دوری از پوپولیسم و رادیکالیسم

علی دارابی،   3990325104
دوری از پوپولیسم و رادیکالیسم

مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم «یکدست‌‌­ترین مجلس» در ادوار قوه مقننه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به دلیل «گرایش سیاسی واحد» است؛ حتی در مجلس دوره ششم که اکثریت قاطع آن با جریان دوم خرداد یا موسوم به اصلاح‌طلب بود، تعداد اقلیت اصول‌گرا بیش از اقلیت جریان اصلاح‌طلب در مجلس یازدهم بوده است.

از سوی دیگر به دلایلی که پیشتر درباره «کاهش مشارکت مردم در انتخابات اسفند 98» بیان کردیم، مجلس دوره یازدهم «کمترین نصاب مشارکت» را در میان ادوار مجلس دارد. افزون بر این آغاز کار مجلس دوره یازدهم با پایان کار دولت تدبیر و امید همراه شده است که معمولاً سال پایانی دولت­‌ها به «روزشمار» می‌گذرد؛ اما به‌دلیل همه­‌گیری ویروس کرونا که همه تحولات دنیا و مناسبات جهان از جمله ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، ما در «شرایط حساس» به معنای واقعی آن قرار داریم. از این رو اگر مجلس شورای اسلامی بخواهد بر مدار قانون و وظایف مصرح در قانون اساسی به ماموریت خود بپردازد، باید به «اولویت­‌ها و چالش­‌ها»ی خود اشراف داشته باشد تا کارنامه­‌ای ماندگار از خود بر جای گذارد.

نمایندگان محترم خانه ملت باید با تمام توان به خدمت صادقانه به مردم و کشور بپردازند.

راهکار نیل به این موفقیت توجه به اصول زیر است:

(یکم) تمرکز بر وظایف: از 14 اصل و 177 فصل قانون اساسی، سه فصل و بیش از 90 اصل به صلاحیت­‌ها، اختیارات و وظایف قوه مقننه اختصاص دارد که در میان سایر قوا متمایز است. آنچه در سپهر وظایف خانه ملت قرار دارد، قانون‌گذاری، نظارت بر حسن اجرای آن و نظارت بر حسن اجرای عملکرد مسوولان کشور است؛ مبادا مجلس را با قوه‌مجریه که کاملاً ماهیت اجرایی و عملکردی دارد، اشتباه بگیرید. این خطر در کمین مجلس یازدهم و نمایندگانی که تجربه مدیریتی و اجرایی ندارند، قرار دارد.

(دوم) حفظ وحدت: مجلس شورای اسلامی محل تضارب آرا، دیدگاه‌ها و اندیشه­‌های مختلف است و باید «تفاوت­‌ها» را به رسمیت شناخت. حفظ وحدت ملی و پرهیز از دامن زدن به مسائل قومی و قبیله‌­ای، وحدت نمایندگان ملت برای خدمت صادقانه به مردم با تکیه بر شفافیت، صداقت، امانتداری و بالاخره وحدت جریان اکثریت مجلس که متعلق به جریان اصول‌گرایی است را باید برای بسیج همه نیروها و توان در جهت خدمت صادقانه به مردم و بر جای گذاشتن نام نیک، از مهم‌ترین اصول وحدت برشمرد.

(سوم) حاکمیت اعتدال و عقلانیت: آنچه بیش از هر امری مجلس یازدهم را تهدید می‌­کند، گرایش به عوام‌گرایی (پوپولیسم) و تندروی (رادیکالیسم) است، در حالی که برخی از این رفتارها مربوط به دوران انتخابات و رقابت­‌های انتخاباتی است؛ اگرچه این روش‌ها در یک مردم‌سالاری دینی برای حتی دوره انتخابات هم مورد نکوهش است. اینک که مجلس استقرار یافته است، باید از شعارها، نطق‌­ها و حتی ارائه طرح‌هایی که رگه­‌ها و نشانه‌­هایی از پوپولیسم و رادیکالیسم دارد به شدت اجتناب کرد. ریل­‌گذاری خانه ملت باید بر پایه «خرد، عقلانیت و اعتدال» باشد. حفظ شأن و جایگاه مجلس بیش از همه برعهده نمایندگان آن است.

(چهارم) تناسب میان زمان و اقدامات: دوره چهار ساله نمایندگی سریع می‌گذرد. تعداد طرح‌ها و لوایح که مجلس باید به تصویب برساند، فراوان، متعدد، متکثر و در موارد زیادی متضاد هم هستند. مجلس شورای اسلامی باید با استفاده از تجارب مجالس گذشته دریابد که چه میزان فرصت «طرح و لوایح» دارد و آنها را اولویت‌­بندی و زمان‌بندی و براساس آن اقدام کند.

برنامه هفتم توسعه کشور، برنامه و بودجه سال 1400، از دستور کار خارج‌کردن لوایح و طرح‌های در نوبت که اولویت ندارند، تقویت مرکز پژوهش‌­های مجلس، ارتقای کمی و کیفی دیوان محاسبات به‌عنوان ابزار نظارتی مجلس، نظارت موثر و کارآمد بر عملکرد مسوولان و کمک بایسته به سایر قوا برای غلبه بر مشکلات در راستای کاهش آثار گرانی و تورم که زندگی مردم را به شدت دچار مشکلاتی کرده است، از جمله اولویت‌­های خانه‌ملت محسوب می‌شود.

نمایندگان محترم بدانند که چشم­های زیادی در انتظار مجلس کارآمد، مردمی، شفاف، فسادستیز و خدمتگزار است که تحقق این اهداف با حرکت در مسیر قانون، عقلانیت، اعتدال و پرهیز از تندروی و شعارگرایی است؛ البته اگر می­‌خواهیم مجلس در رأس امور باشد.

منبع: صبح‌نو

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    آخرین عناوین