گفتگوی «الف» با دکتر محمود مشفق، جمعیت‌شناس  ایران به یک خانه سالمندان بزرگ تبدیل می‌شود؟

گروه اجتماعی الف،   3990319065 ۱۰۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

امسال برای اولین بار در تاریخ ایران، رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد رسید. کارشناسان جمعیتی هشدار می دهند که اگر با همین شیب رشد جمعیت جلو برویم، تا دو دهه آینده به عنوان یکی از پیرترین کشورهای جهان، شناخته خواهیم شد.

 ایران به یک خانه سالمندان بزرگ تبدیل می‌شود؟

چندی قبل حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به آمارهای قابل تاملی اشاره کرد و هشدار داد: «رشد جمعیت‌ کشور در سال‌های اول انقلاب حدود ۲.۴۵ درصد بود؛ به این معنا که جمعیت کشور سالانه حدود ۲.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یافت. با وقوع کاهش جمعیت به خصوص در دهه ۱۳۷۰ به ناگهان یک شاخص از این رقم کم شد. در ابتدای ورودی به دهه ۸۰ به شاخص حدود ۱.۵ رسیدیم و طبق آخرین آمارها نیز در سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور متاسفانه برای اولین بار در تاریخ ایران به کمتر از یک درصد رسیده است.»

درخصوص تبعات کاهش رشد جمعیت به زیر یک درصد با دکتر محمود مشفق، جمعیت شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، هم‌کلام شدیم. او در این گفتگو به دلایل کاهش تاریخی رشد جمعیت، کاهش نرخ باروری و تاثیر آن بر آینده اجتماعی و اقتصادی کشور می‌پردازد. مشفق در گفتگو با «الف» تاکید دارد که اگرچه مشکلات اقتصادی بر کاهش نرخ باروری، تاثیر مستقیم می گذارد، اما عوامل متعددی هم وجود دارد که به کاهش رشد جمعیت ایران، دامن زده است. او با صراحت هشدار می دهد که «اگر وضعیت رشد جمعیت ایران به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک خانه سالمندان بزرگ تبدیل خواهد شد.»
وی با صراحت هشدار می دهد که «اگر وضعیت رشد جمعیت ایران به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک خانه سالمندان بزرگ تبدیل خواهد شد.»

مشفق تاکید دارد که «ایران برای مدتی از سال 1389 به بعد که سیاست های کلی ابلاغی در حوزه جمعیت مطرح شد، یک ثبات و افزایش حداقلی داشته است. یعنی نرخ باروری ما که 1.8 بود به 2.1 رسید، اما از سال 96 به بعد، نرخ باروری رو به کاهش رفت و اکنون تقریبا به همان نقطه قبلی یعنی 1.8 رسیده است.»

این استاد دانشگاه یادآور می شود: «متاسفانه در کشور به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق و در استان های بزرگ مثل تهران و البرز به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق اتفاق می افتد. طلاق باعث اضمحلال خانواده می شود و وقتی خانواده اضمحلال پیدا می کند، باروری اتفاق نمی افتد. اینها زنجیره های علت و معلولی هستند که به هم وصل هستند که در نهایت در کاهش رشد جمعیت، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

او با اشاره به تبعات اجرایی نشدن سیاست های کلی جمعیت، تصریح می کند: « اگر این سیاست های ابلاغی اجرا نشود، سالخوردگی جمعیت، کمبود نیروی کار و کاهش توان درونی جمعیت را در آینده شاهد خواهیم بود. خالی شدن مرزها و مناطق پیرامونی کشور که مهم ترین رکن امنیت داخلی کشور هستند و همینطور مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ می تواند از دیگر آثار کاهش رشد جمعیت باشد که به مشکلات کلان شهرها هم دامن می زند.»

همچنین مشفق بر این باور است که «هرچه دولت از طریق رسانه هایی که در اختیار دارد، به طور مستقیم به تبلیغ فرزندآوری اقدام کند، نتیجه کمتری خواهد دید. چرا که مردم تصور می کنند که دولت قرار است ما را مدیریت کند. بنابراین به جای این تبلیغات مستقیم، بهتر است برنامه هایی تدوین و اجرا شود که به طور غیرمستقیم، سیاست رشد جمعیت را جهت دهد.»

البته او در ادامه تاکید می کند: «علاوه بر کار فرهنگی و رسانه ای برای افزایش جمعیت، باید شرایط اقتصادی جامعه را هم بهبود بخشید تا خانواده ها به آینده اقتصادی شان، امید داشته باشند.»

مشروح این گفت‌گو را بخوانید:

پیش‌بینی شما در مورد روند کاهش بی‌سابقه رشد جمعیت کشور چگونه است؟ فکر می‌کنید این شیب نزولی جمعیت کشور تا کجا پیش می رود؟

پیش بینی های جمعیتی که برای تحولات رشد جمعیت هر کشور انجام می شود، به دو صورت  اتفاق می افتد. بخشی از آنها توسط جمعیت شناسان آن کشور و بخشی دیگر توسط موسسات بین المللی انجام می شود که در این حوزه، بخش جمعیت سازمان ملل موظف به انجام آن است.

برای پیش بینی های جمعیتی، سه سناریو را با توجه روند تحولات جمعیت در نظر می گیرند؛ سناریو حدپایین، حد متوسط و حد بالا. تفاوت این سناریوها در بحث رشد جمعیت است، به این معنا که رشد جمعیت به صورت نزولی، متوسط یا صعودی بررسی می شود.

