تماس لاوروف با اروپایی‌ها درباره برجام

گروه جهان الف،   3990328021
تماس لاوروف با اروپایی‌ها درباره برجام

وزیر امور خارجه روسیه و نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخصوص برخی مسائل مهم بین‌المللی ازجمله سیاست‌های ضدبرجامی آمریکا گفت‌وگو کردند.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه،«سرگئی لاوروف»و «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر سه‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص برخی مسائل ازجمله برجام، تحریم‌ها، مساله اوکراین و وضعیت شبه جزیره کره گفت وگو کردند و پس از آن لاوروف در نشستی خبری چکیده ای از این مذاکره تلفنی یک و نیم ساعته را تشریح و بازگو کرد.

گفت‌وگو درباره سیاست های ضدبرجامی آمریکا

لاوروف گفت: در گفت‌وگوی تلفنی با بورل به تفصیل درخصوص وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران گفت وگو کردیم. 

وی افزود: ما بر پایبندی روسیه و اتحادیه اروپا به تامین استحکام و اجرای همه جانبه برجام تاکید کردیم. 

لاوروف گفت: ما به تبادل نظر درخصوص فرآیندهای پیچیده که هم اکنون در چارچوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و در نیویورک پرداختیم که شرکای آمریکایی ما سعی دارند تصمیم ها و راه حل هایی را پیش ببرند که به صورت اساسی با توافق های به دست آمده در برجام و تایید شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایرت دارد.

گفتنی است نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه به صورت وبینار آغاز شده است و روز چهارشنبه نیز ادامه می یابد. 

تحریم های کشورهای آسیب دیده از کرونا لغو شود

لاوروف در واکنش به اینکه آیا با بورل درباره تحریم ها گفت وگو کردید، اظهار کرد: ما در مساله تحریم ها با کسانی که این تحریم ها را وضع کرده اند در این خصوص گفت وگو نمی کنیم.

وی افزود: این ابتکار آنها بوده است و آنها باید تعیین کنند که تحریم ها تا چه اندازه موثر بوده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: با بورل درباره ضرورت لغو تحریم ها در مورد کشورهایی که در زمان حاضر بیشترین اندازه از شیوع کرونا آسیب دیده اند گفت وگو کردیم.

لاوروف خاطرنشان کرد: در دوره شیوع کرونا، حفظ تحریم های یکجانبه غیرقانونی، ضدبشری به نظر می رسد.

وی افزود: منظور ما تحریم های یکجانبه غرب در وهله اول آمریکا علیه ایران، ونزوئلا، سوریه و کره شمالی است.

لاوروف خاطرنشان کرد: ما از بورل نخواستیم تحریم ها در مورد روسیه را لغو کند. ما خودمان از عهده حل این مساله برمی آییم.

روسیه خواستار آغاز گفت وگوهای بین دو کره است 

 لاوروف در پاسخ به سوال دیگری در مورد انفجار دفتر ارتباطی مشترک دو کره گفت: روسیه به صورت مستقیم با شبه جزیره کره همسایه است.

وی افزود: به این دلیل و نیز پیوندهای تاریخی با مردم کره، ما علاقه مند به حفظ و تحکیم صلح و ثبات در شبه جزیره کره هستیم. با توجه به این اصول خواهان توسعه گفت وگوهای بین دو کره برای عادی شدن روابط دو کشور کره شمالی و جنوبی و حل و فصل مسالمت آمیز تمام مسائل از راههای دیپلماتیک هستیم.

 وزیر خارجه روسیه بر لزوم خویشتنداری سران دو کره اشاره کرده و گفت که روسیه تلاش می کند تا دو طرف را به برقراری تماس ها و کسب توافق تشویق کند. 

خبرگزاری یونهاپ مدعی شد کره شمالی عصر روز سه شنبه به وقت محلی، دفتر ارتباط مشترک بین کره ای را در شهر مرزی کائه سونگ منفجر کرد.

به گزارش ایرنا از یونهاپ، این انفجار راس ساعت ۱۴:۳۹ دقیقه بعد از ظهر روز سه شنبه روی داده است پیش از این برخی منابع رسانه ای و نظامی کره جنوبی از شنیده شدن صدای انفجار بزرگی در مرز دو کره خبر داده بودند.

این انفجار چند روز پس از آن رخ داد که «کیم یو جونگ»  خواهر «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نسبت به اقدام نظامی علیه کره جنوبی هشدار داده بود.

کره شمالی در چند روز گذشته از کره جنوبی به دلیل عدم جلوگیری از ارسال اعلامیه های تبلیغاتی علیه پیونگ یانگ در مرز مشترک انتقاد کرده بود.

دفتر ارتباط مشترک دو کره در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به منظور تسهیل در مبادلات و همکاری های بین دو کره و طبق اعلامیه پانمونچوم راه اندازی شد.

 وزارت دفاع کره جنوبی در پاسخ به کره شمالی که ساعتی پیش دفتر ارتباط بین دو کره، مستقر در شهر مرزی «کائه سونگ» را منفجر کرد این کشور را به «پاسخ شدید» تهدید کرد.