محاسبات غلط افغانستان

حمید خوش‌آیند، گروه تعاملی الف،   3990331003 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
محاسبات غلط افغانستان

سیاست‌های اخیر ایران‌ستیزانه اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که از نظر روان‌شناسی شخصیتی معروف است که «از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود نفرت عجیبی دارد» و در کنار آن جولان هدفمند ایران‌هراسی و هتاکی جوانان هیجان‌زده افغانستانی بر علیه ایران در شبکه‌های اجتماعی که از منابع کاملاً مشخصی تغذیه می‌شوند، مسئله‌ای است که از چند هفته گذشته شدت گرفته است و تداون آن نمی‌تواند فرجام خوشی برای دولتمردان افغانستانی در پی داشته باشد و موجب تیره شدن روابط حسنه جمهوری اسلامی با آن خواهد شد.

البته دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران آنقدر بزرگ‌منش، فهمیده و انسان دوست هستند که خط تخریبی شکل گرفته را تحت هر شرایطی به اتباع افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند و همانند شهروندان ایرانی از همه نوع خدمات و امکانات اجتماعی- که در دنیا برای مهاجران بی‌نظیر است- برخوردارند، ربط نمی‌دهند. همچنین میلیون‌ها برادر و خواهر افغانستانی، حمایت‌ها، پذیرش و اسکان آنان توسط ایران در اوج درگیری‌ها و ناامنی‌های کشورشان در جنگ‌های خونین حمله آمریکا به این کشور و قبل و بعد از آن را نیز هرگز فراموش نخواهند کرد، به طوری که امروز از هر برادر و خواهر افغانستانی که پرسیده می‌شود در کجای این کره خاکی غیر از کشورشان بیشترین احساس امنیت و راحتی را دارند، بی‌درنگ اسم ایران را بر زبان جاری می‌کنند؛ لذا روابط ایران و افغانستان برخلاف تصورات بعضاً ناشیانه و رایجی که در کابل وجود دارد، ناشی از پیوند‌های عمیق تاریخی و فرهنگی و اشتراکات ریشه‌دار تمدنی و اسلامی است، به طوری که آنچه مهاجران افغانستانی را در ایران به آغوش کشیده و بیشترین امکانات را در اختیار آنان قرار داده است، احساسات انسان‌دوستانه و اسلامی است. درست است که این موضوع ربطی به طبقه حاکمه در افغانستان ندارد، اما به هر حال نکته‌ای است که باید در اتخاذ مواضع و سیاست‌های اعلامی و اعمالی در افغانستان مورد توجه جدی دولتمردان این کشور قرار گیرد و جامعه افغانستان نسبت به آن حساسیت نشان دهد.

دولت افغانستان به ویژه دست‌اندرکاران دیپلماسی و دستگاه سیاست خارجی این کشور باید توجه داشته باشند که در معادلات منطقه‌ای به «ابزار بازی» بازیگرانی که سیاست‌هایشان در طول سال‌های اخیر جز تخریب ثبات و امنیت و ایجاد شرایط نسبتاً آنومیک و آنارشیک در منطقه به بار نیاورده است، تبدیل نشوند. عده‌ای در داخل دولت و متأسفانه در رأس دولت افغانستان، تصور می‌کنند با الهام از حکام سعودی و آمریکایی، از طریق ایران‌ستیزی یا تعریف ایران به عنوان یک دشمن خارجی می‌توان به شکوفایی و ائتلاف با سعودی‌ها و مرتجعین عرب و آمریکا که بزرگ‌ترین قاتل مردم افغانستان است، دست یافت. اما تاریخ این سرزمین نشان داده است که با از دست دادن اتحاد و همزیستی با ایران، نه از درد‌ها و رنج‌های افغانستان خواهد کاست و نه ریاض و یا واشنگتن کابل را به عنوان متحد استراتژیک خود خواهند پذیرفت.

