روسیه لغو معافیت هسته‌ای ایران توسط آمریکا را تاسف‌آور خواند

گروه جهان الف،   3990309008

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با مطرح کردن این پرسش که آیا واشنگتن انتظار دارد تا راکتور اراک را آمریکا بسازد؟ لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی این کشور را تاسف‌آور خواند.

ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه که به صورت آنلاین پخش شد، گفت: لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران، این سوال را مطرح می‌کند که آیا آمریکا می‌خواهد ایران بطور مستقل طرح احداث راکتور هسته‌ای اراک را به پایان برساند؟

وی افزود: چنین به نظر می‌رسد مبتکران این سیاست حتی این پرسش را مطرح نمی‌کنند که چه منفعتی برای واشنگتن دارد و آمریکا درصورتی که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام اجرا نشود، چه امتیازاتی بدست می‌آورد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بگذارید به آنان یادآوری کنیم که شاخص‌ها با موافقت و هماهنگی متخصصان آمریکایی تایید شد و این طرح‌ها در واقع واکنشی به نگرانی طرف آمریکایی در برجام بود.

وی ادامه داد: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در زمان حاضر آمریکا واقعا خواهان آن است که به عنوان مثال راکتور اراک را خود بسازد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: چندی پیش چنین دورنمایی (ساخت راکتور اراک توسط نیروهای ایرانی) طرف آمریکایی را به شدت نگران کرده بود.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرد که معافیت‌های تحریمی مرتبط با برجام را لغو و دو ایرانی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای تحریم می‌کند.

پمپئو بامداد پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت: امروز به معافیت‌های تحریمی پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران پایان می‌دهم که در مدت ۶۰ روز اجرایی خواهد شد. ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاب می‌کند که این همکاری پایان یابد. 
خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش داد که آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر از تحریم را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند اما چند معافیت دیگر در مورد همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شرکت‌های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.