اینکه رشد جمعیت کشورها در کدام دسته قرار بگیرد، عمدتا به وضعیت باروری کشورها مربوط می شود. بنابراین سه فرض در نظر می گیرند. اول اینکه باروری رو به کاهش باشد و به زیر سطح جانشینی برود، دوم اینکه باروری در سطح جانشینی یا کمی بالاتر تداوم داشته باشد و سوم اینکه نرخ باروری افزایشی باشد. البته وضعیت کشورها با هم تفاوت است. 

کشورهایی از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اروپا، چین، ایران و روسیه، نرخ باروری رو به کاهش دارند. ایران برای مدتی از سال 1389 به بعد که سیاست های کلی ابلاغی در حوزه جمعیت مطرح شد، یک ثبات و افزایش حداقلی داشته است. یعنی نرخ باروری ما که 1.8 بود به 2.1 رسید، اما از سال 96 به بعد، نرخ باروری رو به کاهش رفت و اکنون تقریبا به همان نقطه قبلی یعنی 1.8 رسیده است. 

رشد جمعیت، تابعی از سطح باروری کل است. همانطور که باروری کاهش می یابد، رشد جمعیت هم به زیر یک درصد می رسد. فرض کنیم اگر سالانه یک میلیون و 300 هزار تولد داشته باشیم، از طرفی تعداد فوتی ها 395 هزار نفر باشد، اگر تعدا فوتی ها را از باروری ها کم کنیم، رشد طبیعی جمعیت ما به 0.9 می رسد. با توجه به اینکه باروری رو به کاهش است، پیش بینی آینده این روند به این مساله بستگی دارد که ما تا چه حد می توانیم سیاست های ابلاغ شده جمعیتی را عملی و اجرایی کنیم. 

فکر می کنید چه موانعی وجود دارد که مانع از اجرای سیاست های کلی جمعیت، شده است؟

یکی از اهداف سیاست های ابلاغی در حوزه جمعیت، افزایش نرخ باروری به بالای سطح جانشینی است. عملی شدن این سیاست، نیاز به یکسری زیرساخت ها و بسترها دارد. از جمله اینکه لازمه افزایش نرخ باروری، رشد آمار ازدواج است. این در حالی است که آمار ازدواج در کشور به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و سن ازدواج نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین فراهم کردن زیرساخت های افزایش آمار ازدواج، در تحقق سیاست های ابلاغی رهبری در حوزه جمعیت بسیار موثر است. 

به این ترتیب، رسیدن نرخ باروری از 1.8 به 2 به تخصیص میلیاردها تومان بودجه و فرهنگسازی حرفه ای نیاز دارد. فرهنگسازی در مورد اهمیت تشکیل و تشکل خانواده و تلاش برای کاهش نرخ طلاق به شدت احساس می شود، چرا که باروری تنها می تواند در بستر خانواده محقق شود. ابتدا باید ازدواج صورت گیرد، آن ازدواج تداوم یابد و سپس این خانواده پایدار و منسجم و دارای بنیان های قوی، به باروری و فرزندآوری روی آورد.

اما در حال حاضر شاهدیم که از طرفی به دلیل مشکلات اقتصادی، ازدواج ها به تاخیر می افتد و از طرف دیگر، پایه و بنیان ازدواج به خاطر فرهنگ های غلط و آسیب های اجتماعی بسیار متزلزل شده است. متاسفانه در این بین، تبلیغات رسانه های غربی هم به این آسیب ها دامن می زند. امروزه شاهدیم که طلاق دیگر یک مساله تابو و منفور نیست. بنابراین وقتی تقدس ازدواج کاهش یافته و قبح طلاق از بین می رود، نتیجه آن، افزایش نرخ طلاق و آسیب های پیرو آن خواهد بود. 

الان نسبت آمار ازدواج به طلاق در کشور ما چگونه است؟

متاسفانه در کشور به ازای هر چهار ازدواج، یک طلاق و در استان های بزرگ مثل تهران و البرز به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق اتفاق می افتد. طلاق باعث اضمحلال خانواده می شود و وقتی خانواده اضمحلال پیدا می کند، باروری اتفاق نمی افتد. اینها زنجیره های علت و معلولی هستند که به هم وصل هستند که در نهایت در رشد جمعیت، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با افزایش طلاق، تعداد زن و مرد مطلقه افزایش پیدا می کند که به جریان عادی سازی طلاق در کشور دامن می زند. این مسائل در میزان رشد جمعیت، تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

کاهش رشد جمعیت را می توان دغدغه بسیاری از کشورها دانست. در کشورهای دیگر با این پدیده اجتماعی چطور برخورد می کنند؟

به نظرم ما باید تجربه تلخ دنیا را نگاه کنیم و درس بگیریم. همه کشورها در مسیر گذار جمعیتی، باروری شان کاهش می یابد. مثلا اروپا را از نظر رژیم باروری به دو قسمت تقسیم می کنند. یک دسته، سیستم های اجتماعی خانواده مدار و دسته دوم، سیستم های اجتماعی خانواده ستیز. منظور از خانواده ستیزی به این معنا نیست که سیاست های دولت علیه تشکیل و رشد خانواده هاست، بلکه به این معنا است که وضعیت اجتماعی و اقتصادی به نفع پایداری خانواده نیست، اما در کشورهایی که خانواده مدار هستند، نرخ باروری در آنها حداقل دو دهم  بیشتر از کشورهایی است که خانواده ستیز هستند. 

