ترکان: رئیس ‌دولت آینده یک اصولگرا خواهد بود

  3990311037

مشاور پیشین روحانی می‌گوید: رئیس ‌دولت سیزدهم یک اصولگراست.

ترکان: رئیس ‌دولت آینده یک اصولگرا خواهد بود

تابناک نوشت: انتخابات مجلس یازدهم به پیروزی های پی در پی اصلاح طلبان در انتخابات های مختلف از سال 92 پایان داد و برای اولین بار بعد از 6 سال قاطبه اصولگرایان پیروز بی چون و چرای انتخابات لقب گرفتند تا جایی که اکنون ترکیب مجلس را بیش از 80 درصد چهره های منتسب به جریان اصولگرایی تشکیل می دهند و کمتر از 20 درصد آن ترکیبی از مستقل ها، اعتدالگرایان و اصلاح طلبان هستند.

بسیاری از کنش گران و تحلیلگران سیاسی، معتقدند که پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 مقدمه ای بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال 1400 است و با توجه به پیروزی قاطع اصولگرایان از هم اکنون هم می توان پیش بینی کرد که دولت آینده 8 سال بعد از سلطه اصلاح طلبان و اعتدالیون؛ یک دولت اصولگرا خواهد بود.

با توجه به اینکه تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کمتر از یکسال زمان باقیمانده و کشور از نیمه دوم امسال به طور جدی وارد مباحث انتخاباتی برای تعیین رئیس دولت سیزدهم در اردیبهشت ماه 1400 می‌شود صحبت‌ها و اما و اگرهای زیادی در این خصوص وجود دارد که جست و گریخته توسط کارشناسان سیاسی مطرح می‌شود.

در همین خصوص صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود در 1400 یک شخصیت تندرو یا خود آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور می‌شود او گفته بود که اصلاح‌طلبی تمام شده‌ است و دلیل این تمام شدن اصلاح‌طلبان را هم باخت سنگین آنها در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قلمداد کرده بود.

ناصر ایمانی کارشناس اصولگرا نیز خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم که اکثریت آنها الان در اختیار طیف اصولگرا هستند گفته بود که اصولگرایان در مجلس یازدهم معتدل نباشند انتخابات 1400 را از دست می‌دهند.

 او گفته بود که اینکه بنده می‌گویم مجلس یازدهم آرام خواهد بود به این معنا نخواهد بود چند نفر از نمایندگان در مجلس سر و صدا نخواهند داشت این رویکرد قطعا وجود دارد، ولی مسیر مجلس را تغییر نخواهد داد. بنابر این اگر مردم ببینند عملکرد اصولگرایان یک رویکرد رادیکال و توأم با درگیری و تنش برای جامعه است مسلما در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اقبالی با آنها نخواهند داشت.

در این زمینه، «اکبر ترکان» عضو ارشد حزب و مشاور سابق «حسن روحانی» پیرامون انتخابات 1400 و پیروز احتمالی این انتخابات اظهار کرد: من معتقدم که 1400 هم مثل مجلس گذشته خواهد شد. چون در انتخابات دوره یازدهم مجلس کاندیدایی که از لحاظ فکری به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر بودند تأیید صلاحیت نشدند. بنابر این در نتیجه رقابت فقط بین اصولگرایان بود. لذا آنها در رقابت فرصت نداشتند چون نامزدهای آنها عموماً رد صلاحیت شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بعد از 1400 هم همین پیش‌بینی را می‌کنید، تصریح کرد: من معتقدم الان مشی شورای نگهبان این است که در واقع خودش انتخاب می‌کند و بعد از مردم تأییدیه می‌‌گیرد. این نمایندگانی که در مجلس حضور دارند انتخاب شورای نگهبان هستند و مردم فقط این انتخاب را تأیید کردند و رقابت به معنای عادی و متعارف نبوده است.

مشاور ارشد سابق رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که قبلا انتخابات ریاست  جمهوری فضایی متفاوت‌تر از انتخابات ریاست جمهوری داشته است آقای روحانی و آقای عارف در سال 92 حضور داشتند و در سال 96 آقای جهانگیری و آقای هاشمی‌طبا به همراه آقای روحانی از جناح اصلاح‌طلب به رقابت پرداختند، بنابر این به نظر می رسد اکنون بزرگ‌ترین مشکل اصلاح‌طلبان همان سرمایه‌اجتماعی باشد، گفت: من معتقدم که انتخابات ریاست جمهوری 1400 با همان سبک و سیاق انتخابات اسفند ماه 98 خواهد بود و تفاوتی نخواهد داشت.

ترکان در پاسخ به این سئوال که منظورتان از اینکه انتخابات ریاست جمهوری 1400 با همان سبک و سیاق انتخابات اسفند ماه 98 خواهد بود، چیست؟ خاطر نشان کرد: منظورم این است که پیروز این انتخابات هم اصولگرایان هستند و از هم اکنون می توانم بگویم که ریاست جمهوری سیزدهم به اصولگرایان خواهد رسید.

همانطور که پیشتر هم گفته شد، بسیاری از کارشناسان سیاسی و تحلیلگران اعتقاد دارند که پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه سال 98، مقدمه ای بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. اصولگرایان بواسطه عملکرد نامطلوب اصلاح طلبان در دولت، مجلس و حتی شوراهای اسلامی شهر و روستا اکنون سکان قدرت را در قوه مقننه با اقتدار به دست گرفته اند و بسیاری همین امر را دلیلی بر پیروزی احتمالی آنها در انتخابات خرداد 1400 برای انتخابات رئیس جمهور سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی می دانند.