گزارش پایگاه خبری آتلانتیک از یک رئیس جمهور «بی خاصیت» در آمریکا

گروه جهان الف،   3990317031 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری آتلانتیک نوشت:‌همزمان با اوج گیری تنش ها و اعتراضات در آمریکا، کاخ سفید موضع سکوت اتخاذ کرده و در تاریکی فرو رفته است.

گزارش پایگاه خبری آتلانتیک از یک رئیس جمهور «بی خاصیت» در آمریکا

به گزارش الف، "دیوید گراهام" نویسنده ارشد پایگاه خبری آتلانتیک در مقاله ای به مساله عدم کفایت دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه اعتراضات این کشور پرداخته و استدلال کرده است که آمریکا در برهه کنونیِ تاریخ خود، رئیس جمهور و رهبر ندارد. وی در این رابطه می نویسد: 

«در جریان اعتراضات اخیر در آمریکا، شاهد یک پدیده عجیب بودیم و آن، تاریکی محض و خاموشیِ تمامی چراغ های کاخ سفید بود. پنجره های محل اسکانِ رسمی رئیس جمهور آمریکا، حاکی از خاموش بودن چراغ ها بوده و نورافکن های محوطه بیرونی کاخ سفید نیز همگی خاموش بودند. 

آمریکا در برهه کنونی بیمار، عصبانی، و دچار انشقاق است. با این حال، این کشور خود را در شرایط کنونی بدون رهبر نیز می بیند. ترامپ هیچ گونه تمایل یا توانایی دال بر آرام کردن بحران و یا بهبود اوضاع از خود نشان نداده است. اینگونه به نظر می رسد که او عاشق مظاهر قدرت است. با این حال، او دلش نمی خواهد تا دست هایش آلوده به تبعات حکمروایی و سیاست ورزی شوند. دونالد ترامپ خود را رئیس جمهورِ اقلیتی در آمریکا می داند که به وی رای داده اند و از او حمایت می کنند. او خود را نماینده کلِ ملت آمریکا نمی داند. 

در برهه کنونی و درست در شرایطی که آمریکا به یک رهبر و مدیریتِ وی نیاز دارد، عکاسان، تصاویری را از کاخ سفید به ثبت رسانده اند که حاکی از خاموش بودن چراغ ها در کاخ سفید هستند. با این حال، درست در همین زمان، ترامپ به جو بایدن حمله کرده، به خبرنگاران حمله کرده، به رهبران ارشد و خط مقدمِ اعتراضاتِ جاری در آمریکا توهین کرده و بر بنیان های قدرتی که در آمریکا در اختیار دارد و با آن می تواند اعتراضات را سرکوب کند تاکید کرده است. این مدلِ رفتاری، دقیقا هماند الگوی رفتاری است که از یک رئیس جمهور بی خاصیت انتظار می رود. پیام های توئیتری ترامپ در برهه کنونی هیچ سیگنالی الا ضعف وی را مخابره نمی کنند. 

ترامپ در بحبوحه اعتراضات آمریکا، در قامت یک رئیس جمهورِ کارآمد ظاهر نشده است. ترامپ در ابتدا قتلِ "جرج فلوید" تبعه آفریقای-آمریکایی را به دست یک افسر پلیس مینیاپولیس آمریکا محکوم کرد. با این حال، وی از آن زمان هیچ کاری برای آرام کردن معترضان و تسکین خشم آن ها انجام نداده است. ترامپ هیچ خطابه ای را خطاب به ملت آمریکا انجام نداده در عوض، به فلوریدا سفر کرد و در مراسم پرتاب راکت Space X شرکت کرد. 

به تازگی ترامپ در جریان یک کنفرانس ویدئویی، فرمانداران ایالت هایی از آمریکا که در آن آها اعتراضات در جریان بوده را مورد تمسخر قرار داد با این حال، خودِ وی عمیقا از اینکه در برهه کنونی چه کاری را دقیقا باید انجام دهد، ترسیده است. همانطور که همکارم "پیتر نیکولاس" در پایگاه خبری آتلانتیک اشاره می کند، حتی ریچارد نیکسون هم به گفتگو با معترضانِ ضد جنگ ویتنام در سال 1970 اقدام کرد و نشان داد که مایل به شنیدن شکایت های آن ها است. خیلی سخت و بعید است که تصور کنیم ترامپ نیز یکچنین اقدامی را انجام دهد زیرا او تاکنون بارها و بارها نشان داده که هیچ اهمیتی برای دیگاه منتقدان خود قائل نیست. 

پیشتر در سال 2018 نیز من این نکته را ذکر کرده ام که چالش حکمروایی دموکراتیک(در آمریکا) این است که رهبران باید به نمایندگی از یک حزب در قدرت باشند، اما به نمایندگیِ از تمامیِ افراد جامعه حکومت کنند. در شرایطی که یک حزب در قدرت است و همه کارها را خود انجام می دهد، چالش های زیادی وجود دارد و به نظر می رسد ترامپ نیز به این وضعیت گرایش بیشتری داشته باشد. در روزهای اخیر و در جریان اعتراضات آمریکا، بی علاقگیِ ترامپ در متحد ساختن ملت آمریکا، به وضوح عیان شده است. 

علی رغمِ خلائی که سکوت ترامپ در برهه کنونی ایجاد می کند، عملا هیچ کس مایل به شنیدن و فرمانبرداری از وی نیست. همه می دانند که ترامپ، فقط و فقط اوضاع را بدتر می کند(خواه عمدی و یا غیرعمدی). مردم هیچ اشتیاقی به وی به عنوان یک رهبر ندارند. 

شهردار آتلانتا اخیرا در موضع گیری گفته است: تنها کاری که رئیس جمهور ترامپ در برهه کنونی باید انجام دهد این است که حرف نزند. او فقط اوضاع را وخیم تر می کند. زمان هایی وجود دارند که شما باید سکوت کنید و من امیدوارم که وی به این درک برسد و دیگر حرف نزند. 

بسیاری از ناظران و تحلیلگران از ترامپ بارها درخواست کرده اند که به توئیت زنی های مکرر خود خاتمه دهد و یا خطابه ای را در برهه کنونی انجام دهد. با این حال وی موافقتی با این مساله نکرده و مخصوصا مشاور ارشد وی( و دامادش) جرارد کوشنر، انجام یک خطابه از سوی ترامپ را در برهه کنونی غیرعاقلانه ارزیابی کرده اند. پیشتر نیز خطابه های ترامپ در مورد ویروس کرونا، مملو از اشتباه و گاف های سیاسی بودند که شاید همین مساله مشاوران ترامپ را از انجام خطابه مشابه توسط وی بر حذر داشته است. 

اخیرا وقتی نیویورک تایمز از ترامپ پرسید وی در قبال اعتراضات آمریکا چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد و چه می خواهد بکند، او پاسخ داد: «من قصد دارم که به آسانی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوم. اقتصاد آمریکا در حال بهتر شدن است و در ادامه بهتر هم خواهد شد. بهتر از همیشه». در حقیقت، پاسخ ترامپ هیچ ارتباطی به سوالی که از وی شده بود نداشت. 

در مدت گذشته، بارها و بارها، مشاوران ترامپ سعی کرده اند به وی بفهمانند که هدفِ اصلی اعتراضات آمریکا، او نیست. با این حال، ترامپ که پیش از این هم سابقه گسترده ای در اظهارات و رفتارهای نژادپرستانه داشته، چندان به این مساله توجه نکرده است. در عوض، وی به شدت به تئوری های توطئه نیز روی آورده است و اظهارات غلط و اشتباه زیادی را ایراد کرده و حتی پا را از حوزه قدرت و مسوولیت خود نیز فراتر گذاشته است. 

به طور کلی باید گفت، ترامپ فقط و فقط در برهه کنونی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمرکز کرده و همه چیز را از این منظر می نگرد. در شرایط کنونی، آن هایی که مخالف رئیس جمهور آمریکا هستند، فرصت خوبی برای جایگزین کردنِ وی با فردی دارند که واقعا به مردم و درخواست های آن ها اهمیت بدهد و خود را نماینده کل ملت آمریکا بداند. »

 

---------------------------------

*نویسنده: دیوید گراهام، وی نویسنده ارشد پایگاه خبری آتلانتیک است.

*لینک: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/06/america-has-no-president/612478/