ایشان نداشته اند ۲۴.۲ درصد است.

 

 

افراد با تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروه های تحصیلی از عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی رضایت دارند

یافته‌های این نظرسنجی در زمینه ارزیابی مردم از عملکرد قوه قضائیه در مبارزه با فساد اقتصادی نشان می‌دهد ۴۷.۷ درصد مردم عملکرد این نهاد را در مبارزه با مفاسد اقتصادی «خوب» ارزیابی کرده‌اند. ارزیابی مثبت از عملکرد قوه قضائیه در این حوزه بین مردان، افراد بالای ۵۰ سال و همچنین افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بیش از سایر گروه‌ها است. در مقابل ۲۴.۹ درصد پاسخگویان گفته‌اند عملکرد یک سال اخیر این قوه در مبارزه با مفاسد اقتصادی «ضعیف» بوده است.

 

 

از هر ۱۰ نفر، ۳ نفر معتقد است برخورد قوه قضائیه با همه افراد و گروه ها به مقدار زیاد عادلانه است 

یکی دیگر از محورهای سنجیده شده در طرح حاضر نگرش مردم در خصوص عادلانه بودن برخورد قوه قضائیه با همه افراد و گروه‌ها بوده است. طبق نتایج، ۳۴.۴ درصد مردم میزان برخورد عادلانه قوه قضائیه را «کم» ارزیابی کرده‌اند. در مقابل ۲۹.۶ درصد پاسخگویان برخورد قوه قضائیه را با همه افراد و گروه‌ها در حد «زیاد» عادلانه دانسته‌اند. باور به عدم رعایت عدالت در میان زنان، افراد ۱۸ تا ۲۹ سال و افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری بیش از سایر گروه‌ها است.

 

 

۴۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کل کشور، معتقدند اقداماتی که قوه قضائیه در یکسال اخیر برای جلوگیری از فساد اقتصادی انجام داده است، اقداماتی موثر بوده است

 ۴۲.۷ درصد پاسخگویان نیز معتقدند اقداماتی که قوه قضائیه در یکسال اخیر برای جلوگیری از فساد اقتصادی انجام داده است اقداماتی موثر بوده است. موثر دانستن این اقدامات بین مردان، افراد بالای ۳۰ سال و همچنین افراد با تحصیلات عالی بیش از سایر گروه‌ها بوده است. در مقابل ۲۸.۱ درصد براین باورند که قرار نیست مبارزه‌ای جدی با مفاسد اقتصادی صورت گیرد و این کارها نمایشی است.