اینکه دولت افغانستان غرق شدن اتباع افغانستان در مرز با ایران و همچنین حادثه سوختن خودروی مهاجران افغانستانی در یزد را به مسئله‌ای برای انحراف افکار عمومی افغانستان از مشکلات واقعی این کشور و همچنین به وسیله‌ای برای دلجویی از ترامپ و خوش‌خدمتی به دربار سعودی تبدیل ساخته و عملاً وارد یک بازی ناخواسته سیاسی شده است، در صورت استمرار می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای دولت اشرف غنی آن هم در شرایط امروز افغانستان داشته باشد. ایران بازیگر قدرتمندی در منطقه است. جمهوری اسلامی نشان داده است که در هر شرایطی متحدان و دوستان خود را در هر نقطه از جهان که باشند در سختی و دشواری‌ها تنها نمی‌گذارد و آن‌ها را به حال خود رها نمی‌کند، برخلاف آمریکا و عربستان که حتی به دوستان و متحدان خود به عنوان «ابزار» و یک «برگ بازی» نگاه می‌کنند و، چون عمر مفید آن‌ها به سر آید، به راحتی قربانی منافع خود می‌کنند.

در تمام این سال‌ها ایران تنها کشوری بوده است که واقعاً در مشکلات و سختی‌ها در کنار افغانستان بوده است و از هر تلاشی برای کاستن از تنش‌های سیاسی و ناامنی در این کشور دریغ نداشته است. حضور بالغ بر ۳ میلیون نفر اتباع افغانستانی در ایران که همانند شهروندان ایرانی از حق آموزش، ازدواج، اسکان، اشتغال و ... برخوردارند، دلیل روشنی بر این ادعاست. 

در پایان باید تأکید نمود، برخی در کابل که درک عمیقی از سیاست و دیپلماسی ندارند و یا در محاسبه‌گری و تشخیص اولویت‌های سیاست خارجی دچار اشتباه شده‌اند، حواسشان باشد طنابی که توسط سعودی‌ها و آمریکا در منطقه آویزان است هرکسی که بدان آویخته شود را به قعر چاه می‌برد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۸۹۴۵۷۰۴:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۳۱
چرا نباید اتحاد بین چند کشور فارس زبان برقرار باشه افغانستان و تاجیکستان بسیار ایران دوست هستن ایراد از خودماست فقط دنبال سیاسی بازی هستیم یه روز لو میره فک و فامیل ملاعمر تهران هستن یه روز تاجیکستان درخواست اقای کبیری از ایران رو داره مشکل واقعا کجاست
ناشناس۱۴۹۱۹۳۲۱۹:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱
اصولاً محاسبات همه کشورها ،از آمریکا و اروپا گرفته تا کشورهای همسایه اشتباه است ،فقط محاسبات ما درسته که نتیجه اش همین وضع امروزمان است
ناشناس۱۴۸۹۵۱۳۰۶:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۳۱
برای حل مسله ایران باید کسانی را که این جنایات را انجام داده محاکمه کند..و از ملت افغانستان عذر خواهی کند...هیچ کس منتی بر مهاجرین افغانستانی در ایران نباید بگذارند کسانی که با کار و تلاش خود زندگی می کنند و از هیچ حق شهروندی بخوردار نیستند.
