تولید گلبول قرمز مصنوعی با کیفیت بهتر از گلبول های واقعی

گروه سلامت الف،   3990315053

محققان چینی و آمریکایی با همکاری یکدیگر موفق به تولید گلبول های قرمز مصنوعی شده اند که کیفیت و عملکرد آنها در مقایسه با گلبول های قرمز واقعی بهتر است.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، گلبول های قرمز مصنوعی جدید حامل اکسیژن و داروهای متنوعی هستند که می توانند به نقاط مختلف بدن منتقل شوند و از این طریق به جنگ سموم و دیگر مواد مضر بروند.

گلبول های قرمز خون با انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت های مختلف بدن وظیفه ای مهم را بر عهده دارند و این کار از طریق مولکول هایی به نام هموگلوبین صورت می گیرد که از پروتئین های حاوی آهن برای حمل اکسیژن استفاده می کنند.

تقلید از تمامی کارکردهای گلبول های قرمز توسط گلبول های قرمز مصنوعی کار ساده ای نیست ولی محققان توانسته اند این کار را به بهترین نحو انجام دهند. برای این کار از لایه ای نازک از سیلیس و نیز لایه های متنوعی از پلیمر که حاوی شارژ مثبت و منفی بوده اند، استفاده شده است. در نهایت پوششی از سلول های گلبول قرمز برگرفته از بدن نیز برای این مجموعه به کار گرفته شده است.

محصول نهایی از ابعاد، شکل و سطحی مشابه با گلبول قرمز واقعی برخوردار بوده و قادر به تغییر شکل و ابعاد برای عبور از مجاری مختلف بدن نیز بوده است. گلبول قرمز مصنوعی در جریان استفاده آزمایشی بر روی یک موش به مدت ۴۸ ساعت در نقاط مختلف بدن این حیوان حرکت کرد و اثری سمی به دنبال نداشت.