از سیر تا پیاز ثبت نام مدارس شاهد

گزارش بازرگانی،   3990231055

این روز‌ها انتخاب مدرسه مناسب به یکی از دغدغه‌های مهم والدین تبدیل شده است . هرچند در ظاهر وظیفه اصلی مدارس تعلیم و تدریس دروس است اما بسیاری از اولیا علاوه بر توجه به کیفیت آموزش ، تمایل دارند مدرسه ای برای دانش آموزشان انتخاب کنند که به امر پرورش دانش آموزان هم به اندازه آموزش اهمیت بدهد .

در سال های گذشته مدارس شاهد به عنوان یکی اصلی ترین انتخاب های خانواده های سراسر کشور توانسته گزینه‌ های مناسبی برای تحصیل دانش آموزان باشد . زیرا این مدارس علاوه بر اینکه کیفیت آموزشی مناسبی دارند به مسائل پرورشی و برنامه های فرهنگی هم اهمیت ویژه ای می دهند .

تصور بسیاری از والدین از مدارس شاهد به این شکل است که این مدارس صرفا برای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان شاهد و ایثارگر تاسیس شده است ؛ درصورتیکه مدارس شاهد علاوه بر پذیرش از این دانش آموزان در صورت وجود ظرفیت خالی با یک سری شرایط ، از دانش آموزان عادی هم پذیرش می کنند . در نتیجه افراد عادی هم می توانند در این مدارس ثبت نام کنند !

ثبت نام مدارس شاهد هرساله برای تمامی پایه های تحصیلی یعنی از اول ابتدایی تا پایه دوازدهم انجام می شود . از آنجاییکه این مدارس شرایط علمی خاصی را برای سایر دانش آموزان قرار داده اند در نتیجه فقط دانش آموزانی می توانند ثبت نام این مدارس را انجام دهند که شرایط علمی مشخص شده توسط مدارس شاهد را داشته باشند .

ثبت نام مدارس شاهد به صورت دو مرحله ای انجام می شود ولی نحوه ثبت نام برای پایه های تحصیلی مختلف متفاوت می باشد ! دانش آموزانی که متقاضی ثبت نام در پایه های اصلی ( پایه اول ابتدایی ، پایه هفتم و پایه دهم ) هستند و شرایط علمی ثبت نام مدارس شاهد را دارند باید در زمان مشخص شده توسط سامانه جامع شاهد و امور ایثارگران وارد سایت ثبت نام مدارس شاهد یا همان سجا به آدرس saja.medu.ir بشوند و به وسیله کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز وارد فرم ثبت نام شده و پیش ثبت نام اینترنتی خودشان را انجام بدهند . اما ثبت نام دانش آموزان میان پایه به صورت حضوری با مراجعه به محل مدرسه انجام می شود .

ولی سوالی که ذهن اکثر اولیا را درگیر کرده این است که نحوه پذیرش مدارس شاهد به چه صورتی می باشد ؟ آیا همه دانش آموزهایی که شرایط علمی ثبت نام مدارس شاهد را دارند پذیرش نهایی می شوند ؟ در واقع اولویت اول پذیرش مدارس شاهد با دانش آموزهای فرزندان شاهد ، آزاده و جانبازان بالای 50 درصد می باشد ، یعنی این دانش آموزان پذیرششان به صورت قطعی انجام می شود . بعد ظرفیت باقیمانده در هر مدرسه را با توجه به امتیازهای دانش آموزان با اولویت ایثارگری و یا دانش آموزهای عادی تکمیل می کنند ! اما چه چیزهایی برای این دانش آموزان حائز امتیاز است ؟

مدارس شاهد دو جدول امتیاز بندی برای دانش آموزان با اولویت ایثارگری و دانش آموزان با سایر اولویت ها و یا دانش آموزهای عادی قرار داده است . در این جدول مواردی که برای دانش آموزان حائز امتیاز می شود به همراه میزان امتیاز و مدارکی که بابت اون امتیازها باید در زمان ثبت نام به مدیر مدرسه تحویل بدهند نوشته شده است . دانش آموزان باید این جدول امتیاز بندی را با دقت بررسی کرده و در زمان ثبت نام ، امتیازهایی که طبق جدول امتیازبندی به آن ها تعلق می گیرد را در فرم ثبت نام وارد کنند .

بعد از تمام شدن زمان ثبت نام مدارس شاهد ، امتیازهای دانش آموزان مورد بررسی قرار می گیرد و ظرفیت خالی مدارس با پذیرش از این دانش آموزان پر می شود . اما برای قبولی در مدارس شاهد چه امتیازی لازم است ؟

برای پذیرش دانش آموزان شرط امتیازی قرار نداده اند و هر کسی با هر امتیازی شانس قبولی در این مدارس را دارد در نتیجه ملاک امتیاز رقابتی است نه حدنصابی . از آنجایی که امتیازهای دانش آموزان فقط با دانش آموزهای منطقه تحصیلی خودشان مقایسه می شود ، نحوه پذیرش دانش آموزان بستگی به این دارد که بقیه دانش آموزهایی که در منطقه محل سکونتشان هستند و برای آن مدرسه ثبت نام کردند چه امتیازی داشته باشند . حتی خیلی وقت ها پیش آمده دانش آموزی که امتیازی نداشته و فقط طبق شرایط علمی ثبت نام خودش را انجام داده هم پذیرش شده است . پس اصلا شانستان را از دست ندهید و ثبت نام رایگان مدارس شاهد را انجام بدهید .

بعد از تمام شدن زمان ثبت نام ، نتایج ثبت نام دانش آموزان اعلام می شود . نتایج مدارس شاهد برای پایه های اصلی که ثبت نامشان هم به صورت اینترنتی بود به صورت همان اینترنتی داخل سایت سجا و برای دانش آموزهای میان پایه از طریق تماس تلفنی یا پیامک به والدین اعلام میشود .

بعد از اعلام نتایج مدارس شاهد دانش آموزان با یکی از عبارت های " پذیرفته شده " ، " پذیرفته نشده " و " ذخیره " روبرو می شوند . خوب عبارت " پذیرفته شده " و " پذیرفته نشده " که مشخص می باشد ! ولی اگه بعد از اعلام نتایج مدارس شاهد جلوی نتیجه قبولی دانش آموزتان عبارت " ذخیره " رو دیدید به این معنی می باشد که دانش آموز شما در لیست ذخیره این مدرسه قرار گرفته و در صورتی که افرادی که پذیرفته شده اند برای ثبت نام نهایی در تاریخ مشخص شده اقدام نکنند از این دانش آموزان به ترتیب لیست ذخیره پذیرش انجام می شود .