ناشناس۱۴۹۰۳۱۲۱۵:۱۳:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۳۱
1- پناهجویان افغانستانی نزدیک به چهار دهه در ایران زندگی می کنند و از خدماتی مثل آب و برق و گاز و بنزین و دارو و نان یارانه ای و ارزان قیمت ایران استفاده می کنند (امکاناتی که در کشور خودشان چیزی شبیه به رویا است) در حالی که نه تنها تبعه ایران نیستند بلکه بسیاری از آنها بصورت غیرقانونی در ایران زندگی می کنند 2- طبق آمارهای رسمی بیش از ششصد هزار نفر و براساس آمارهای غیر رسمی نزدیک به 800 هزار نفر از دانش آموزان افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند که مجموع سرانه هزینه کرد دولت ایران برای این تعداد دانش آموز افغانستانی بالغ بر یک میلیارد دلار در سال است 3- سال هاست که دولت های مختلف افغانستان از دادن حقابه قانونی ایران از رودخانه هیرمند امتناع می کنند و این مسئه سبب خشکسالی در منطقه سیستان ایران و مهاجرت مردم و خالی شدن بسیاری از روستاهای منطقه شده است 4- سالهاست مرزهای شرقی ایران با افغانستان به محل تردد اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و انسان شده است و دولت افغانستان علی رغم درخواست های مکرر ایران حاضر به پذیرش مسئولیت مرزهای خود نیست و عامدا پاسگاههای مرزی خود در مجاورت مرز با ایران را تخلیه کرده است که نتیجتا مناطق مرزی افغانستان با ایران به جولانگاه اشرار و قاچاقچیان تبدیل شده است 5- دولت آقای اشرف غنی که در مورد نحوه پیروزی ایشان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان تردیدهای جدی وجود دارد در موارد متعدد سیاستهای غیر دوستانه ای را در قبال ایران در پیش گرفته است 6- با وجود موارد فوق در رابطه با ادعای غرق شدن تعدادی از اتباع افغانستانی در مرز با ایران، دولت افغانستان به عنوان مدعی باید اسناد و مدارک متقن در این مورد ارائه کند که نه تنها تا کنون چنین کاری نکرده است بلکه به درخواست های مکرر ایران برای برگزاری دیدار های رسمی در سطح مسئولان امر و بررسی این موضوع توجهی نمی کند. 7- اساسا در رابطه با جوسازی های برخی مسئولین و رسانه های افغانستانی در مورد نوع رفتار ایران با مهاجران افغانستانی دو سوال ساده به ذهن می رسد، و اول اینکه اگر واقعا ایران اینقدر جای بد، سیاه و پر از ظلم و بیدادی است پس چرا بین اتباع افغانستان این حجم عظیم از تقاضا برای ورود غیرقانونی و کار و زندگی در ایران وجود دارد؟! و سوال دوم اینکه چرا این مسئولین و رسانه ها افغانستانی این حساسیتی که در مورد ایران دارند را در مورد رفتارهای ظالمانه، قتل و کشتار غیرنظامیان و افراد عادی و هدف قرار دادن مراسمات عروسی و عزا که هر ماه توسط نیروهای خارجی مستقر در افغانستان اتفاق می افتد ندارند؟
ناشناس۱۴۹۱۰۳۲۰۷:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱
دوست من،کدوم عقل سلیم وحتی عقل نصفه ونیمه ای،قبول میکنه که یه نفرایرانی،۵۲نفرانسان رو ریخته باشه تورودخونه؟باگوسفندنمیتونیم همچین کاری بکنیم،وگرنه افغانهاکه انسان هستن وقسمتی ازوجودماوقسمتی ازفرهنگ وزبان وهویت ماهستن وهمه پاره ای ازیک تنیم.اشرف غنی مهره ایه که قراره پازل ایران هراسی غرب وسعودی روتکمیل کنه،خودشم افغانی نیست،یه پشتونه که تحت تاًثیروتربیت مدارس مذهبی پاکستان وعربستان بزرگ شده
ناشناس۱۴۹۱۳۲۵۱۲:۰۲:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱
کسی اجباری نگه شان نداشته است...یاعلی برگردید افغانستان...
ناشناس۱۴۹۲۵۸۹۰۹:۵۲:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲
تو بدرک این چیزا نمیرسی درک این چیزا برتو سخته تواین جور بحث ها قاطی نشو حل میشی
ناشناس۱۴۹۱۵۱۴۱۴:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱
عزیزم .مگر امکانات مردم ایران چی هست که شما انتظار بیشتر دارید.هرکدامتان که غیر قانونی واردنشدین بهترین زندگی را دارید.توقع داری کارنکنی ودر رفاه باشی.یا مدرسه ودانشگاه نری دکترشوی؟امکانات همینه که راحت در ایران سکونت دارید وتحصیل هم میکنید .این بنده خدا خانم ابراهیمی یک هنرمند شد ورفت افغانستان.اگر ایرانی هم تلاش نکند به مشکل برمیخوره..اصلاً اشتباه کردن شماهارا در ایران راه دادن.
