امارات: کشورهای عربی مخالف اقدامات ترکیه هستند

گروه جهان الف،   3990405201 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه امارات با تمجید از نقش این کشور در لیبی، اقدامات ترکیه را موجب تهدید امنیت لیبی و منطقه دانست.  

به گزارش فارس، «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در گفت و‌گوی تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در امور خارجه، در خصوص آن چه «اقدامات غیر سازنده» ترکیه خواند، هشدار داد.

به نوشته سی ان ان، بن زاید در این گفت‌و‌گوی تلفنی گفت که جهان عرب از سیاست فعلی ترکیه به هیچ عنوان استقبال نمی‌کند و جامعه بین‌المللی می‌بایست برای ایجاد یک راه‌حل لیبیایی صرف، برای حل بحران این کشور وارد عمل شود.

وزیر خارجه امارات که کشورش اصلی‌ترین حامی «خلیفه حفتر» به شمار می‌رود، دخالت خارجی در لیبی را تهدیدی برای این کشور و تمامی منطقه دانست و با تقدیر از نقش کشور مصر برای حل بحران در لیبی، مدعی شد که ابوظبی به همراه قاهره جز خیر و صلح برای مردم لیبی چیز دیگری نمی‌خواهند.

روز گذشته (چهارشنبه) نیز پارلمان عربی با تحریک ابوظبی و ریاض با برگزاری جلسه‌ای، راهبردی واحد علیه ایران و ترکیه تصویب و اتهامات گسترده‌ای علیه تهران و آنکارا مطرح کرد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال ۹۸ وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.