ترکیه: اجازه نمی‌دهیم لیبی بلاتکلیف بماند

گروه جهان الف،   3990310087

معاون ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور اجازه هیچ‌گونه بلاتکلیفی در لیبی را نمی‌دهد و خواستار حمایت کامل از "دولت مشروع لیبی" شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، "فوآت اوکتای" طی سخنرانی در یک نشست مجازی شورای آتلانتیک و سازمان هریتج ترکیه، تأکید کرد که "نیروهای غیرقانونی وفادار به فرمانده مرتد، خلیفه حفتر، باید دولت نخست‌وزیر فائز السراج را به رسمیت بشناسند."

وی با اشاره به جنگ داخلی سوریه که نزدیک به ۴ میلیون پناهنده را به ترکیه تحمیل کرده است، اظهار کرد: هرگونه بلاتکلیفی در این ناحیه، برای ترکیه و مردمش هزینه دارد.

معاون رئیس جمهوری ترکیه افزود: آنکارا از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۱، چیزی جز یک همسایه باثبات نمی‌خواهد؛ ترکیه در مورد لیبی نیز خواستار چنین چیزی است و از مشروعیت دفاع می‌کند.

وی یادآور شد: ترکیه و لیبی همچنین در ناحیه مدیترانه شرقی دارای منافع مشترک هستند، از این رو آنکارا اطمینان حاصل خواهد کرد که دولت مشروع لیبی مورد تهدید هیچ دیکتاتور یا تروریستی نظیر حفتر قرار نمی‌گیرد.

اوکتای اظهار کرد: پیامد حضور ما هر چه که باشد، ما در هر صورت آنجا خواهیم بود. در این مورد مصمم هستیم. رئیس جمهور رجب طیب اردوعان در این مورد با بقیه دنیا شفاف بوده و امیدواریم اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگران از جمله روسیه این موضوع را درک کنند.

لیبی از زمان برکناری معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع شاهد دودستگی و جنگ و ناآرامی است و دو دولت یکی در غرب (دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج) و دیگری در شرق (به ریاست خلیفه حفتر) بر این کشور سلطه دارند که هر یک تلاش دارد با شکست دیگری، کنترل کل کشور را در دست بگیرد. دولت اول از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دولت شرق لیبی هم از سوی برخی کشورها از جمله روسیه حمایت می‌شود.