تاکید نمایندگان مجلس بر شفافیت آرا و اصلاح آئین‌نامه

گروه سیاسی الف،   3990325080

جمعی از نمایندگان مجلس در سلسله گفت‌وگوهای «مجلس قوی می‌خواهیم» بر لزوم شفافیت آرای نمایندگان و اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در دوره جدید تاکید کردند.

تاکید نمایندگان مجلس بر شفافیت آرا و اصلاح آئین‌نامه

به گزارش فارس، سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با نمایندگان مجلس یازدهم با عنوان «مجلس قوی می‌خواهیم» به همت معاونت مطالبه‌گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد.

* یک فرهنگ سیاسی غلط مانع شفافیت آرا می شود

فاطمه قاسم پور نمانیده مردم تهران در این نشست گفت: شفافیت آرای نمایندگان بحث خیلی مهمی است که در مجلس یازدهم باید دنبال شود. شفافیت در عملکرد، شفافیت در آرا و منافع مختلفی که در مجلس به وجود می آید.

وی ادامه داد: شفافیت یک مانع بسیار جدی دارد و آن فرهنگ سیاسی ماست. به این معنا که سازو کاری که نماینده در ادامه فعالیت سیاسی به آن نیاز دارد که البته این فرهنگ سیاسی غلط است معمولا باعث می شود نمایندگان زیر بار شفافیت نروند.

* دیوان محاسبات نیاز به اصلاحات اساسی دارد

اقبال شاکری نمانیده مردم تهران هم در این نشست گفت: بحث شفافیت آرا و مدیریت امور نمایندگان را باجدیت دنبال خواهیم کرد و این موضع مورد تایید همگان هست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: البته نه تنها شفافیت در آرا و اموال نمایندگان منظور است بلکه باید در تمام دستگاه هایی که با بودجه عمومی کشور مرتبط اند شفافیت برقرار شود که این شامل حقوق، دستمزد، قراردادها و هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای نیز می‌شود و قطعا در کمیسیون‌های تخصصی دنبال خواهیم کرد و درخواست کمیسیون مدیریت اطلاعات و فضای مجازی هم داده شده است و زمینه سامانه جامع اطلاعات بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که به اصلاحات اساسی نیاز دارد دیوان محاسبات است که ان‌شاءالله موردبررسی قرار خواهد گرفت.

* شفافیت آرا بیشتر مشکلات را برطرف می کند

بیژن نوباوه وطن نماینده  دیگر مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: یکی از مسائل مهم مجلس شناخت شخصیت نمایندگان است. یعنی این که در کارمان چگونه هستیم؟ یعنی آن طور که می گوییم انجام می دهیم؟

وی افزود: بحث شفافیت آرا بیشتر مشکلات را برطرف می کند. شفافیت آرا نباشد چه کسی می‌داند هر نماینده چگونه رای می‌دهد و مردم چگونه می‌توانند نمایندگان خود را بشناسند؟

نوباوه افزود: یکی از کارهای مهمی که در آغاز مجلس باید آن را شروع کنیم اصلاح آیین نامه است. یعنی شفافیت آرا. این امر باعث این می شود هر نماینده با تحقیقات کامل رای دهد در زمینه های مختلف.

* آئین نامه داخلی مجلس باید در دوره جدید اصلاح شود

سید نظام الدین موسوی نمانیده مردم تهران در مجلس هم در این نشست  گفت: آئین نامه داخلی مجلس باید در دوره جدید اصلاح گردد.

وی افزود: شفافیت آرا و عملکرد باید جزو اولویت‌های مجلس یازدهم باشد و این امر با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس صورت می‌گیرد.

* شفافیت باید در تمام حوزه‌ها باشد

غلامحسین رضوانی نماینده مردم تهران در مجلس هم گفت: شفافیت باید در تمام زمینه ها باشد، حتی انتخاب رئیس، نایب رئیس. دبیران، ناظران و روسای کمیسیون‌ها هم باید شفافیت باشد.

وی تصریح کرد: باید معلوم باشد من به چه دلیل  به ریاست چه کسی  در کمیسیون یا در مجلس یا جای دیگر رای می دهم، باید معلوم باشد یک نماینده چگونه عمل کرده، رئیس اگر شش ماه ضعیف عمل کرد باید معلوم باشد که علمدار ریاست این وی چه کسانی بودند، نایب رییس هم  همین طور من معتقدم در تمام زمینه ها باید شفافیت باشد.