لاوروف: روسیه برای مقابله با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هر کاری می‌کند/ ظریف: اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی خواهیم داشت

گروه جهان الف،   3990327115

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای ایران، گفت تهدید آمریکا به تحریم کشورهای متعامل با ایران و تمدید تحریم تسلیحاتی، غیرقانونی است.

لاوروف: روسیه برای مقابله با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هر کاری می‌کند/ ظریف: اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی خواهیم داشت

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به همراه «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود - که به مسکو سفر کرده - در نشست خبری حاضر شدند.

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره» لاوروف به عنوان اولین سخنران در این نشست، گفت که علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، روابط روسیه با ایران در حوزه‌های اقتصادی و انرژی در حال توسعه و پیشرفت است.

وی توضیح داد که در گفت‌وها با ظریف، درباره راهکاری برای حل مسئله هسته‌ای ایران صحبت کرده و بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه، فشارها و تهدید آمریکا علیه دیگر کشورهایی که با ایران تعامل می‌کنند را خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

لاوروف با بیان اینکه آمریکا مانع اجرای کامل برجام شده، از کشورهای اروپایی و چین خواست تا به همکاری با ایران ادامه داده و به تعهدات خود در قبال این کشور عمل کنند.

وی درباره تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نیز تاکید کرد: «[این تلاش‌ها] هیچ وجهه‌ای ذیل قوانین بین‌المللی ندارد. روسیه، تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را قانونی نمی‌داند و هر کاری برای مقابله با آن انجام می‌دهد».

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پیش‌نویس طرحی را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطر نشان کرد که آمریکا بعد از خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، تمام حقوق خود ذیل برجام را از دست داد اما با این حال به پیشبرد طرح‌های غیرقانونی حول تحریم تسلیحاتی علیه ایران ادامه می‌دهد.

لاوروف در واکنش به اتهام‌زنی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران مبنی بر اجازه ندادن تهران به بازرسان آژانس برای دسترسی به دو مکان، گفت: «گزارش آژانس اتمی درباره ایران برای چندمین بار است که به رسانه‌ها درز کرده و این امر غیرقابل قبول است».

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد که روسیه به توافق هسته‌ای و همکاری با آژانس اتمی متعهد است.

لاوروف همچنین گفت که با همتای ایرانی خود درباره بحران سوریه و کمک به آوارگان در این کشور رایزنی کرده است.

وی بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال حاکمیتی سوریه و حمایت از اقدامات برای بازسازی این کشور تاکید کرد.

این مقام روس همچنین خبر داد که نشست بعدی در جریان مذاکرات آستانه برای پایان دادن به بحران سوریه، در تهران برگزار خواهد شد اما پیش از آن رؤسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در یک نشست ویدئوکنفرانسی شرکت می‌کنند.

لاوروف در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لیبی گفت: «ما از راهکار سیاسی در لیبی حمایت می‌کنیم و تمام طرف‌های داخلی باید در این مذاکرات شرکت کنند».

وی همچنین افزود که روسیه در حال انجام گفت‌وگوهایی با ترکیه است تا طرف‌های لیبیایی را به پای میز مذاکره بیاورند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در مقصد دوم سفرش و پس از حضور در ترکیه امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شد، بعد از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: دو تماس تلفنی بین دو رئیس جمهور و گفت‌وگوهای ویدئویی و تلفنی بین روسای کمیسیون مشترک انجام و روابط را به صورت جدی به پیش برده است و توافقات خوبی بین دو رئیس جمهور و دو رئیس کمیسیون مشترک و اعضای کمیسیون شکل گرفته و امیدواریم در جهت منافع دو ملت در ماه‌های آینده با سرعت بیشتری دنبال شود.

وزیر خارجه عنوان کرد: ایران و روسیه تماس‌های بسیار نزدیک و مفیدی داشتند در سوریه روند آستانه توانسته اوضاع را از خطرناک به قابل کنترل‌تر سوق دهد و تنها روند موجود همین روند آستانه است و ما و روسیه و ترکیه موظفیم این روند را ادامه دهیم.

ظریف همچنین بیان کرد: متاسفانه کشورهای غربی همواره ملاحظات سیاسی را برای برخورد با کرونا به ملاحظات انسانی ترجیح دادند.

وی گفت: درباره افغانستان ما و روسیه نظرات مشترکی درباره ضرورت آشتی ملی هر چه سریع‌تر داریم، تلاش‌های خوبی را روسیه داشته که ایران همواره حمایت کرده است. درباره یمن و لیبی گفت‌وگوها و مشورت‌های ما ادامه خواهد داشت.

ظریف با اشاره به بیانیه مشترک «اعلامیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین‌الملل» که به امضای او و لاوروف خواهد رسید، عنوان کرد: حقوق بین‌الملل  از نظر رژیم جدید آمریکا هیچ معنا و مفهومی ندارد. 

*اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی در آن زمینه خواهیم داشت

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: درباره حرکت بسیار خطرناک آمریکا درباره برجام در آژانس و شورای امنیت گفت‌وگو کردیم. ما و روسیه به رایزنی‌ها در یمن و نیویورک ادامه خواهیم داد.

وی گفت: آمادگی داریم از کمک روسیه و از همکاری روسیه برای ادامه شفافیت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کنیم. اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی در آن زمینه خواهیم داشت.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که موافقت روسیه را برای برگزاری نشست مجازی سران سه کشور ضامن روند آستانه دریافت کرده است.

ظریف همچنین عنوان کرد: به محض فراهم شدن شرایط لاوروف به ایران سفر خواهد کرد. خوشحالم در این شرایط توانستم این سفر را به روسیه انجام دهم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی از اقدامات مفید روسیه و چین استقبال کرد و عنوان کرد: واقعیت این است که آمریکا از قبل و حتی در دوران ریاست جمهوری قبلی برجام را اجرا نکرد و تمامی ایرادهای ممکن برای کمترین حد اجرای برجام استفاده کردند و در دوران ترامپ که رسما از برجام خارج شدند و هدف آمریکا از ابتدا اعلام کرد که هدف دولت ترامپ نابود کردن برجام است. نتانیاهو از روزی که برجام تصویب شد اعلام کرد که می‌خواهد برجام را نابود کند.

وی گفت: بسیار باعث تاسف است که دبیرخانه ملل متحد و دبیرخانه آژانس به جای اینکه در جهت حفظ برجام عمل کنند در جهت منویات آمریکا و اسرائیل برای نابودی برجام عمل می‌کنند. دبیرخانه تاکنون این جرات را پیدا نکرده در برابر اقدامات آمریکا واکنش نشان دهد. آنها جرات نمی‌کنند حرفی بر حق بزنند که با مواضع آمریکا سازگاری نداشته باشد. علاوه بر آن اقدام، یک اقدام عجیب دیگر کردند و بر خلاف تمام شواهد نام ائتلاف ضد یمن را از لیست گروه‌های کودک کش خارج کردند.

وزیر خارجه ایران افزود: اینها نشان می‌دهد آمریکا بیش از آنکه دارد مستقیما حقوق بین‌الملل را نابود می‌کند با فشار بر دبیرخانه‌های بین‌المللی این کار را می‌کند. ایران با شفافیت کامل با آژانس همکاری می‌کند ۱۵ گزارش آژانس نشان داد ایران تعهداتش را صد در صد انجام داد.

ظریف تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است. فکر می‌کردیم آژانس باید برای اعتبار خود ارزش قائل شود. کماکان معتقد به شفافیت هستیم. از ابتکارات دولت روسیه برای تقوییت همکاری ایران و آژانس استقبال می‌کنیم ولی اجازه نخواهیم داد آژانس ابزاری شود برای سوء استفاده کسانی که می‌خواهند برجام را نابود کنند و هدفشان از بین بردن تمام تعهدات بین‌المللی است.

وی به سیاست خروج از تعهدات بین‌المللی چه آسمان‌های باز، برجام، سازمان جهانی بهداشت و کنوانسیون پاریس از سوی آمریکا اشاره کرد و افزود: اجازه نمی‌دهیم کشوری که سیاستش خروج از تعهدات بین‌المللی است از سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران استفاده کند.

وزیر خارجه ایران گفت: ملاحظه سلامتی مردم ایران و روسیه مهمترین ملاحظه است و دو کشور متعهد هستند. روابط تجاری دو کشور در دوران کرونا ادامه داشته و خواهد داشت. گفت‌وگوها بین مسئولان دو کشور برای رفت و آمد افراد، تجار و توریست‌ها ادامه خواهد یافت.

ظریف درباره اجلاس سران آستانه قبل از برگزاری گفت‌وگوهای کمیته قانون اساسی در ژنو بیان کرد: امیدوارم با این تصمیمی که دیروز و امروز گرفتیم برای برگزاری اجلاس مجازی سران قبل از اجلاس حضوری، بتوانیم اجلاس مجازی را قبل از برگزاری نشست اوت داشته باشیم. البته همکاران ما در مشورت خواهند بود برای کمک به روند کمیته قانون اساسی به عنوان سه کشور ضامن روند کمک خواهیم کرد کمیته قانون اساسی به خوبی پیش برود. 

وی درباره نقش روسیه و ابتکارها برای حل بحران‌ها گفت: امیدواریم این ابتکارها بتوانند به آرامش و ثبات بینجامد و از گفت‌وگوها و تلاش‌های روسیه و ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی حمایت می‌کنیم و امیدواریم حکومت قانونی لیبی آرامشی را برای مردم لیبی به همراه بیاورد.