واکنش همتی به برخی اقتصاددانان؛ نقدینگی موجود نمی‌تواند به تورم بالا منجر ‌شود

گروه اقتصادی الف،   3990413097 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد، حجم نقدینگى موجود و حتى رشد کنونى آن نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود که برخی ها پیش بینی می کنند چرا که بخشی از همین نقدینگی موجود برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

واکنش همتی به برخی اقتصاددانان؛ نقدینگی موجود نمی‌تواند به تورم بالا منجر ‌شود

رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

کارشناسان اقتصادی در این روزها چند نکته را برجسته کرده اند که شایسته است توضیح  لازم داده شود.

این کارشناسان، رشد نقدینگی  سال 98 و سه‌ ماههٔ اول 99 را بسیار زیاد می دانند. رشد پایه پولی سال گذشته بیش از متوسط 50 سال اقتصاد بوده است. اما، علیرغم کسرى بودجه قابل توجه دولت، فاصله چندانى با آن متوسط نداشته است و رشد 8.8درصد آن در سه ماههٔ اول سال٩٩ نیز، چندان فاصله معناداری با رشد های فصلی سال های قبل ندارد .

البته رشد نقدینگی همواره یک پدیدهٔ ساختاری در اقتصاد ایران بوده است.نکته‌ مهم این است که حجم نقدینگى موجود و حتى رشد کنونى آن ، نمی تواند موجب آن تورم بالایی بشود که پیش بینی می کنند، چراکه بخشی از همین نقدینگی موجود، برای تامین کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در واقع، فروش دارایی و انتشار اوراق دولت و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق، به معنی استفاده از نقدینگی موجود اقتصاد است ، بدون آنکه فشاری به پایه پولی وارد شود. 

البته ، لازم است سیاست‌ های احتیاطى کلان دربقیه بخشهاى اقتصاد کلان با دقت اعمال شود تا از انباشت ریسک‌های سیستماتیک جلوگیری شده و اقدامات ثبات ساز بانک مرکزى خنثی نشود . تا آنجائی که به مدیریت پولی و ارزی مربوط می شود، می توانم این اطمینان را بدهم که کسری بودجه دولت قطعاً ، بهتر از سالهای قبل، مدیریت می شود، و مسیر اعمال سیاست پولی نیز، به سمت نرخ سودی پیش می رود که دربازاربین بانکی و در دامنه دالان کف و سقف، که از فردا بین 13 و  22 درصد خواهد بود، توسط بانک مرکزی مدیریت می شود . 

امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و با مسئولیت شناسی لازم، با ارائه تحلیل علمی اقتصاد، بانک مرکزی را یاری کرده و از طرح مسائلی ،که ممکن است موجب سفته ‌بازی و یا تحریک انتظارات بشود، دوری کنند.