در آسیای شرقی می بینیم جوامعی که به تحکیم بنیان خانواده پرداخته اند و توانسته اند خانواده را ابقا کنند، وضعیت نرخ باروری بهتری دارند. البته منظور از تحکیم بنیان خانواده، شبکه سازی سرمایه اجتماعی است. مثلا سنگاپور که باروری پایینی داشت، سیاست جالبی را اتخاذ کرد. گفتند ما به زوج های جوان برای تهیه مسکن، کمک مالی می کنیم، به این شرط که دو یا سه نسل پیش از آنها در کنار هم زندگی کرده باشند. یعنی پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ در کنار هم زندگی کرده باشند تا بتوانند روابط خانوادگی که در جامعه مدرن در حال فروپاشی است را زنده نگه دارند. در واقع خانواده ها، شبکه های اجتماعی هستند که همواره حامی همدیگر هستند. 

فکر می کنید تا چه حد مسائل و مشکلات اقتصادی در کاهش نرخ باروری در ایران و شیب نزولی رشد جمعیت، تاثیر گذاشته است؟

ببینید ریشه مساله کاهش جمعیت، تنها مشکلات اقتصادی جامعه نیست، بخش زیادی از آن مسائل فرهنگی است. مثلا عده زیادی هستند که مشکل مالی ندارند و می توانند مثلا ماهی یک میلیون تومان نیز برای شهریه مهدکودک فرزند خود بپردازند، اما باز هم خیلی از آنها نگرانند که در مهد کودک با فرزندشان چگونه برخورد می شود. خیلی از آنها ترجیح می دهند به جای اینکه شش روز در هفته فرزندشان را به مهدکودک بسپارند، فرزندشان دو روز در مهدکودک و باقی روزها را نزد پدربزرگ و مادربزرگ کودک باشد. پس نیاز است که تدابیری سنجیده شود که این زنجیره اجتماعی محکم و بادوام، رشد یابد.

برای حل مشکل باروری نباید به طور مستقیم به مردم گفت بچه بیاورید. بلکه باید غیرمستقیم به این مساله پرداخت. در حقیقت عددها و کمیت ها برآیند یکسری شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. پس باید روی این شرایط کار کرد تا برآیند آن تغییر کند. مثلا باید ابتدا روی استحکام خانواده، سرمایه اجتماعی خانوادگی، کاهش آمار طلاق و... تمرکز شود تا نتیجه آن، یعنی تغییر در نرخ باروری را شاهد باشیم.

قطعا برای افزایش جمعیت کشور باید شرایط اقتصادی جامعه را بهبود بخشید تا خانواده ها به آینده اقتصادی شان، امید داشته باشند، اما باید همزمان روی مسائل فرهنگی هم کار کرد.

شما تبلیغات رسانه ای برای افزایش رشد جمعیت را چطور ارزیابی می کنید؟ این تبلیغات مستقیم، تاثیری هم در رشد جمعیت دارد؟

معتقدم هرچه دولت از طریق رسانه هایی که در دست دارد، بیشتر به این آمار و ارقام دامن بزند و به طور مستقیم به تبلیغ فرزندآوری اقدام کند، نتیجه کمتری خواهد دید. چرا که مردم تصور می کنند که دولت قرار است ما را مدیریت کند. بنابراین به جای اینکه ماهیت مستقیم برنامه ها در رسانه ها اعلام شود، بهتر است برنامه هایی تدوین و اجرا شود که به طور غیرمستقیم، سیاست رشد جمعیت را جهت دهد.

اگر سیاست های ابلاغی رهبری عملی نشود و روند افولی رشد جمعیت کشور ادامه پیدا کند، چه پیامدهایی منتظر جامعه ما خواهد بود؟

جمعیت برای همه دولت ها و حکومت ها یک مفهوم حیاتی است. جامعه بدون جمعیت هیچ مفهومی نخواهد داشت. نه تنها تعداد جمعیت بلکه ترکیب، رشد و ساختار آن هم مهم است. اگر وضعیت رشد جمعیت کشور ما به همین منوال پیش برود، کشور ما به یک خانه سالمندان بزرگ تبدیل خواهد شد. همانطور که در دوره هایی، نیاز به مدارس ابتدایی و مهدهای کودک بیش از هر چیزی در کشور احساس می شد، در آینده به خانه سالمندان بیشتری نیاز خواهیم داشت. 

جمعیت هر کشور باید با یک تعادل و توازن درونی و بیرونی همراه باشد که جمعیت بتواند به استحکام و بقای نظام اجتماعی کمک کند. نگاه سیاست های ابلاغی رهبری هم به این متعادل سازی کمی و کیفی جمعیت دوخته شده است. یعنی هم به رشد کمی جمعیت توجه می کند که کشور دچار پیری و کمبود نیروی انسانی نشود، از طرف دیگر، به افزایش امید به زندگی، رونق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، کاهش آسیب های اجتماعی و حتی بازتوزیع جمعیت در پهنه کشور توجه می کند. 

حال سوال این است که آیا ما به هنگام تدوین برنامه ها، به این موارد توجه کرده ایم یا تنها روی کاغذ به آنها بها داده ایم؟ بنابراین اگر این سیاست های ابلاغی اجرا نشود، سالخوردگی جمعیت، کمبود نیروی کار و کاهش توان درونی جمعیت را در آینده شاهد خواهیم بود. خالی شدن مرزها و مناطق پیرامونی کشور که مهم ترین رکن امنیت داخلی کشور هستند و همینطور مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ می تواند از دیگر آثار کاهش رشد جمعیت باشد که به مشکلات کلان شهرها هم دامن می زند. در این صورت نظام اجتماعی نیز دچار یک شرایط «آنومیک» و نابهنجاری می شود که کنترل و هدایت آن، با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود.

 

 

دیدگاه کاربران

توتونچی۱۴۸۱۰۰۷۰۰:۰۸:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
به همت مسئولین بزرگوار اول به یک خانه سالمندان بزرگ و بعد به یک گورستان بزرگ تبدیل خواهد شد.
ناشناس۱۴۸۱۳۱۹۰۹:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
نتيجه اين مديريتها همين است از اول هم بايد هركسي سر كار خودش ميبود اين همه مشكلات كشور مانند ١- افزايش فقر ٢- افزايش انواع فساد ٣- فسادهاي عظيم اقتصادي ٤- شكاف طبقاتي ٥- كاهش ازدواج و افزايش طلاق ٦- پير شدن كشور
ناشناس۱۴۸۱۳۶۷۱۰:۰۷:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
جمعیت کمتر نون خور کمتر زندگی بهتر
ناشناس۱۴۸۱۳۷۰۱۰:۰۹:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
ازدواج و بچه آوری با توجه به شرایط فعلی کشور، جنایت است در حق نسل های آینده.
ناشناس۱۴۸۱۳۷۸۱۰:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
موش تو سوراخ نمی رفت، یک جارو هم به دمش بسته بود! شما توان اداره ،تغذیه مناسب و مهیا کردن شرایط زندگی اولیه برای جمعیت فعلی را ندارید، چطور رویتان می شود که تبلیغ به ازدواج و بچه آوری و افزایش جمعیت می کنید؟
ناشناس۱۴۸۳۶۵۷۲۳:۲۹:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۵
احسنت
ناشناس۱۴۸۱۰۰۹۰۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
رشد جمعیت باید با رشد اقتصادی برابر باشد .
سعید۱۴۸۲۰۹۲۱۷:۳۱:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اینا همه حرفه کارشناس اگه اطلاعات داشته باشه میدونه جمعیت مناسب ایران 35 تا 40 میلیونه
مهدی۱۴۸۱۰۱۷۰۰:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این چیز ها مهم نیست مهم اینه که در برابر امریکا مقاومت کنیم و داریم می کنیم ازدواج و فرزند آوری خرج داره برای دولت و حکومت هم اداره ی همین جمعیت کنونی ممکن نیست و پیوسته فقر و گرانی را به بهانه فشار امریکا به مردم تحمیل می کنه بعد هم بزرگ کشور می گه به گرانی خوش بین باشید بهتر نیست فکری به حال همین هایی که به دنیا آمدند و بی کارند و فقیرند و سربازند و ... بکنید بعد حرف از موالید جدید بزنید فکر نمی کنید این بی کارها و فقیرها و سربازها و... شرافت داشته باشند و نخواهندکسی را به جمعیت بدبخت خودشان اضافه بکنند
ناشناس۱۴۸۱۰۱۸۰۰:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
زندگی سراسر استرس و اضطراب ، درماندگی در تمام مراحل زندگی ، درگیر شدن مردم در انواع مشکلات به بهانه در صحنه بودن ، فساد گسترده مسئولین وووووو باعث ایجاد فضای یاس و ناامیدی میشود ، و متاسفانه برخی مسئولین جامعه دیندار و معنوی را بر مبنای توهمات خود بنا کردند نه بر اساس واقعیات
ناشناس۱۴۸۱۰۲۱۰۰:۱۹:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
به خاطر وضعیت اسفناک اقتصادی، بیکاری، گرانی و تورم و همچنین فرهنگ غلط سخت گیری در مسائل مادی ازدواج جوانان نرخ رشد جمعیت به پایین ترین حد ممکن رسیده است. اگر اوضاع به حالت عادی برگردد، نرخ رشد جمعیت هم متناسب و نرمال خواهد شد.
ناشناس۱۴۸۱۴۹۶۱۱:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
خوب عزیزم بر فرض تمام این مشکلات در ایران به وجود امده ان وقت چرا در کشورهای دیگر که از نظر شما غرق در بهشت هستند فرزند اوری کم شده؟ خودتان را گول نزنید با این چیزها علت چیز دیگری است و این ها هم به صورت کامل جرات بازگو کردن ندارن
ناشناس۱۴۸۲۰۸۷۱۷:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
دوست عزیز مردم کشورهای دیگر اعتقادی به فرزنداوری وچند فرزندی ندارند دوم اینکه شما میگی دلیل دیگری دارد خوب دلیلش را بگو وگرنه بی جهت کامنت گذار
ناشناس۱۴۸۲۴۴۸۰۰:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
این تو هستی که خودتو گول زدی!
ناشناس۱۴۸۱۸۳۵۱۴:۴۰:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
ایا میدانستی با حقوق پایه ای بدون افزایشی در سال 92 میتوانستید 36 ماهه پراید بخرید وامسال هم با همان حقوق پایه ای میتوانید 38 ماهه پراید در بازار ازاد بخرید؟
ناشناس۱۴۸۱۰۲۳۰۰:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
خودتون رو خسته نکنید مردم میدانند چکار کنند درسته
ناشناس۱۴۸۱۰۳۲۰۰:۴۵:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
استخدام زن ها در مشاغل رسمی کشور متوقف کنید به جز شغل های مورد نیاز خود به خود هم ازدواج ها بیشتر می شود و هم فرزند اوری راه دیگری هم ندارید برای اینکه فرزند اوری مانند سابق به بیش از 3 بچه برسد
ناشناس۱۴۸۱۵۲۰۱۱:۲۶:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
دشمن دانا بلندت می کند ، بر زمینت می زند نادان دوست .
ناشناس۱۴۸۲۰۵۲۱۶:۵۶:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
نادان کسی هست که خودش را به خواب بزند و هی دور خودش می چرخد و دنبال مقصر می گردد ولی از علت اصلی ان گریزان است
ناشناس۱۴۸۱۵۵۹۱۱:۵۰:۴۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
آدم یاد تفکرات رفقای کومونیست می افته .
ناشناس۱۴۸۲۱۲۲۱۷:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
کاملا موافقم متاسفانه یکی از دلایل اصلی مستقل شدن بیجای زن ها و ازدواج نکردن همین استخدام های بی خود است!
حسین۱۴۸۲۳۰۲۲۱:۲۳:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
توهمات احمدی نژادی را کنار بگذارید تا مشکلات بیشتر نشود.
بانو۱۴۸۱۰۴۴۰۰:۵۷:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
کدوم مهد کودک ماهی یک میلیون می گیره؟
ناشناس۱۴۸۱۰۴۷۰۱:۰۰:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شماها نمی تونین حقوق اولیه جمعیت فعلی را تا مین کنید چه انتظاری دارید؟
ناشناس۱۴۸۱۰۵۲۰۱:۰۲:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
یک حساب سر انگشتی کنید در دهه اخیر چند نفر جوان از کشور به دلیلی خارج شدن و چرا؟
ناشناس۱۴۸۱۵۰۰۱۱:۱۵:۲۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این ها دلیل اصلی نیست همان طوری که یک عده ای می روند باز یک عده ای بر می گردن
افشین۱۴۸۲۳۹۲۲۳:۲۲:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اونایی که برمیگردند مسافرند نه مهاجر
ناشناس۱۴۸۲۳۰۷۲۱:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
همین جوانان که از کشور خارج شده اند و به کشورهای پیشرفته رفته اند با خیال راحت تشکیل خانواده داده اند و فرزند آوری میکنن و جایزه هم میگیرند.
ناشناس۱۴۸۱۰۵۳۰۱:۰۲:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
فرزند اوری فر مایشی نمیشه که .
ناشناس۱۴۸۱۰۵۵۰۱:۰۳:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
الان شما نمی تونین بچه های کار را سر و سامان بدین.
ناشناس۱۴۸۱۴۹۸۱۱:۱۴:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
همان طوری که شما نمی توانید بچه های درست را تربیت کنید
ناشناس۱۴۸۱۸۸۷۱۵:۱۱:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
چون نمی تونیم بچه خوب تربیت کنیم بچه دار نمی شیم ! شماها که می تونید بچه های خوب و آقازاده تولید کنید لطفا جور رشد جمعیت را بکشید
ناشناس۱۴۸۱۰۵۸۰۱:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
نه ازدواج می کنیم نه بچه می اریم چون اینده ای برای ما متصور نیست.
ناشناس۱۴۸۱۰۶۲۰۱:۰۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اتفاقا دلیل عمده فقر است نه فرهنگ.ادم با فرهنگ اما فقیر بچه دار نمیشه.
ناشناس۱۴۸۱۰۶۴۰۱:۰۸:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
وقتی دو تا فقیر ازدواج می کنن گدا به دنیا می ارن.
ناشناس۱۴۸۱۰۶۵۰۱:۰۹:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما الان نگران اینده هستین ؟
ناشناس۱۴۸۱۰۶۸۰۱:۱۰:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
تبلیغات رسانه های غربی کیلو چند؟ما الان در گیر نان هستیم.
ناشناس۱۴۸۱۲۸۵۰۹:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
ادعاهای کهنه و تکراری برای فرار از ریشه مشکلات که البته هیچ ربطی به تبلیغات غرب نداره
ناشناس۱۴۸۱۴۵۱۱۰:۵۴:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
وقتی تفکرات غربی را در کشور پایه ریزی می شد اتفاقا مشکلات ما هم در همین حوزه ها بیشتر شد پس اگر نمی خواهی ببینی مشکل از خودتان است
ناشناس۱۴۸۱۸۹۳۱۵:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
افزایش بی رویه و بی برنامه جمعیت در دهه شصت به مردم ایران درس خوبی داد ما دهه پنجاه و شصت تاوان سنگین برای این تجربه پرداختیم تحت هیچ شرایطی با این اوضاع نباید بچه دار شد
ناشناس۱۴۸۱۰۷۰۰۱:۱۲:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
تقدس ازدواج؟از کی تا حالا ازدواج مقدس شده؟
ناشناس۱۴۸۱۳۲۷۰۹:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
از همون وقتی که قانون نظام وظیفه رضاخانی مقدس شده!!!!!!
ناشناس۱۴۸۱۴۷۸۱۱:۰۴:۵۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اولین و مهمترین مانع ازدواج سربازی است که جوان را از مسیر زندگی دور میکند.
ناشناس۱۴۸۱۸۹۷۱۵:۱۶:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
از سربازی هم برگردیم بیکاریم سربازی مثل دانشگاه بدبختی را به تعویق می اندازه
ناشناس۱۴۸۲۴۱۲۰۰:۰۹:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۲۵
پیامبر فرمودند"هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر از ازدواج نیست" ازدواج از زمان آدم ابوالبشر مقدس بوده ونیازی به چرت و پرت های یه مشت غرب زده نیست!!!
ناشناس۱۴۸۱۰۷۲۰۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
باچی قبلاً یکنفره کار میکرد یک خانواده میخوردند الان تمام خانواده کار میکنن هنوز شکم خودشان سیر نمیتونن بکنن
ناشناس۱۴۸۱۴۵۹۱۰:۵۷:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
لطفا مانند همان قبل ها به اندازه ای که درامد دارید خرج کنید و نه این که تو چشم و هم چشمی بخواهید با وام و غیره و قرض دائم زندگی خودتان را لوکس کنید , همان یک نفره هم جوابگو است
ناشناس۱۴۸۱۵۱۴۱۱:۲۴:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
چشم هم چشمی چیه عزیز من!میخوام یه خونه 60 متری آپارتمانی تو افسریه بخرم زیر 750 میلیون نیست این که حداقله چشم و هم چشمی کجا بوده
ناشناس۱۴۸۲۰۵۸۱۶:۵۸:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
یک مثالی در بالا زدم در مورد خودرو برو ببین این خانه هم مثل همین ماشین است
ناشناس۱۴۸۱۰۷۴۰۱:۱۵:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما ها به گور خواب و کارتن خواب و کودکان کار و...............توجه بفرمایید بعد از ازدواج و فرزند اوری صحبت کنید.
ناشناس۱۴۸۱۰۷۷۰۱:۱۷:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما همین جمعیت فعلی را سیر کنید حقوق هاشون بدین فراری شون ندین خیلی هنر کردین.
ناشناس۱۴۸۱۰۷۹۰۱:۱۹:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
زاد و ولد مال ژن های برتر می باشد .
ناشناس۱۴۸۱۰۸۰۰۱:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
دلتون خیلی خوشه .
ناشناس۱۴۸۱۰۸۶۰۱:۲۵:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
بالاخره حد اقل دستمزد چقدر شد؟
ناشناس۱۴۸۲۳۱۳۲۱:۴۱:۵۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
تقریبا 2000 پشیز جدید
ناشناس۱۴۸۱۰۸۸۰۱:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما الان سنگ کی رو به سینه می زنید ؟ مردم یا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۸۱۰۹۶۰۱:۳۴:۴۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما فکر میکنی مقامات براشون مهمه؟! جدیدا قانون تصویب کردن به فرزندان اتباع خارجی تابعیت ایران بدهند یعنی چی؟ یعنی ایرانی نمیتونه ازدواج کنه ازکشورهای همسایه مهاجران غیر قانونی بیان طبق فرهنگ خودشون زن بخرند بچه هم که زیاد تولید میکنند به بچه ها تابعیت ایران بدهند بدین ترتیب رشد جمعیت زیاد میشه
ناشناس۱۴۸۱۹۱۰۱۵:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
چرا وقتی یک مرد همسر خارجی داشته باشه و بچه هاش تابعیت ایرانی داشته باشند شما معترض نیستی ؟؟ هر انسان ایرانی چه مرد چه زن بچه اش ایرانی است از تبعیض و تعصب جنسیتی دست بردار
ناشناس۱۴۸۲۳۵۶۲۲:۴۰:۴۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
منظور ایشون از اتباع و مهاجران خارجی مشخص هست شما متوجه نیستی و تبعیض می پنداری!!!
ناشناس۱۴۸۲۳۶۰۲۲:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
تبعیض جنسیتی اونیه که به ازدواج میگه زن خریدن اشتباه برداشت کردی خانم احتمالا
ناشناس۱۴۸۲۱۵۱۱۸:۲۲:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
پس اینجوری باشه باید میلیون ها نفر آسیایی و آفریقایی تبار از اروپای غربی و آمریکی شمالی بیرون رانده بشن.... نژادپرست نباشید...
ناشناس۱۴۸۱۱۰۲۰۱:۳۹:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
درکشور ثروتمند ایران میگن: لبنیات نخور پالم داره . بخوری هم پولشو نداری برنج نخور ارسنیک داره بخوری هم پولشو نداری میوه نخور و حتی پولشو نداری مرغ هورمون داره پولشم نداری بیکار هستی اصلا پول نداری تورم بیکاری فساد پارتی بازی.... کارد به استخوان رسونده پول تحصیل بچه رو نداری هوا الوده و سرطان زاست خونه که اجاره نمیتونی بکنی خرید پیشکش افراد باسواد و باهوش از مملکت خارج شدند بجاش اتباع خارجی وارد شدن و.......
م۱۴۸۱۱۲۰۰۱:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
کارشناساتون کارشناس نیستن که مشکل رو یا در نمی یابند یا خودشون رو به اون راه زدن. مشکل عمده این مساله یل مالی و بیکاری و امید نداشتن به آینده هستش و تمام. حاشیه نرین.
ناشناس۱۴۸۱۱۳۷۰۳:۰۹:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
جمعیت ایران باید ۲۰ میلیون باشه بقیه ش نون خور اضافیه برا کره ی زمین مگه چه کار مفیدی انجام میدین
ناشناس۱۴۸۱۱۴۴۰۳:۴۲:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
خواب تشریف دارین بیدارشین با همین جمعیت کمبود اب و برق داریم مسکن و شغل فقط تا دلت بخواد دانشگاه پولی داره شیره جان پدر و مادرها راه مکیدن برای اینکه فقط مدرک خالی بدن دست بچه هاشون اون بچه اول شغل میخواد مسکن میخواد بعد زن و زاد ولد همین الان کلی جوان بیکار رو دست خانواده ها موندن تو سیر کردن شکمشون
ناشناس۱۴۸۱۴۶۳۱۰:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این چیزها که گفتی همیشه بوده وچیز تازه ای نیست هرچند بهانه های رده چندمی است نوع نگاهتون به زندگی عوض کردین ان وقت دنبال بهانه های دیگری هم هستید خودتان را گول نزنید
ناشناس۱۴۸۱۷۷۵۱۴:۰۲:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
جیب ما مثل شما پر نیست عزیز
ناشناس۱۴۸۱۹۱۳۱۵:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
آقازاده و نورچشمی هم نیستیم که نگاهمون به زندگی مثل شما قشنگ باشه
ناشناس۱۴۸۲۰۶۰۱۷:۰۰:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اوه بعله!! و به همین خاطر است که اقا زاده و پولدار ها دنبال فرزند اوری نیستند برخلاف شما فقیرها!!!
امین۱۴۸۱۱۴۸۰۴:۰۸:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
بله...قطعا وقتی در دهه ۷۰و۸۰ دایه دار جوانترین کشور بودیم به میان سالترین و پیرترین تبدیل خواهیم شد‌‌. به سختی دانشگاه رفتیم اکنون دانشگاه ها دنبال دانشجویند. به نا قول کار دادند به سختی کار پیدا کردیم و گاها همچنان بیکار تا دیروز بفکر مسکن و....بودیم بزودی باید بفکر ساختن پارک بازنشستگان و خانه سالمندان و ...باشند. درضمن در آینده نه چندان دور به جایی خواهیم رسید از خارج کشور نیرو کار باید بیاوریم اما در مجموع این رسمش نبود...این زندگی اونی نبود که باید میبود در مملکتی که در شمال و جنوبش دریا باشه مرز با کشورهای مختلف داشته باشه چهارفصل باشه نفت و گاز و معدن داشته باشه و.... صد حیف (باتشکر از الف بابت بارگذاری درد و دل من_۳۵ساله از کرج)
ناشناس۱۴۸۳۶۶۸۲۳:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۲۵
البته خیلیا کار ندارن مسکن هم حتی از آرزوهاشان حذف شده
ناشناس۱۴۸۱۱۸۷۰۷:۰۶:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
با این وضع تغذیه و فشارهای عصبی به بازنشستگان و پیرمردها فکر نمی کنم کار به آنجاها بکشد فقط جمعیت کم می شود که البته اتفاق بسیار مبارکی برای مملکت است چون دیگر لااقل مشکل مسکن کمتر خواهد بود
ناشناس۱۴۸۱۲۱۰۰۷:۵۴:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
سالمند کلمه درستی نیست بهتر کلمه پیر بکار ببرید چون در ایران افراد از سن 40 سالگی به دلیل مشکلات و گرفتاریها پیر و فرسوده هستند
ناشناس۱۴۸۱۲۵۴۰۸:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
مانع اصلی فقر اقتصادی است .
ناشناس۱۴۸۱۲۶۳۰۸:۵۴:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۲۴
مهم دل ملته که بحمدالله هممون با این حجم از بی ثباتی و نگرانی از فردا تو بیست و خرده ای سالگی پیر شدیم!!
سمیرا۱۴۸۱۲۷۶۰۹:۰۹:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
جالبه فقط هم سایت شما اتوبوسی مطلب راجب جمعیت و بحران و چه و چه میزاره!!! ینی هیچ‌مطلب و خبر دیگه ای ندارید که بند کردید به این مسئله!! ینی انقدر ناتوانید ک اوضاع مالی و اقتصادی مردم میبینید ک تو نون شبشون موندن بازم هی عین نوار ی مطلب ک دیگه واقعا مضحک شده رو تکرار میکنید؟؟!!!
محمدعلی۱۴۸۱۲۸۴۰۹:۱۳:۳۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
اه چه گیری دادید یه خونه و ماشین و حقوق ده میلیون بمن بدید همین فردا زن میگیرم با حلواحلوا گفتن که دهن شیرین نمیشه
حسین۱۴۸۱۲۸۸۰۹:۱۵:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
نویسنده محترم! در نوشته هایتان بنوعی مسائل و مشکلات اقتصادی را که مهمترین عامل در کاهش فرزند آوری است را مخفی کرده اید ولی الان دوره آگاهی مردم است و نمیتوانید.!!! فرزند کمتر، زندگی بهتر
ناشناس۱۴۸۱۲۹۳۰۹:۲۱:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
با این وضعیت اقتصادی و بیکاری یک فرزند هم اضافی است.
ناشناس۱۴۸۱۲۹۹۰۹:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
انشاالله که کم و کمتر شیم بلکه کمی شاید کمی ارزش پیدا کنیم چیزی که زیاد باشه بی ارزشه دمه دسته . ما زیادیم که آقایون هیچ ارزشی برای ما ملت قائل نیستند. این کمترین واکنش طبیعی به شرایط مزخرفی که همین مسئولین برای ما ایجاد کردند آنهم برای کشوری با اینهمه ثروت خدادادی.
ناشناس۱۴۸۱۳۱۶۰۹:۳۶:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
الان ژاپن جامعه پیر می باشد چه مشکلی براشون ایجاد شده ؟ بتدریج ما پیران هم از این دنیا می رویم جمعیت ایران جوانتر و کمتر و شاداب تر می شود .
ناشناس۱۴۸۱۴۱۸۱۰:۳۴:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
ژاپن ملت شکست خورده است ما میراث دار یک ملت پیروزیم اگر قدرش را بدانیم
ناشناس۱۴۸۱۹۱۷۱۵:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲۴
با این اوضاع گل و بلبل پیروزیم ؟؟!!
ناشناس۱۴۸۱۴۷۱۱۱:۰۱:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این قدر الان خوب هستند ژاپنی ها ان وقت چرا مسوولانش در به در دنبال فرزند اوری هستند ؟
ناشناس۱۴۸۱۳۳۰۰۹:۴۴:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۴
یک دیوانه سنگی را می اندازه چاه صد تا عاقل نمی توانند دربیارند حکایت دهه 60 است که کلا بدبخت هستند هم در تحصیل با کلاسهای 50 نفری هم دانشگاه با غول کنکور هم شغل که چیزی گیرشان نیامد هم مسکن که سر به فلک کشیده ازدواج هم که نگو کهنسالی که شما تحلیل کردی مرگشون که حتی قبر نخواهند داشت
ناشناس۱۴۸۱۳۶۰۱۰:۰۴:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
خواستگاری تبدیل به فحش ناموسی شده خانم ها به فکر مهاجرت و ازدواج با اتباع خارجی اند حق هم دارند تمام دارایی یک مرد موفق ایرانی از ماشین یک فرد اروپایی یا آمریکای شمالی بی ارزش تر است
ناشناس۱۴۸۱۳۶۳۱۰:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
الف تنها رسانه ایست که بسیط به مباحث مهم میپردازد و نظرات را هم خوب منتشر می کند . تشکر از آقای احمد توکلی و تحریریه سایت
ناشناس۱۴۸۱۳۶۸۱۰:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
هر روز که میگذرد زندگی سخت تر و قوانین پیچیده تر و محدودیت ها بیشتر می شود کم کم به سوی نیستی می رویم . ملت خوبی بودیم یادمان گرامی
ناشناس۱۴۸۱۳۷۶۱۰:۱۲:۲۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
به عنوان کسی که سال ها کارمند بخش واردات و صادرات بودم عرض می کنم تحریم پاره کاغذی بیش نیست اگر اراده عبور از تحریم نزد مسولین کشور موجود باشد که نیست و مردم مهم نیستند مهم حفظ قدرت آقایان است و اینکه اروپایی ها جواب تلفن شان را بدهند
ناشناس۱۴۸۱۸۹۲۱۵:۱۴:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
شما چای پخش کن صادرات و واردات هستید؟
ناشناس۱۴۸۱۳۹۵۱۰:۲۴:۱۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
حالا اون موقع که جوان ترین کشور منطقه بودیم از این نیروی جوانی چه استفاده ای شد که الان همه نگران پیر شدن جمعیت هستند؟ یه مراجعه ای به آمارهای دهه هشتاد و نرخ بیکاری در اون دهه بندازید!
مجتبی۱۴۸۱۴۰۰۱۰:۲۵:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
مسئولین به احوال "اکنون" ما توجهی ندارند! اونوقت شما به فکر20 سال دیگه هستین ؟...
ناشناس۱۴۸۱۵۰۲۱۱:۱۷:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲۴
به جهنم! پیر شدم داغون شدم روحیه ام خراب شد از بس که دنبال تورم دویدم. خدا ازتون نگذره
علیرضا۱۴۸۱۵۹۵۱۲:۰۶:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲۴
کاش به جای طرح کردن هرروزه این مطالب یک بار یکی از کارشناسان موافق ازدیاد جمعیت رو دعوت میکردید تا به کامنت ها و ایرادات منطقی مردم در باره مشکلات فرزند آوری و ازدیاد جمعیت پاسخ دهد
ناشناس۱۴۸۱۶۲۰۱۲:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
افزایش جمعیت , پست سازمانی نیست که با ابلاغ حکم تحقق یابد . بلکه تابع متغیرهایی نظیر وضعیت معیشت , سطح تحصیلات , توقع افراد از زندگی , باورهای فرهنگی و .... است .
بازنشسته۱۴۸۱۶۶۵۱۲:۴۰:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
با این مدیران کهنسال و مدیریت سنتی و غیر علمی و خودروها باتکنولوژی قدیمی و بافت فرسوده شهرها و کشاورزی سنتی و... همان بهتر که جامعه هم کهنسال شود تاهمه چیزمان به هم بخورد.
علی۱۴۸۱۶۸۴۱۲:۴۹:۳۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این کارشناس شما یک نگاه به قیمت گوشت و برنج قیمت مسکن وضعیت بیکاری و تحریم های اقتصادی اصلا نگاه کرده این کارشناسارو از کجا میارین
ناشناس۱۴۸۱۷۲۶۱۳:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۳/۲۴
فعلا که به خاطر حفظ منافع شخصی بعضی ها در راستای حل مشکلات اساسی مردم مانند مسکن هیچ قدمی برداشته نمیشه.در چنین سیستمی چرا باید ازدواج کرد وفرزند آورد؟؟؟
ناشناس۱۴۸۱۷۷۷۱۴:۰۴:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۲۴
این همه دهه 60 بی اینده را چرا سامان نمی دهید؟ جمعیت ما باید زیر 30 میلیون باشه تا مردم راحت زندگی کنن
abbas۱۴۸۱۸۰۲۱۴:۲۱:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۲۴
سن بازنشستگی را کردید بین 42 تا 50 سال آنوقت می خواهید مشکلات پیری درست نشود؟ وقتی یکنفر 40 سال حقوق بازنشستگی می گیرد یعنی اینکه شما به اقتصاد کشور ضربه زده اید
انسانم آرزوست!۱۴۸۲۴۰۲۲۳:۳۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۲۴
خیالت راحت بازنشسته ها حقوقی نمیگیرند که بتوانند با آن گذران زندگی کنن در ثانی با این ضوابط ظالمانه طوری برنامه ریزی کرده اند که حقوق بازنشستگی در مدت کمتر از 5 سال چنان کاهشی یابد که بازنشسته به فقیر تبدیل میشود.
ناشناس۱۴۸۲۱۴۲۱۸:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۳/۲۴
مشکلات اقتصادی و فرهنگی بماند اما منابع طبیعی کشور به هیچ وجه پاسخگوی جمعیت بیش از این را ندارد ...
نقی۱۴۸۲۸۸۳۱۲:۰۵:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
خود این آقای کارشناس چند بچه دارند؟؟
حمید۱۴۸۳۶۳۴۲۲:۵۱:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۲۵
قبول کنید خراب کردید. خراب ....تو کدام زمینه وضع مناسبی داریم ..برید از کارشناس محیط زیست .اقتصادی کشاورزی فرهنگی سوال کنید ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین