بی‌سابقه‌ترین حجم کشف مواد مخدر در دنیا توسط ایران

گروه اجتماعی الف،   3990331081

علیرغم اینکه ایران سال گذشته بی‌سابقه‌ترین حجم از مواد مخدر را در مرزهای خود کشف کرده است اما تحریم‌های ظالمانه سبب شده است تا برای خرید تجهیزات مقابله‌ای در مرزهای ایران با مشکل مواجه شود.

بی‌سابقه‌ترین حجم کشف مواد مخدر در دنیا توسط ایران
 

مهر نوشت: معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است. این اختاپوس هراس‌آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان‌ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین می‌برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به نابودی می‌کشاند.

امروزه کم‌تر کشوری را در جهان می‌توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی‌اش نباشد. هر ساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر هزینه می‌شود، ولی هم‌چنان رقم باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان رو به افزایش است.

جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۷۶ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۷ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین را به خود اختصاص داده است. حدود ۳۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان، از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می‌برند و نیازمند خدمات درمانی هستند.

تعداد مصرف کنندگان مواد شبه افیونی ۵۶ درصد بیشتر از تخمین‌های قبل است، در جهان ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ مواد مخدر تزریق کرده‌اند که از این تعداد بیش از ۴ میلیون نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی و بیش از ۵ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت c هستند.

مبارزه با قاچاق مواد مخدر با رهنمودهای امام خمینی (ره) و با همت جوانان در قالب کمیته‌های انقلاب اسلامی آغاز شد. این مبارزه، با تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۶۷ و تصویب قانون جدید مبارزه با مواد مخدر به تدریج شکل سازمان یافته به خود گرفت و با ادغام نیروهای انتظامی موج فزاینده‌ای به خود گرفته است. سال قبل شاهد این بودیم که مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کردند برخلاف تلاش‌های شبانه روزی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر هیچکدام از کشورهای اروپایی سهم خود را در حوزه مبارزه با مواد مخدر پرداخت نمی‌کنند و به نحوی ایران در این زمینه دست تنها است همچنین تحریم‌ها سبب شده است تا برای تکمیل تجهیزات مقابله‌ای ایران با مشکل مواجه شود.

در همین راستا و همچنین مسائل دیگری در حوزه مبارزه با مواد مخدر با سردار مسعود زاهدیان مشاور رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس سابق پلیس مبارزه با مواد مخدر به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید.

*یکی از موضوعات مهمی که همواره مورد سوال مردم بوده این است که فعالیت‌های ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه میزان مؤثر بوده است و چه میزان موفق شده‌ایم؟

- با گرامی داشت یاد و نام شهدای مبارزه با مواد مخدر باید بگویم که بحث مبارزه با مواد مخدر از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به عنوان یک هدف گذاری اصلی برای نظام جمهوری اسلامی مطرح شد.

در این حوزه تلاش شد با انواع کشت، تولید، مصرف و حتی ترانزیت مواد مخدر به شدت برخورد شود و مبارزه جدی شکل گرفت و در دوره‌های مختلف هم روندها روندهای مثبتی بوده است و اینگونه نبوده است که اقدامات نظام کاهش داشته و خللی در این سال‌ها داشته باشد.

البته تغییراتی که در روند قاچاق شکل گرفت و بی ثباتی کشور همجوار ما و افزایش تولید مواد مخدر و تغییرات آن همه باعث شد تا نوسانات مختلفی را در عرصه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر شاهد باشیم. این روند مبارزه در جمهوری اسلامی همواره افزایشی بوده است و در راستای کاهش میزان عرضه و کاهش انتقال مواد مخدر از مرزها به داخل کشورها و جلوگیری از ترانزیت بوده است.

این روند تا امروز همه ساله نشان دهنده این بوده است که هم اقدامات حرفه‌ای تر شده است و هم توفیقات افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که سال گذشته بیشترین کشفیات مواد مخدر در تاریخ بشریت در کشور ما رخ داد و بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد.

*برخی افراد این را مطرح می‌کنند که آیا نمی‌شود ما با قاچاقچیان صحبت کنیم که مواد مخدر بدون نشتی به داخل کشور و بدون ته نشین شدن از طریق یک کریدور از کشور عبور کرده و به اروپا برسد؟

- این موضوع اصلاً امر پسندیده‌ای نیست. همکاری با قاچاقچیان اصلاً پسندیده نیست و ارزشهای انقلاب اسلامی اجازه تعامل با قاچاقچیان را به ما نمی‌دهد و ما وجدانمان قبول نمی‌کند که مواد به اروپا برود و یک سری افراد را درگیر کند و این با روح انسانی و ارزش‌های انقلابی ما سازگار نیست.

* اما ما مواجهیم با این موضوع که غربی‌ها سهم خود را از این مبارزه نمی‌پردازند!

- اینکه غربی‌ها سهم خود را از این مبارزه نمی‌دهند حتماً سطح مبارزه را کاهش می‌دهد. اینکه آنها حمایتی نمی‌کنند به واسطه توانمندی محدود ما باعث می‌شود سطح کار مبارزه با قاچاق مواد مخدر پایین بیاید. کشورهای غربی که محل استفاده از این مواد هستند به اصول مبارزه و همکاری با کشورهای خط مقدم مبارزه پایبند نیستند. البته ما نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا هیچ مواد مخدری از سمت ایران به کشورهای غربی ترانزیت نشود و در کنارش مردم کشورمان هم آلوده نشوند.

شاهد این مدعای ما این است که در سال گذشته هم بیشترین مواد مخدر در طول تاریخ بشریت به میزان ۹۵۰ تن کشف و ضبط شد.

* سال گذشته در روز مبارزه با مواد مخدر موضع گیری های خاصی صورت گرفت. آیا غربی‌ها تغییر رفتاری برای حمایت از ایران و مبارزه با مواد مخدر انجام دادند؟

- نه به هیچ عنوان. حمایت اینها بسیار پایین بود و در کنار اینها می‌بینیم که تحریم‌های ظالمانه باعث می‌شود که ما نتوانیم امکانات لازم خود را خریداری کنیم و این روند حتی مقابله با مواد مخدر را هم با مشکل مواجه می‌کند.

شاید آنها در حرف بگویند تحریم‌ها تأثیری ندارد اما خوب است یک فهرستی از کمک‌های خودشان به ایرانی‌ها اعلام کنند و آن را با کمک‌هایی که به سایر کشورها کرده‌اند بررسی کنند تا مشخص شود که به وعده خودشان پایبند بوده‌اند یا خیر.

* امروز ایران چه جایگاهی در حوزه مبارزه با مواد مخدر دارد؟

- تلاش‌های ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر بی‌بدیل بوده است و در هیچ کجای دنیا چنین حجمی از تلاش را نمی‌بینیم. ما امروز مرزها را با حداکثر امکاناتمان در حال بررسی داریم و هزینه‌های زیادی در این حوزه کرده‌ایم و حتی هزینه‌های معنوی هم متحمل شده‌ایم نظیر شهادت عزیزان مان و اینها همه نشان دهنده عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر است.

*امروز برای کنترل بهتر مرزها و مبارزه جدی تر به چه وسایلی نیاز داریم؟

- کنترل مرز نیازمند وسایل خاص است و از سوی دیگر ما نیاز به پرنده داریم تا بتوانیم در مرزها به صورت هوایی گشت زنی کنیم و مرزها را مورد کنترل بهتری قرار دهیم. امروز غربی‌هایی که دم از تحریم نبودن ایران می‌زنند حتی اجازه خرید بالگرد به ما نمی‌دهند. از سوی دیگر تجهیزات دریای نیاز داریم تا با قاچاق مواد مخدر از طریق دریا مقابله کنیم.

البته ما از کانال‌های متفاوتی تلاش کردیم تا این تجهیزات خریداری شود اما تا تحریم‌ها به طور کامل مرتفع نشود نمی‌توانیم دستاورد بهتری کسب کنیم.

غرب همچنان خودش را به خواب می‌زند

کشورهای غربی به ویژه آمریکا می‌دانند که بحران مصرف بیش از حد مواد شبه افیونی در سال ۲۰۱۷ در آمریکای شمالی با بیش از ۴۷ هزار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد شبه افیونی در ایالات متحده افزایش داشته است، افزایشی معادل ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته، در کانادا هم این میزان مرگ و میر ناشی از مصرف مواد شبه افیونی با ۳۳ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۶ به ۴ هزار نفر رسیده است.

اینکه این کشورها اعلام می‌کنند با وجود اینکه توزیع و مصرف برخی از مواد مخدر مانند ماریجوانا در کشورشان آزاد است اما روز به روز بر تعداد معتادان به مواد مخدر اضافه می‌شود و می‌خواهیم استفاده از این مواد را ممنوع کنیم بی شک تنها راه مقابله با افزایش تعداد معتادان نیست چرا که تا زمانی که تقاضا برای مصرف وجود داشته باشد، عرضه هم وجود دارد.

کشورهای اروپایی باید بدانند که ایران نقش بی بدیلی در حوزه مبارزه با مواد مخدر ایجاد می‌کند و اگر جمهوری اسلامی لحظه‌ای بخواهد این مبارزه را متوقف کند این کشورهای اروپایی هستند که بیشترین آسیب را از عدم جلوگیری از ترانزیت‌های مواد مخدر به سمت کشورشان می‌خورند نه ایران! و اگر این کشورها سهم خود را به ایران پرداخت نکنند و یا سعی داشته باشند که با اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران در روند کمک‌های مالی و تجهیزاتی در این حوزه به ایران خللی وارد کنند، فقط خودشان ضرر می‌کنند.