آمریکا: مسابقه تسلیحاتی چین، روسیه و آمریکا به ضرر همه است

گروه جهان الف،   3990413155

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته مسابقه تسلیحاتی میان چین، روسیه و آمریکا بی‌ثبات‌کننده و به ضرر همه است.  

به گزارش فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شده کشورش به دنبال مسابقه تسلیحاتی موثر و قابل راستی‌آزمایی است و به دنبال مسابقه تسلیحاتی با روسیه و چین نیست.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این دیپلمات آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده نوشته مسابقه تسلیحاتی میان این سه کشور بی‌ثبات‌کننده و به ضرر همه طرف‌ها خواهد بود.

مقام آمریکایی گفت: «ایالات متحده به کنترل تسلیحاتی موثری که امنیت متحدان و شریکان این کشور را پیش ببرد، قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا باشد متعهد است.»

دیپلمات آمریکایی اضافه کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این دولت را ملزم کرده به دنبال توافق تسلیحاتی جدیدی باشد که فراتر از توافق‌های دوجانبه میان کشورها است.

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میان برد (INF) بین آمریکا و روسیه سال گذشته میلادی فروپاشید. 

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد اما کشورهای آمریکا و روسیه یازده مرداد ماه سال جاری بعد از ماه‌ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد این پیمان، رسما از آن خارج شدند.

۱۰ سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده نیو استارت معروف شد. این پیمان در حال انقضا است و آمریکا از تمدید آن طفره می‌رود.