چرا در سیما آخوند، مجری و کارگردان مفسر قرآن می‌شود؟

محمد لطفی زاده، گروه تعاملی الف،   3990301054 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا در سیما آخوند، مجری و کارگردان مفسر قرآن می‌شود؟

در برنامه دوشنبه‌ی +مکث شبکه افق که همزمان هر روز در ماه مبارک رمضان به طور زنده از شبکه سه سیما هم پخش می‌شود به موضوع (جِن) پرداخته شد. شهریار بَحرانی کارگردان مُلک سلیمان در این برنامه به تفسیری از آیات قرآن کریم پرداخت که جای تأمل دارد:

1 - آقای کارگردان، دَجّال را همان ابلیس و جِن معرفی کرد، حال آنکه این یکی از چندین احتمال مطرح شده درباره دَجّال است.

2 - عبارت (دَیّاراً) در آیه 26 سوره مبارکه نوح به زعم آقای بحرانی، به معنی دِیرنشین و به مفهوم طایفه جِن که در پستوها زندگی می‌کنند است، حال آنکه این کلمه به معنای (فرد و نفر) بوده و معلوم نیست ربط آن را به طایفه جِن، ایشان از کجا آورده‌اند.

3 - ایشان در عبارت (فَجاسُوا خِلالَ الدِّیار / آیه 5 سوره اسراء)، کلمه دِیار را مرتبط با همان دَیّاراً در سوره نوح دانسته و معرفی نموده‎اند. حال آنکه دَیّاراً به تعبیر برخی مفسرین همان دیوار بوده که با تبدیل واو به یاء و ادغام دو یاء در همان بدین صورت درآمده و اصولاً چنین ارتباطی معلوم نیست از کجا کشف شده است.

4 - آقای بَحرانی عبارت (وَ ما بَینَهُما) را در آیه 24 سوره شعراء به محل زندگی طایفه جِن تعریف نمودند، حال آنکه به نظر مفسران مشهور، مقصود از مابین آسمان‌ها و زمین در این آیه، به قرینه بعدی (رب المشرق و المغرب و ما بینهما) عالَم محسوس و مشهود است.

5 - ایشان با اشاره به آیه 4 سوره مبارکه اسراء و عبارت (لَتُفسِدُنَّ فِی الاَرضِ مَرّتَین) به معنای قطعاً شما (بنی اسرائیل) دو بار در زمین فساد و خونریزی می‌کنید گفته‌اند فعلاً در مرحله اول فساد هستیم حال آنکه در تفاسیر مشهور چنین نتیجه‌گیری وجود ندارد و معلوم نیست آقای کارگردان بر چه مبنایی به تفسیر اینچنینی از آیه یادشده پرداخته‌اند.

6 - به گفته‌ی آقای بَحرانی از عبارت (لا یَلِدُوا اِلّا فاجِراً کَفّاراً) در آیه 27 سوره مبارکه نوح برمی‌آید که کافران جز کافر نمی‎زایند اشاره به طایفه جِن دارد! حال آنکه در تفاسیر آمده این موضوع را جناب نوح از طریق وحی دریافته بود. معلوم نیست ایشان ارتباط با جِن را از کجا دریافته‌اند.

7 - آقای کارگردان با اشاره به آیه 23 سوره مبارکه نوح که نام 5 بُت در آن آمده، بر خلاف تفاسیر مشهور و معتبر گفته‌اند که اینها بُت نبوده، بلکه نام 5 جِن بوده است!!!

اینها نمونه‌هایی از بحث 50 دقیقه‌ای نادر طالب‎‌زاده با دوست خود، شهریار بَحرانی پیرامون موضوع جِن بود. البته از صدا و سیما که آخوند در آن مُجری می‌شود انتظار می‌رود که کارگردان سینما هم مُفسر قرآن باشد. کاش برنامه‌سازها در ساخت برنامه و دعوت از مهمانان دقت بیشتری می‎‌کردند.