مقام آمریکایی از شرکت در تحقیقات در زمینه «هواپیمای اوکراینی» خبر داد

گروه جهان الف،   3990408190 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی سازمان ایمنی حمل و نقل غیرنظامی آمریکا از تداوم حضور نمایندگانی از سوی این سازمان به عنوان کشور سازنده هواپیما، در تحقیقات درباره هواپیمای اوکراینی خبر داد.

به گزارش فارس، در حالیکه ایران اعلام کرده که جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده خطوط هواپیمایی اوکراین را برای بازخوانی به فرانسه ارسال می‌کند، سخنگوی سازمان ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا از حضور نمایندگانی در تحقیقات در این زمینه خبر داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «فرانس 24»  به نقل از «رویترز» سخنگوی سازمان ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا  گفت که نماینده آمریکا هنوز در تحقیقات در این زمینه به عنوان کشور سازنده حضور دارد. این مقام آمریکایی به سفر احتمالی  مقامات این سازمان به فرانسه  اشاره ای نکرد.

گفته می‌شود مقاماتی از ایران و برخی کشورهای غربی که به ملیت آن‌ها اشاره‌ای نشده به طور مشترک شاهد بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما خواهند بود.  یک مقام مطلع که به نام وی اشاره‌ای نشده، احتمال تغییرات در این زمینه در لحظات آخر را رد نکرد. 

هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷» خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثریت آنها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند. 

شیوع ویروس کرونا و توقف پروازهای بین المللی در خوانش جعبه سیاه وقفه ایجاد کرده بود که با برقراری محدود پروازها اقدامات اجرایی تلاش  در رفع این موضوع از سر گرفته شد

 وزیر خارجه کانادا در همین زمینه از اقدام ایران در ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به هواپیمایی فرانسه استقبال کرد. «فرانسیس فیلیپ شامپین» وزیر خارجه کانادا  روز شنبه در این زمینه گفت: «از اعلام این تصمیم در نشست امروز شورای بین المللی سازمان هواپیمایی کشوری استقبال می‌کنیم.» 

«محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه نیز روز یکشنبه اعلام کرد:«سازمان هواپیمایی کشوری ایران مکاتبات ضروری را با دفتر تحقیق و تحلیل سوانح هوایی فرانسه انجام و توافقات تقریبا نهایی شده است. »

وی افزود: «چنانچه همه چیز به همین نحو پیش رود و اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد جعبه‌های سیاه توسط تیم هواپیمایی کشورمان به فرانسه منتقل و کار استخراج و خوانش اطلاعات جعبه‌های سیاه ۳۰ تیر ۹۹ (۲۰ جولای ۲۰۲۰) شروع خواهد شد. »