ناشناس۱۴۹۱۷۰۵۱۵:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱
چرا الان که افغانستان این همه صلح ومهربانی و ارامش و رفاه و...است برادران عزیز افغان ناراضی از وضعیت ایران برنمی گردند کشور زیبا و دلریبای خوشان؟؟؟
امیر۱۴۹۲۰۵۳۲۱:۰۴:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱
خداییش لطفی که مردم ما در حق افغانستان کردن محمد افغان .. قبلا جبران کرده بود کجا از اینجا بهتر
ناشناس۱۴۹۱۷۱۸۱۵:۵۴:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱
اینهمه هزینه برای افغانستان دادن درست نیست بگذارید بروند از کشور زیبایشان لذت ببرند افغان های عزیز لازم است کتابهای خالدحسینی خودتان را چندبار بخوانید و به تمدن وفرهنگ زیبایتان پشت نکنید البته چند نفری هم این وسط هستند مثل طالبان و داعش و..در افغانستان. آنها هم افغانی هستند و کاری به کار مرده شما ندارند
نقب۱۴۹۳۵۸۸۲۰:۵۰:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲
عذر خواهی چیه؟ اومدن کشور ما رو خراب کردن، حالا عذر خواهی هم بکنیم
عمران۱۴۸۹۵۳۸۰۷:۳۰:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۳۱
مردم ایران و افغانستان همبستگی فرهنگی و تاریخی دارند و ایران پناهی برای افغان‌های مهاجر بوده و هست. همچنین ما به عنوان شهروندان ایران باید پیگیر این مساله ی خاص (عرق شدن مهاجرین) در مرز باشیم که مشخص شود حقیقت دارد یا خیر و مطمئن شویم مسببین و مقصرین احتمالی فردا روز برای کشور مشکل دیگری درست نکنند.
حسام۱۴۸۹۵۴۱۰۷:۳۹:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۳۱
خلاصه خبرها به این صورته که به غیر از ایران و روسیه و چین و سوریه و یمن و ونزوئلا و کره شمالی مابقی کشورها تروریست، بی صاحب، زورگو، ضد بشریت، در حال افول، بدبخت و منفور، بی در و پیکر، از لحاظ نظامی و اقتصادی مفلوک هستن و با اینکه بیشتر گرفتاریها در کشورهای ذکر شده میباشد اما ژورنالیستها و سیاستمدارانشان با اعتماد به نفس بالا خود و عملکردشان را موجه میدانند. البته مردم دنیا هم از نظر اینها گوسفندی بیش نیستن
ناشناس۱۴۸۹۵۷۴۰۸:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۳۱
برادر این طور که شما گفتی ما افغان ها در بهشت هستیم من کسی که در ایران به دنیا آمده و در ایران بزرگ شده متاسفانه با نظر شما موافق نیستم و حرف های شما را نمی توانم بپذیرم من تبعیض را با تمام وجود دیده ام شما یک روز به عنوان افغان در ایران زندگی کن تا ببینی ما در چه بهشتی زندگی می کنیم فقط این بهشت سوزنده هست نه جسم روح و روان را می سوزاند
ناشناس۱۴۹۰۴۳۷۱۶:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۳۱
شماکه نمک می‌خورید و نمکدان می‌شکنی وانتظار بهشت جنت ازما دارید کسی براتون کارت دعوت نفرستاده اگه دست از سر کچل ما بردارید و به آن بهشت خودتان برگردیدخیلی ممنون تون میشیم ولا، توری که معلومه ما به شما بدهکار هم شدیم بشکنه دستی که نمک نداره!
تبریزی۱۴۹۰۴۸۷۱۷:۱۰:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۳۱
هر وقت ایران برای ما ایرانی ها بهشت شد برای افغانی ها هم می شه.
ناشناس۱۴۹۰۵۷۶۱۷:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۳۱
خوب اگر این بهشت سوزنده است عطایش را به لقایش ببخش و برو جای کی سوزنده نباشد چرا دست دست می کنی .
