مدیترانه، عرصه جدید تقابل روسیه و آمریکا

گروه جهان الف،   3990307176

جنگ داخلی در سوریه و لیبی به عنوان کشورهایی در شرق و جنوب دریای مدیترانه، این منطقه را به عرصه جدید تقابل میان روسیه و آمریکا تبدیل کرده است.

به گزارش فارس، همزمان با پیچیده‌تر شدن شرایط درگیری‌ها در لیبی، نشانه‌های تقابل آمریکا و روسیه در دریای مدیترانه نیز افزایش یافته است.

به نوشته وبگاه میدل ایست آنلاین، ارتش آمریکا شامگاه یکشنبه مدعی شد که دو جنگنده روسی از نوع سوخو-۳۵ به شکل خطرناک به یک هواپیمای شناسایی آمریکایی در دریای مدیترانه نزدیک شده‌اند. در این بیانیه آمده بود که این رخداد برای دومین بار در دو ماه گذشته رخ می‌داد.

به نوشته سی ان ان، مسئولان آمریکایی معتقدند که روسیه در قبال هواپیماهای شناسایی آمریکا در شرق دریای مدیترانه به علت حضور نظامی در روسیه، حساسیت بالایی دارد و مسکو به نقش محوری خود در منطقه غرب آسیا پس از فروپاشی شوروی بازگشته است؛ به طوریکه تلاش‌های روسیه در این راستا، اذهان را به سمت دوران جنگ سرد می‌برد؛ به خصوص اینکه دو کشور در سوریه و لیبی تضاد منافع دارند.

فرماندهی نظامی ارتش آمریکا در آفریقا روز سه‌شنبه (دیروز) مدعی شد که روسیه در حمایت از «خلیفه حفتر» جنگنده به این کشور اعزام کرده است و پیش‌بینی می‌شود که این اقدام موجب افزایش شدن درگیری‌ها در این کشور شود.

جنگ در لیبی وارد مراحل پیچیده‌ای شده و حضور خارجی در پشتیبانی از طرفین درگیر، حجم وسیعی از سلاح را وارد این کشور کرده است؛ امری که به عقیده سازمان ملل در تضاد با قطعنامه‌های شورای امنیت در ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی است.

در این میان روسیه روابط بسیار خوبی با «خلیفه حفتر» و نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی دارد. آمریکا اما در مقایسه با سال ۲۰۱۱ و حمله ناتو برای سرنگونی معمر قذافی، اکنون نقش کم رنگ‌تری در لیبی دارد؛ با این حال «جفر هرگین» ژنرال نیروی هوایی آمریکا در خصوص افزایش نفوذ روسیه در لیبی هشدار داده و مدعی شده است که این حضور می‌تواند موجب نگرانی‌های امنیتی در کشورهای جنوب قاره اروپا شود.

پنتاگون روز ۱۵ آوریل نیز اعلام کرد که یک هواپیمای سوخو-۳۵ روسیه یک هواپیمای شناسایی ارتش آمریکا را بر فراز دریای مدیترانه رهگیری کرده است.