جان بولتون و کتاب جنجالی او

مهرداد رادمهر، گروه تعاملی الف،   3990411018 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
جان بولتون و کتاب جنجالی او

إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (سوره آل عمران آیه۱۶۰)
اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.

کتاب جنجالی و پرماجرای جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا سرانجام به بازارهای آمریکا عرضه شده است. این در حالی است که درخواست  ترامپ برای جلوگیری از چاپ و نشر کتاب جان بولتون، از سوی قاضی یک دادگاه رد شد. اگر کسی آقای بولتون را نمی‌شناخت می‌شد خواندن کتاب او بسیار شیرین خواهد بود چون به هر حال آدم از مسایل پشت پرده سیاسی در آمریکا بیشتر مطلع خواهد شد، اما با توجه به شخصیتی که آقای بولتون طی چند دهه از خود نشان داده امکان اطمینان به او زیر صفر است و نمی‌توان روی آنچه وی در کتاب اش نوشته خیلی حساب باز کرد.

بحث دفاع از آقای ترامپ نیست، چون ترامپ خود آن روی سکه شخصیت بولتون را دارد. متاسفانه هر دو شخصیت به دروغگویی و شیادی و فریب کاری شهره هستند و به این دلیل نمی‌توان فهمید در نهایت کدام یک از آنها حرف درست را می زنند. از آن بدتر اینکه بقیه مقامات فعلی آمریکا هم شخصیت‌های مشابه ترامپ دارند و آدم نمی‌تواند بفهمد حرف راست از دهن کی بیرون می‌آید. نکته قابل تامل در این ماجرا این است که چگونه آقای ترامپ این فرد را به عنوان مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرده، فردی که پایبند هیچ اصول اعتقادی و اخلاقی نمی‌باشد و حاضر است به دلیل اینکه از کاخ سفید اخراج شده منافع ملی آمریکا را زیر پا بگذارد و حتی مطالبی که به قول کاخ سفید محرمانه و طبقه بندی شده است را منتشر کند.

اگر چه همه انتخاب‌های آقای ترامپ به این شکل بوده اما به هر حال در مورد فردی که مدعی است حدود چهار دهه برای حکومت آمریکا فعالیت کرده مساله بسیار سوال بر انگیز می‌باشد. برخی باور دارند که دلیل انجام چنین کاری توسط آقای بولتون این بوده که وی آس و پاس از کاخ سفید اخراج شده و چون نیاز به درآمد دارد دست به چنین کاری زده تا پولی به جیب بزند. عذر بد تر از گناه. اگر اینگونه باشد می‌توان گفت احتمال زیادی وجود دارد که وی منافع ملی آمریکا را قبلا نیز تاراج کرده باشد.

زمانی که وی در راس کار بود با باج گیری از اسراییل و عربستان سعودی بسیار سعی داشت یک جنگ گسترده بین آمریکا و ایران راه اندازی کند. مطالبی که از کتاب آقای بولتون به رسانه‌ها درز کرده نشان می‌دهد که چنین دیدگاهی در هیات حاکمه آمریکا وجود داشته و برخی افراد مانند جان بولتون و مایک پمپئو به دنبال اجرای سیاست های اسراییل و عربستان سعودی در کاخ سفید بودند و حتما حق حساب خوبی هم بابت اصرار بر اجرای این سیاست‌ها دریافت کرده اند.

به نظر می رسد مردم آمریکا باید بیش از پیش به فکر حضور چنین سیاستمدارانی در حکومت خود باشند، چون مساله فروش جان و مال مردم آمریکا است و این مردم آمریکا هستند که باید تاوان سیاست های این سیاست مداران را بپردازند. در واقع دشمنی ایرانی ها با مردم و یا ملت آمریکا نیست بلکه با این سیاست مداران شیطان صفت در دولت آمریکا است.