حمید۱۴۹۳۹۲۳۰۴:۳۵:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۳
ما هیچ چی اضافه بر سازمان از شما نخواستیم. فقط داریم میگیم بعضی هاتون نگاه و رفتار تبعیضانه داری و غیره .. اونوقت شما در جواب میگه اگه خوشت نیامد بگرد به کشورت؟؟؟ یعنی این رفتار رو قبول داری و و ازش دفاع میکنید؟؟ چطور
ناشناس۱۴۹۰۸۷۴۰۰:۰۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱
سلام حضرت آقا شما مختاری که بین جهنم وبهشت . بهشت را اختیار کنی واز جهنمی که فکرش را می کنی بروی لطفا
ناشناس۱۴۹۰۹۰۰۰۰:۴۵:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱
میتونی تشریف ببری همون بهشتی که ازش اومدی.
Sa۱۴۹۱۲۲۱۱۰:۴۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱
دقیقا برای ماهم همینطوره
ناشناس۱۴۹۱۵۰۱۱۳:۵۷:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱
بله واقعا درست فرمودین
ناشناس۱۴۹۱۶۶۷۱۵:۳۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱
خب بفرمایید برید کشور خودتون.
ناشناس۱۴۹۳۴۸۷۱۸:۵۷:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲
تشریف ببرید افغانستان یا هر جای دنیا
ناشناس۱۴۸۹۶۶۳۰۹:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۳۱
جوانان هیجان زده ! مثل دوستان هیجان زده وطنی خودمان
محمد رضا۱۴۸۹۹۰۷۱۱:۳۱:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۳۱
همه بد هستند ما فقط خوبیم
ناشناس۱۴۹۰۱۸۸۱۴:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۳۱
در مورد تو شک دارم
ناشناس۱۴۹۰۰۴۶۱۲:۴۰:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۳۱
این تحلیل بود یا انشا؟ اگه 25 کشور(که بعضیشون هیچ مشکلی هم با ایران ندارن) به قطعنامه آژانس علیه ایران رای میدن، اینکه افغانستان به جای تشکر از ایران حتی حقابه هیرمند رو نمیده، و اینکه عراق به جای پول برق میگه بیایید جنس ببرید و .... همه یه دلیل داره: ضعف! شاعر خوب گفته: برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است با شعار دادن و تهدید ضمنی هیچی درست نمیشه. اگه توان اقتصادی- سیاسی- بین المللی کشور کم بشه، همه شیر میشن و بهت حمله میکنن.
محمد رضا۱۴۹۰۱۶۴۱۳:۵۳:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۳۱
تعامل با دنیا چیز خوبی هست برای قوی شدن نیاز به موشک و بمب اتم نیست کمی از استرالیا ، نیوزلند و فلاند و .... یاد بگیریم
حمید۱۴۹۳۵۱۹۱۹:۳۱:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲
همون کشورا جرات نه گفتن به امریکا رو دارن؟ دوم چرا امریکا با موشک و بمب با دنیا تعامل میکنه؟
Jim۱۴۹۰۶۴۱۱۸:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۳۱
زدن گلوبال هوک آمریکا شعاره. زدن پایگاه عین الاسد آمریکا شعاره. بردن بنزین از ایران تحت تحریم به ونزوئلا ی تحت تحریم زیر گوش آمریکا شعاره.
ناشناس۱۴۹۳۱۴۶۱۵:۱۰:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۲
متاسفانه اینایی که گفتی هیچ دردی رو دوا نمیکنه .
