سازمان جهانی بهداشت خواستار تحقیقات مستقل درباره کرونا شد

گروه جهان الف،   3990230204

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت سه شنبه شب به وقت تهران با انجام یک تحقیق مستقل در مورد منشأ ویروس کرونا موافقت کردند.

به گزارش فارس، کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت شبانگاه سه شنبه  به وقت تهران موافقت کردند که یک تحقیق مستقل در مورد واکنش این سازمان به ویروس کرونا انجام شود.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «راشاتودی»   کشورهای حاضر در مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت  با اجماع یک قطعنامه را تصویب کردند و خواستار پاسخگویی مشترک به این بحران شدند.

این قطعنامه که توسط اتحادیه اروپا به جریان انداخته شد خواستار ارزیابی بی طرفانه، مستقل و جامع در زمینه واکنش بین المللی به این بیماری شده است که تاکنون بیش از 4.8 میلیون نفر را آلوده کرده و بیش از 318 هزار نفر را کشته است.

در این قطعنامه درخواست شده تحقیقات درباره ارزیابی واکنش سازمان جهانی بهداشت درباره همه‌گیری بیماری کووید-19 انجام شود.

وزیر بهداشت آمریکا، دوشنبه در جریان نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت را مقصر تلفات کرونا در جهان دانست.«آلکس ایزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا، روز گذشته (دوشنبه) در نشست مجمع جهانی بهداشت که به صورت مجازی بر‌گزاری شد، سازمان جهانی بهداشت را به عدم شفافیت در ارائه اطلاعات مربوط شیوع ویروس کرونا متهم کرد و گفت سازمان جهانی بهداشت نتوانست مأموریت اصلی خود یعنی به اشتراک گذاری اطلاعات را در جریان شیوع بیماری کرونا انجام دهد.

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، الکس ایزار در این نشست گفت: «ما باید در مورد دلیل اولیه گسترش ویروس کرونا، روراست باشیم. این سازمان (WHO) نتوانست اطلاعاتی که جهان نیاز داشت را به دست آورد و همین موضوع باعث بسیاری جان خود را از دست بدهند. این اتفاق نباید دیگر رخ دهد.» (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز گذشته در صفحه توئیتر خود عکسی از نامه ارسالی خودش به «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد و بار دیگر به این سازمان تاخت.

دونالد ترامپ همچنین روز دوشنبه تهدید کرد  اگر سازمان جهانی بهداشت در بازه زمانی 30 روزه متعهد به انجام اصلاحات نشود، آمریکا برای همیشه بودجه خود برای این سازمان را قطع و در عضویت خود در این نهاد نیز بازنگری خواهد کرد. بر اساس گزارش مجله «فوربز»، آمریکا در سال 2019، 400 میلیون دلار به بودجه سازمان جهانی بهداشت کمک کرد. 

اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ارسال نامه با محتوای تهدید و ضرب‌الاجل خطاب به مدیر سازمان جهانی بهداشت واکنش وزارت خارجه چین را به دنبال داشت به طوری کهوزارت خارجه چین در واکنش به نامه ارسالی رئیس‌جمهور آمریکا برای مدیر سازمان جهانی بهداشت و تکرار اتهام‌زنی‌های اخیر واشنگتن به پکن درباره شیوع ویروس کرونا اعلام کرد، آمریکا در تلاش برای استفاده از چین به منظور سلب مسئولیت از خود است.