ثبت رکوردهای تاریخی در بازار سکه و دلار/ مسئولان وعده مداخله و کنترل می‌دهند

گروه اقتصادی الف،   3990403182 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی هفته‌های اخیر قیمت دلار و سکه روند صعودی داشته اما مسئولان دولتی دائماً از گذرا و موقتی بودن چنین افزایشی سخن می‌گویند.

ثبت رکوردهای تاریخی در بازار سکه و دلار/ مسئولان وعده مداخله و کنترل می‌دهند

به گزارش الف، درحالی‌که هرروز قیمت‌های جدیدی در بازار طلا و ارز ثبت می‌شود اما واکنش مسئولان دولتی اشاره به گذرا و موقتی بودن آن است.

دیروز بازار در حالی به پایان رسید که قیمت دلار تا حدود 20 هزار و 500 تومان رسیده بود که نسبت به‌روز گذشته افزایش 3.71 درصدی داشته است. قیمت یورو نیز به 23 هزار تومان نزدیک شد که نسبت به‌روز قبل افزایش 3.65 درصدی داشت.

قسمت سکه بهار آزادی هم همانند روزهای قبل به سیر صعودی خود ادامه داد و به هشت میلیون و چهارصد هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ‌داده که یک روز قبل از آن یعنی پریروز قیمت سکه هشت میلیون و صد هزار تومان بود. سکه امامی با افزایش حدود 5 درصدی به هشت میلیون و پانصد و پنجاه‌وهشت هزار تومان رسید.

در مقابل این سیر صعودی قیمت‌ها و نوسانات بازار سکه و ارز، رئیس‌جمهور و رئیس بانک مرکزی موضع‌گیری‌هایی اتخاذ کردند و عنوان داشتند که این ارقام موقتی و گذراست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، روز سه‌شنبه در چهل و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بابیان این‌که بازگشت درآمدهای ارزی به کشور بازار ارز را متعادل خواهد کرد گفت: شوک ایجادشده در بازار ارز موقت و گذرا بوده و ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد و باید تعادل به بازار ارز برگردد.

روحانی افزود: برخی تحرکات و عملیات روانی در عرصه بین‌المللی علیه ایران و همچنین ایجاد یک نگرانی غیرواقعی در بین مردم از عوامل اصلی آشفتگی و نوسانات اخیر در بازار ارز است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز که دیروز به کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت‌شده بود تا درباره نوسانات بازار ارز توضیح دهد بعدازآن نشست گفت: بعد از عید نوروز به دلیل اتفاقات ناشی از ویروس کرونا و کاهش درآمد برخی از محصولات برخی محدودیت‌ها در مرزها نقصان در عرضه نسبت به تقاضا ایجاد شد و این موجب نوسانات کوتاه‌مدتی شد و من مطمئن هستم که این نوسانات مرتفع خواهد شد.

دلایل افزایش قیمت ارز و سکه

نوسان بازار ارز و طلا در حالی ادامه دارد که برخی کارشناسان تحلیل‌های دیگری نیز ارائه می‌دهند. در این راستا بعضی از اقتصاددانان دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت ارز را جبران کسری بودجه می‌دانند.

چنان چه حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهراء در گفت‌وگو با ایلنا در مورد شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: متأسفانه این تقریباً ویژگی همه دولت‌های فرومانده و درمانده است که برای تأمین کسری بودجه به سمت کاهش ارزش پول ملی حرکت می‌کنند تا هم ارزش بدهی‌های خود را تقلیل دهند و هم منابع مردم را از جیب آن‌ها به جیب دولت منتقل کنند. اما عوارض این موضوع کوتاه‌مدت نیست و آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

این استاد اقتصاد اضافه کرد: همین افزایش قیمت سکه در بازار را مشاهده کنید که عملاً یک بانک در ماه‌های اخیر اقدام به خرید سکه با اختلاف ۷۰۰ تا ۵۰۰ تا هزارتومانی در بازار آتی می‌کرد که امروز باعث شده قیمت سکه به بالای ۸ میلیون تومان برسد. بانک مربوطه قیمت سکه را بالا می‌برد و بانک مرکزی به خاطر اعتراض صنف طلافروشان خریدوفروش سکه در بازار آتی را ممنوع می‌کند اما واکنش دیگر مشاهده نمی‌شود. 

روز سه‌شنبه اما مسعود یزدانی، نایب‌رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران درباره به‌هم‌ریختگی بازار سکه گفت: مسائل آشفتگی بازار سکه و طلا در چندماهه اخیر به لحاظ قیمت به دلیل افزایش نرخ انس جهانی، کروناویروس  و نوسانات افزایشی نرخ ارز رخ‌داده است.

برخی نیز طبق معمول برای توضیح نوسانات بازار صرفاً به متغیرهای سیاسی اشاره دارند اما اوایل هفته جاری عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: ارزش ذاتی نرخ ارز با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی، سیاسی و روانی در مقایسه با نرخی که امروز در بازار خریدوفروش می‌شود، حتماً پایین‌تر است.

همتی در ادامه عنوان می‌کند: حربه دو سال اخیر به‌ویژه تا مهرماه ۹۸ نشان داده است نرخ ارز قابل‌کنترل است. علیرغم التهابات آبان سال ۹۸، ورود به لیست سیاه FATF، شیوع کرونا و افت شدید قیمت نفت و فرآورده‌ها که هرکدام به‌نوعی تأثیر افزایشی در نرخ داشتند بانک مرکزی از تمام ظرفیت‌های خود برای اعاده ثبات استفاده کرد. لذا شرایط به وجود آمده به خاطر کرونا و فشار موقت وارده به بازار ارز در فصل اول امسال و جو روانی ناشی از قطعنامه شورای حکام آژانس نباید موجب دریافت سیگنال اشتباه بشود.

 به نظر می‌رسد علی‌رغم موضع‌گیری مقامات دولتی روند افزایش و نوسانات پردامنه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در چند هفته اخیر به‌طور مداوم ادامه داشته و مشخص نیست وعده دولت برای کنترل بازار و موقتی بودن آنچه زمانی عملیاتی خواهد شد.