نشست گروه ۷ حضوری برگزار می‌شود

گروه جهان الف،   3990309009

رییسان جمهوری آمریکا و فرانسه توافق کردند که نشست سران گروه ۷ در آینده نزدیک به صورت حضوری برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون همتای فرانسوی او روز پنجشنبه (به وقت واشنگتن) در یک گفت‌وگو تلفنی توافق کردند که نشست سران گروه هفت در آینده نزدیک در آمریکا به صورت حضوری برگزار شود.

ترامپ در ماه مارس (فروردین‌ماه)، نشست سران گروه هفت را که قرار بود در ۱۰ ژوئن (۲۱ خردادماه) در آمریکا برگزار شود، به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های اعمال شده بر پروازهای بین‌المللی، لغو کرد.

او هفته گذشته با بیان اینکه بحران کرونا کنترل شده و برگزاری حضوری این نشست می‌تواند حاوی پیام بازگشت جهان به وضعیت عادی باشد، پیشنهاد برگزاری حضوری آن را در کمپ دیوید ارایه کرد که مورد استقبال مکرون قرار گرفت.

«رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با اشاره به احتمال برگزاری حضوری این نشست گفت که در صورت نهایی شدن، نشست حضوری احتمالا پایان ماه ژوئن برگزار شود.

پیشنهاد ترامپ و استقبال مکرون در حالی است که در برخی کشورهای عضو گروه هفت نگرانی‌هایی نسبت به برگزاری حضوری این نشست وجود دارد.

در ژاپن که پس از شیوع کرونا قانون قرنطینه دو هفته‌ای برای کسانی که وارد این کشور می‌شوند وضع شده است، دولت و رسانه‌ها از «آبه شینزو» نخست‌وزیر خواسته‌اند در صورت حضور در نشست گروه هفت، پس از بازگشت به مدت دو هفته خود را قرنطینه کند.

کشورهای گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده می‌شوند. چهل و پنجمین نشست این گروه در سال گذشته در فرانسه برگزار شد.