بررسی کشت فراسرزمینی در قزاقستان

گروه اقتصادی الف،   3990411153

راهکارهای توسعه کشت فراسرزمینی در قزاقستان و همچنین آسیب شناسی و رفع موانع موجود، در نشست  تخصصی با حضور فعالان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، این نشست به ابتکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و با حضور مجید صابر سفیر کشورمان در جمهوری قزاقستان به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید.

در این کنفرانس، صابر ، سفیر کشورمان در سخنانی با اشاره به ظرفیت‌های قزاقستان در حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات، این کشور را یکی از اولویت های کشت فراسرزمینی ایران برشمرد.

وی اظهار کرد: قزاقستان علاوه بر دارا بودن زمین های وسیع و مناسب برای کشاورزی، از موقعیت ترانزیتی و خوبی نیز برخوردار است و امکان حمل و نقل کالا به این کشور به سهولت انجام می‌شود. 

وی تأکید کرد با گسترش ویروس کرونا ترانزیت کالا میان ایران و برخی از کشورهای منطقه قطع گردید، اما قزاقستان تنها کشوری بود که صادرات، واردات و ترانزیت و مبادله کالا با ایران را بدون وقفه ادامه داد.

سفیر کشورمان با اشاره به  برنامه‌های میان مدت و بلند مدت قزاقستان برای تبدیل شدن به یکی از قطب های کشاورزی در جهان، تأکید کرد، این فرصت مناسبی برای شرکت های ایرانی است تا با دانش و تخصص خوب خود در حوزه کشاورزی و آبیاری، در اجرای پروژه های کشاورزی قزاقستان مشارکت نمایند.

وی همچنین اظهار کرد چنانچه نیاز به بازنگری در اسناد امضا شده میان ایران و قزاقستان در حوزه همکاری‌های کشاورزی و یا امضای اسناد جدید می باشد، سفارت آمادگی دارد تا موضوع را تا دستیابی به نتیجه پیگیری کند تا بسترهای حقوقی مناسب برای فعالیت شرکتهای ایرانی فراهم شود. 

صابر پیشنهاد کرد در کنار برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور، هیأت‌های تخصصی در حوزه کشاورزی بصورت جداگانه به قزاقستان سفر نمایند و یا میزبان صاحبنظران و افراد فعال در حوزه کشاورزی باشند.

وی همچنین از همکاری دانشگاهی میان ایران و قزاقستان خبر داد و اظهار داشت، دانشگاه کشاورزی قزاقستان علاقمند به گسترش همکاری‌های دانشگاهی در حوزه کشاورزی با ایران است. این همکاری‌ها علاوه بر جنبه‌های علمی، نتایج کاربردی هم خواهد داشت و می‌تواند به پروژه های مشترک سودآور نیز منجر شود.

علاوه بر سفیر کشورمان کرباسی معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی و نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، انجمن کشت فراسرزمینی و برخی از شرکتهای فعال در این زمینه از دیگر سخنرانان و شرکت کنندگان این نشست بودند.