ناشناس۱۴۹۱۱۳۲۰۹:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱
حقابه مگه شهر هندوانس
علی کریمی۱۴۹۰۳۱۳۱۵:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۳۱
البته دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران آنقدر بزرگ‌منش، فهمیده و انسان دوست هستند که خط تخریبی شکل گرفته را تحت هر شرایطی به اتباع افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند و همانند شهروندان ایرانی از همه نوع خدمات و امکانات اجتماعی- که در دنیا برای مهاجران بی‌نظیر است- برخوردارند، ربط نمی‌دهند!!!! آقای خوش آیند میشه چند نوع از خدمات و امکاناتی که در دنیا نظیر نداره رو نام ببرید؟؟؟ البته ناگفته نماندکه ما مهاجرین ساکن ایران قدردان محبت های ملت شریف ایران هستیم ولی به قول آقای خوش آیند ربطی به آن همه خدمات وامکاناتی وجود ندارد نداره
ناشناس۱۴۹۰۳۳۷۱۵:۳۱:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۳۱
برادران افغانستانی کاملا در رفاه هستند واز هرگونه رفاهی برخوردارن آره همینتور که شما میگین ما حتا حق این رو نداریم که یک سیم کارت بخریم
ناشناس۱۴۹۱۹۲۱۱۸:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱
شما مدارک اقامت یا پاسپورت معتبر داشته باش بهت میفروشن
ناشناس۱۴۹۲۳۲۹۰۶:۰۸:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲
خوب میتونید برگردید خداییش این دیگه نمک نشناسی است.
ناشناس۱۴۹۳۴۳۰۱۸:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲
ناراضی هستی برگرد برو کشور خودت. کرایه برگشتت را هم بهت میدیم
حسن۱۴۹۰۳۶۶۱۵:۴۷:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۳۱
من ۲۷سال سن دارم افغانستانی متولد ایرانم،حتی به اندازه یک روز هم من هیچ کدام از این رویا و خیالاتی که شما درست کردید رو ندیدم،ایران برای ما افغان ها کشوری پر از نژادپرستی واسترس بوده و هست خودم حدود ۲۰۰تار ریشم فقط برای استرس سفید شده،استرس ناشی از غرق شدن در محدودیت ها در ایران..
محمد۱۴۹۰۳۸۸۱۶:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۳۱
حساب دولت افغانستان را باید جدا کرد از مردم افغانستان، مخصوصا شیعیان افغانستان که اکثریت مهاجرین ایران را تشکیل می‌دهند. متاسفانه دولت ایران هم چند روزی است در شهرهای مختلف شروع به برخورد با مهاجرین کرده است که کار درستی نیست.
sharifi۱۴۹۰۴۱۰۱۶:۲۱:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۳۱
چی میگی بابا ما کجا حق زندگی داریم نه خونه ب ناممون میزنید نه مدرک درست حسابی میدید یه سیم کارت چیه همونم ب نام نمیزنید هرجاهم میریم افغانی افغانی راه میندازید ..
خلق خدا۱۴۹۰۵۰۸۱۷:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۳۱
بهترین کار اخراج تمام افقانیها بروند عربستان تا بفهمند ایران یعنی چه ایران اگر خوب نیست چرا نمیروند کارگر ایرانی بیکار چون کل کارهای ساختمانی افقانها اشغال کرده اند کارخانه ای نیست که کارگر افقانی نداشته باشد
ناشناس۱۴۹۰۵۸۱۱۸:۰۲:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۳۱
متاسفانه در افغانستان عده ای حکمرانی می کنند که تابعیت دوگانه دارند فلذا به کشور دومی که تابعیت دارد یکسری تعهدات دارد که باید اجرا کند آن هم چیزی نیست جز نوکری.
علی۱۴۹۰۵۹۲۱۸:۱۶:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۳۱
تبلیغات و داستانت قشنگه برای خواننده ایرانی ولی از دل مهاجر افغان خبر نداری .تا مهاجرت نکنی و مهاجر نشی نمیفهمی .بحث دولت ایران و افغانستان به کنار .چهل سال فقط بدگویی از مهاجر افغانستانی کردین .هیچ خدمات درست وبجا به مهاجرین نکردین .خواهشا کمی واقع گرا باشین .کمی از خود راضی نباشین .
