در غیاب آمریکا؛ آلمان بارِ کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی را تقبل کرد

گروه جهان الف،   3990405143

دولت برلین با پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو به سازمان بهداشت جهانی، جای خالی آمریکا را که تا ۲۰۱۹، با پرداخت ۴۰۰ میلیون یورو، ۱۵ درصد از بودجه این نهاد را تامین می‌کرد؛ پر کرد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، فرانسه و آلمان از حمایت مالی و سیاسی سازمان بهداشت جهانی در مبارزه با کووید ۱۹ خبر دادند.

قرار شد آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپایی، رقم ۵۰۰ میلیون یورو (معادل ۵۶۱ میلیون دلار) به این نهاد واگذار کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ماه میلادی گذشته با متهم کردن سازمان بهداشت جهانی به پیروی از چین، از این نهاد بین‌المللی خارج شد حال آنکه هنوز این اقدام را رسمی نکرده است.

تا پیش از این اقدام، آمریکا با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار که حدود ۱۵ درصد بودجه سازمان بهداشت جهانی را تشکیل می‌داد، بزرگترین حامی مالی آن بود.

به گفته وزارت بهداشت آلمان، ۵۰۰ میلیون یورو بزرگترین رقمی است که تاکنون برلین به سازمان بهداشت جهانی اهدا کرده است.

پاریس هم ۹۰ میلیون یورو در اختیار مرکز تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی مستقر در شهر لیون فرانسه قرار می‌دهد حال آنکه وعده اهداء ۵۰ میلیون یورو دیگر را نیز داده است.

وزارت بهداشت فرانسه نیز تاکید کرد جهان بیش از همیشه نیازمند چنین سازمان چندجانبه‌ای است- اظهارنظری که می‌توان آن را انتقاد از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا تلقی کرد.

طبق آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری رویترز، بیش از ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده و رقم قربانیان نیز ۴۸۱ هزار و ۶۷۲ نفر است.