در گفتگو با الف مطرح شد ظهره وند: دولت نگاهش را به سمت چین و روسیه بچرخاند

گروه سیاسی الف،   3990404064 ۱۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل سیاست خارجی گفت: متاسفانه در دولت دوازدهم نگاه به سمت غربی‌ها بود و اکنون در وقت سخت باید سعی کنیم بر اساس یک روابط راهبردی و تاثیرگذار از ظرفیت موثر چین و روسیه در شورای امنیت به نفع خود استفاده کنیم.

ظهره وند: دولت نگاهش را به سمت چین و روسیه بچرخاند

به گزارش الف، آمریکا در قطعنامه پیشنهادی خود علیه ایران در شورای امنیت، خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و همچنین بازرسی از کشتی‌هایی که ممکن است در حال حمل محموله‌های تسلیحاتی مرتبط با ایران باشند، شده است.

از سوی دیگر، چین و روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق وتو برخوردارند صراحتاً اعلام کرده‌اند که با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف هستند.

دور از ذهن نیست آمریکایی ها با بهره گیری از ظرفیت های شورای امنیت، چالشی حقوقی - تفسیری را در مورد اینکه آیا همچنان عضو و طرف برجام هستند یا نه را شروع کنند و تصمیم گیری در مورد این موضوع را بعنوان یک «امر رویه ای» به رای گیری شورای امنیت بگذارند که در این صورت هیچ یک از کشورهای عضو دائم این شورا، امکان استفاده از حق وتو خود را ندارند و نمی توانند چنین تصمیم گیری را وتو کنند و در صورتی که ۹ عضو شورای امنیت (از ۱۵ عضو) به این تفسیر رای بدهند که «آمریکا همچنان عضو برجام است»، می توانند حضور خود بعنوان عضو برجام را جنبه حقوقی بدهند و از این فرصت استفاده کنند و «مکانیسم ماشه» را به جریان بیندازند.

دو سال پس از این خروج و با شروع شمارش معکوس فرارسیدن اکتبر ۲۰۲۰ و موعد لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان مللی ایران، آمریکایی ها جهان را با دیدگاه ها و مسائل مختلفی در این خصوص، بمباران خبری کرده اند. 

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل هسته‌ای و سیاست‌خارجی در این خصوص به خبرنگار الف، گفت: تلاش‌های ضد ایرانی آمریکا و اسراییل در شورای امنیت، همواره به صورت مستمر ادامه دارد تا با فشارحداکثری بتوانند منویات خود را تحمیل کرده و ایران را به پای میز مذاکره بکشانند و همچنین پرونده هسته‌ای ایران ذیل فصل 7 منشور سازمان ملل برود. از ابتدا قابل پیش بینی بود که نباید به غربی‌ها اعتماد کرد و خروج ترامپ از برجام و انفعال اروپایی‌ها از تکالیف و وظایفشان مهر تاییدی بر بی اعتمادی غرب زد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دولت باید از ظرفیت چین و روسیه در این خصوص استفاده کند، متاسفانه در دولت دوازدهم نگاه به سمت غربی‌ها بود و ما از ظرفیت این دو کشور به خوبی استفاده نکردیم و بعید نیست که آمریکایی‌ها به این دو کشور بر علیه ایران فشار وارد کنند لذا هم اکنون در وقت سخت باید سعی کنیم تا بر اساس یک روابط راهبردی و تاثیرگذار از ظرفیت موثر چین و روسیه در شورای امنیت به نفع خود استفاده کنیم.

این کارشناس مسایل هسته ای گفت: برجام خطایی بود که نباید از ابتدا انجام می شد ولی حالا که چنین اتفاقی رخ داده است باید عرصه بازیگری در این حوزه را بسته و به سمت بازدارندگی پیش برویم. تا اکتبر فرصتی باقی نمانده است اما منطق و قدرت در حال حاضر حکم می‌کند تا ظرفیت‌های ملی را حفظ کنیم و راهکارهای بنیادی را در دستور کار قرار دهیم، به طور مثال نمی توان گفت که خروج از ان پی تی راهکاری برای مقابله با غربی‌ها است چراکه شاید این موضوع هم برای ایران دردسرساز باشد. ما باید در چارچوب تفکر انقلاب، سیاست های کلی نظام را پیش برده و قدرت ملی را ارتقاء دهیم.

ظهره‌وند تاکید کرد: برجام ما را به یک توافق برد ـ‌ برد نرساند. بلکه زمینه ای شد تا غربی ها از طریق آن مطالبات غیرقانونی خود را دنبال کنند. از سوی دیگر غربی ها در مسئله تبعیض نژادی و نابرابری اجتماعی در موضع انفعال هستند و قدرت‌شان در حال افول است، لذا جمهوری اسلامی ایران در مورد پرونده هسته ای خود نیز می تواند از این فرصت استفاده کرده و افکار جامعه بین المللی را به نفع خود و بر علیه دولتمردان غربی تغییر دهد.