ف۱۴۹۰۸۲۹۲۲:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۳۱
خلاف کردن قاچاقی وارد ایران شدند طلب کار هم هستند امریکا و عربستان دشمن ایران است و داعش را با اتباع افغانستان قاچاغی وارد ایران میکند و جنس قاچاق را وارد ایران میکنند و چه بسا طالب وغاطل که نمیتواند با پاس وارد شود قاچاق وارد میشود و امنیت ایران را به خطر میاندازند پس نیروی انتظامی حق دارد برخورد کند
محمد۱۴۹۰۸۵۰۲۳:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۳/۳۱
نتیجه حدودا ۵۰ سال مهمان نوازی نتیجه ۵۰ سال جای جوانان و کارگران ایرانی را به اینها دادند نتیجه تحمل و راهرو شدن یک مشت قاچاقچی مواد مخدر که همه عالم و ادم می دانند چگونه و کجا کشت می شود نتیجه جادادن به امثال ریگی و.. که همه میدانند مقرش کجا بود کجا سوار هواپیما شد ووو النهایه نتیجه کشته شدن خیلی ها که برنامه ریزی ان در پایگاه های بگرام و قندهار صورت میگیرد و هزاران هزار دیگر از .. باید این بشه باید منتظر برنامه های دیگری از این افغانی ها باشیم
ابراهیم۱۴۹۰۸۵۱۲۳:۲۰:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۳۱
سلام درود خدمت همه دوستان و انسانهای پاک و شریف و انسان دوست، جواب این .. که مطلب گذاشته رو بدم ، همه جای دنیا مهاجر دارند ولی برای مهاجرین حق و حقوقی دارند تا قبول بشوند ، افتاد ؟ برخورد انساندوستانه دارند ، مهاجرین افغانستانی با زور و بازو خودشان نان حلال به دست میارند ، پس منت کجاست ..
محمد۱۴۹۰۸۶۱۲۳:۳۸:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۳۱
من بنده خودم اهل افغانستان هستم و از ایران به عنوان یک کشور همسایه خیلی راضیم. از این که سال ها به مهاجرین افغان پناه دادین خیلی سپاسگذاریم. ولی متاسفانه مشکلی که هم مهاجرین افغان و هم خود مردم ایران باهاش مواجه اند اینه که دولت ایران هیچ توجهی به نژاد پرستی مردم نمیکنه و اگر برای جلو گیری از این اتفاقات قانون گذاری کنند یا کمی برخورد جدی بشه به نظر شخص بنده شاید کمی بهتر بشه که من منظورم فقط مردم خود ایران نیست چون نژاد پرستی بین همه جا هست و من نمیگم خدای نکرده مشکل فقط از مردم ایران.
ناشناس۱۴۹۰۸۶۹۲۳:۵۳:۵۱ ۱۳۹۹/۳/۳۱
برا چی برا هم خط ونشون میکشیم ما که تهش باز کنار همیم افغانی باشیم یا ایرانی باز به هم احتیاج داریم مکمل همیم
نظری۱۴۹۰۸۷۶۰۰:۰۸:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱
تجمع افغانستانی‌ها به کابل کاری درست نیست ایران همیشه ازافغا نها حمایت کرده
ناشناس۱۴۹۰۹۵۰۰۱:۳۷:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱
امید وارم دیدگاه شما واقعا یک جانبه نبوده باشد و در مورد اصل قضیه هم حرف برای گفتن داشته باشید. در مورد حرف نظریات بیشتر است. اما اصول خبرنگاری بی طرفی موثق بودن هست. سرعت همیشه قربانی احساست شده!
ناشناس۱۴۹۱۰۰۲۰۶:۱۰:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱
هر اتفاق پیش میاد ایران از مهاجرا به عنوان اهرم استفاده می کنه بنظر من خوب نیس بلخره چند نفر کشته شده خوب نمیشه دولت افغانستان پی گیری نکنه هم افغانستان هم ایران مهاجر داره تو کشور های دیگه افغانستان بجز ایران تو اروپا مهاجر زیاد داره مقایسه زندگی اونا با مهاجر تو ایران مقایسه کنید بعد افغان ها تو جنگ ایران عراق خیلی شهید داده تو سوریه برای ایران جنگ کرده ولی افغان ها الان هیچ ارزشی نداره تو ایران
محمد۱۴۹۱۰۱۹۰۷:۰۸:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱
حرف های شما از اول تا آخر نژاد پرستانه بود هیچ کسی دشمن دری و فارسی نيست
زینب۱۴۹۱۰۹۷۰۹:۰۳:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱
واقعا زندگی توی ایران واسه ما خیلی سخت شده کی گفته بامامثل ایرانیهارفتارمیشه کی گفته ماازهمه ی امکانات میتونیم مثل ایرانیهابهره ببریم بی احترامی که به ماتوایران میشه هیچ جای دیگه نمیشه
ناشناس۱۴۹۱۱۶۱۰۹:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱
ایران هیچ وقت خوبی یا دل رحمی ب افغانستان نکرده جز خسارت و سو استفاده
علی۱۴۹۱۲۸۸۱۱:۳۸:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱
آخه این چه نوشته ای هست آخه نویسنده این کی هس؟ اقا از نوشته ها معلومه که جه لطفی به مهاجرین میشه فقط یک جمله از این مقاله رو بخونید تو متن نوشته چه حقوقی به مهاجرین داده شده حق ازدواج چه لطف و منت بزرگی واقعا!!! حق ازدواج داده به مهاجرین اقا یکم خجالت بکشید
ناشناس۱۴۹۱۳۴۱۱۲:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱
نژادپرست که باشی از یاد می بری که ابتدا نطفه ای بودی و عاقبت نیز لاشه ای هستی بدبو. من به عنوان کسی که در ایران بدنیا آمدم ولی اهل افغانستانم هرگز از حقوق شهروندی برخوردار نبودم. جز رفتارهای نژادپرستانه ا طرف ایران. من هیچ خیری از زندگیم ندیدم جز حقارتی که بر من تحمیل شد. بارها از خدا پرسیده ام مگر ایران کشوری مسلمان نیست پس چرا این همه نسبت به ما که در این خاک بدنیا آمدیم ظلم می کند. وعده ی ما سرپل صراط. بخاطر تمام تهمت هایی که در تمام این سالها بر ما مهاجرین مظلوم افغان روا داشتید. روزی شعله های بی عدالتی در جهان خاموش خواهد شد و آن روز دور نیست. اللهم عجل الولیک الفرج
نازنین۱۴۹۱۴۲۵۱۳:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱
اصلا هم اینطور نیست ما از هیچ امکاناتی برخوردار نیستیم ما که کارت آمایش داریم نه کارت بانک داریم و نه می تونیم گواهینامه رانندگی بگیریم نه میتونیم جز استان فارس که کارت آمایش خود استان هست مسافرت بریم کجایی این آزادی هست این همه تحقیر رو تحمل میکنیم اینا که هیچی
ناشناس۱۴۹۱۴۴۸۱۳:۳۶:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱
افغانستانی ها با محدودیتی زیادی در ایران زندگی میکنن. شرایط زندگی سختی دارن. چرا اینجا هستن. افغانستان هم که جنگ هست. ماهم متولد ایران هستیم. آخه چرا یک ایرانی میره کانادا میشه یک کانادایی ولی ما که چهل سال اینجا هستیم هنوزم مهاجریم. محدودیت نژاد پرستی. نداشتن مدارک معتبر. آیا ما کسانی نبودیم که رفتیم جنگیدیم بالای سه هزار شهید دادیم آیا ما بالای سی هزار مدافعین حرم نداشتیم رفتیم از مرزهای ایران دفاع کردیم ایا ایران میتونه حق ما را ادا کنه
ناشناس۱۴۹۱۶۸۳۱۵:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱
کدوم بهشت؟بابت هرروزی که ایران زندگی میکنیم داریم پولشومیدیم.یه خونه یه ماشین حتی یه موتور رو نمیتونیم به اسم خودمون بزنیم.کی گفته ازهمه نوع خدمات برخورداریم؟کاش نصف شهروندان ایرانی ازاین خدمات حق برخورداری داشتیم.کدوم کشوردنیااینجوریه؟کدوم کشوردنیابامهاجراش اینجوری برخوردمیکنن؟
مهدی ابراهیمی۱۴۹۱۹۱۸۱۸:۴۹:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱
ایران شمال
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین