کاهش غیرمنتظره نرخ بیکاری آمریکا

گروه جهان الف،   3990317022

برخلاف انتظارات، نرخ بیکاری آمریکا به زیر ۱۴ درصد رسید.

کاهش غیرمنتظره نرخ بیکاری آمریکا

به گزارش ایسنا به نقل از اسوشیتدپرس، برخلاف آنچه پیشتر انتظار می رفت نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه می کاهشی شد و رقم ۱۳.۳ درصد را ثبت کرد. این اتفاق در  شرایطی رخ داد که بسیاری از اقتصادانان و نهادهای اقتصادی پیش بینی کرده بودند نرخ بیکاری به ۲۰ درصد و بالاتر برسد. 

طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۲۱ میلیون نفر کاهش پیدا کرد که دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کمتر از ماه قبل است.  این وضعیت می تواند خبر خوبی برای دونالد ترامپ باشد که برای انتخاب مجدد به عنوان رییس جمهور در انتخابات ماه نوامبر حساب ویژه ای روی اقتصاد باز کرده است.  

گریگوری داکو، اقتصاد دان موسسه کپیتال اکونومیکس گفت: آسیبی که بحران بزرگ ناشی از کرونا به ما تحمیل شده، واقعا عمیق است و مدت زیادی طول خواهد کشید تا بازار کار بتواند خود را به سطح قبل از بحران باز گرداند.  

در حال حاضر حدود ۷۵ درصد شاغلین آمریکایی تحت تاثیر پیامدهای کرونا با کاهش درآمد، تعدیل موقت یا با بیکاری دایمی مواجه شده اند.  

متوسط نرخ بیکاری آمریکا در بازه زمانی ۱۹۴۸ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۷۳ درصد بوده که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۸۲ با ۱۰.۸ درصد و کمترین نرخ ثبت شده نیز مربوط به می ۱۹۵۳ با ۲.۵ درصد بوه است.

پیشتر کوین هاست، مشاور اقتصادی ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود که انتظار دارد نرخ بیکاری آمریکا در ماه می به ۲۰ درصد  افزایش پیدا کند: هنوز نمی توان با قطعیت گفت مردم چه زمانی به طور کامل سر کارهای خود برمی گردند اما از مرحله بی عملی در برابر کرونا کاملا خارج شده ایم؛ با این حال قبول دارم که میزان فعالیت های تجاری هنوز به حداکثر ظرفیت خود نرسیده‌اند.