فواد ایزدی در گفتگو با الف اعتراضات داخلی آمریکا ادامه جنبش وال استریت است

  3990312058 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل آمریکا گفت: ماهیت اعتراضات در آمریکا فراتر از نژادپرستی است. اختلاف طبقاتی و تبعیض اجتماعی که در جامعه آمریکا حاکم شده و اقدامات ترامپ گسل هایی خاموش در جامعه آمریکا بودند که دوباره به حرکت در آمده است.

اعتراضات داخلی آمریکا ادامه جنبش وال استریت است

به گزارش الف،‌ از روزی که ترامپ بدون حتی یک روز کار و فعالیت سیاسی و اجرایی در دستگاه های اجرایی آمریکا، از دل یک روند انتخاباتی طولانی و پر تنش گوی سبقت را از خانمی با ۸ سال سابقه بانوی اول بودن و ۴ سال ردای وزیر خارجه کشوری مانند آمریکا را پوشیدن، ربود و به کاخ سفید راه پیدا کرد، شروع به ایجاد تنش با عالم و آدم کرد. 

او در تمام سه سال ریاست جمهوری اش که پشت سر گذاشته است همواره مثلثی از سه کشور روسیه، چین و ایران را در برابر خود می دید. در اسناد راهبردی آمریکا این مثلث تهدیدهای اصلی این کشور در هژمونی و رهبری جهان محسوب می شوند. حالا او در مخمصه کرونا و اعتراض های سراسری ضد تبعیض نژادی در شهرهای مختلف این کشور گیر افتاده است. آشفتگی را می شود در چهره او دید. تمام این اتفاقات در سالی بسیار حساس برای انتخابات سال آینده در حال رخ دادن است و هر روز که می گذرد رویای موفقیت در ادامه حضور در کاخ سفید برای ۴ سال دیگر را دورتر و دورتر می بیند.

حال و روز این روزهای آمریکا و ترامپ را با فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در میان گذاشتیم.

فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا در مورد ماهیت اعتراضات در این کشور به الف می‌گوید: ماهیت اعتراضات در آمریکا فراتر از نژادپرستی است، اختلاف طبقاتی، تبعیض اجتماعی که در جامعه آمریکا حاکم شده و اقدامات ترامپ از زمان روی کار آمدنش بعنوان گسل هایی خاموش در جامعه آمریکا بودند که دوباره به حرکت در آمده و حالا بعد از سه سال نتیجه آن را می بیند و این گسل ها و شکاف ها موجب این وضعیت شده است؛ لذا نمی توان اعتراضات را فقط به تبعیض نژادی و نژادپرستی موجود در بطن جامعه آمریکا ربط داد. مرگ جورج فلوید توسط پلیس آمریکا و نحوه این مرگ که تصاویر آن منتشر شد و احساسات جامعه داخلی آمریکا و حتی بسیاری را در جهان متاثر و آزرده کرد، تنها جرقه ای شد تا مردم فرصتی پیدا کنند تا اعتراض خود به سیستم سیاسی حاکم بر کشور را نشان دهند. 

این کارشناس مسائل آمریکا می گوید: کاری که پلیس میناپولیس کرد و نفس و جان  یک سیاه پوست را با زانوی خود گرفت در واقع نفس و جانی به جامعه و طبقات و لایه های معترض آمریکا داد که به خیابان ها بیایند. هر چند بنده معتقدم اعتراضات امروز آمریکا ادامه همان جنبش وال استریت است که در گذشته رخ داده بود که با سرکوب شدید روبرو شد و شاید بتوان گفت که افرادی که در جنبش وال استریت حضور داشتند امروز نیز در این تظاهرات حضور دارند لذا این اعتراضات تنها به دلیل نژادپرستی نیست.

وی همچنین در مورد ادامه اعتراضات و تاثیرگذاری آن بر انتخابات اکتبر گفت: این اعتراضات در آمریکا در کنار بحرانی که دولت این کشور در موضوع کرونا با آن روبروست و همچنین تنش هایی که در سیاست خارجی وجود دارد، قطعا بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر خواهد داشت. چرا که عده ای هستند که از سیاست های دولت ترامپ ناراضی بوده و آنها را امروز نیز در خیابان های شهرهای مختلف آمریکا می بینیم و همین اعتراضات خود می تواند منجر به زنجیره ای از اتفاقاتی در داخل آمریکا شود که در نهایت همگی بر سرنوشت نهایی انتخابات پایان امسال این کشور تاثیر بگذارد.

این کارشناس مسایل آمریکا افزود: حتی اگر ترامپ همانند دوره قبل انتخابات از ایجاد فضای دو قطبی شدید در این انتخابات به نفع خود استفاده کند و یا بخاطر معادله و سازوکار خاصی که بر شیوه انتخاباتی این کشور حاکم است، برنده از انتخابات بعدی بیرون بیاید قطعا تحولات منتهی به این انتخابات بویژه اتفاقاتی که به دلیل این اعتراضات رخ خواهد داد، جایگاه و اعتبار او را به شدت تضعیف می کند و نمی تواند آنگونه که در ۴ سال اول خود رفتار می کرد، عمل کند.

ایزدی در پایان با اشاره به سابقه و توان دولت آمریکا در سرکوب و خاموش کردن اعتراضات مدنی و ادعای مقامات این کشور مبنی بر دست داشتن سه کشور ایران، روسیه و چین در این اعتراضات گفت: دولت آمریکا در سرکوب کردن حرکت‌های اجتماعی توانمند است و دقیقا همان کاری را خواهد کرد که با جنبش وال استریت کرد لذا در نهایت این اعتراضات منجر به سرکوب های سخت تری خواهد شد و ادامه نخواهد یافت. در مورد ادعای دخالت سه کشور ایران، روسیه و چین در اتفاقات روزهای اخیر آمریکا هم باید بگویم که  آمریکایی ها برای فرافکنی چاره ای جز این اظهارات ندارند و این اعتراضات به دلیل سیاست های غلط خودشان است.