چرا روند قیمت ارز صعودی شد؟

گروه اقتصادی الف،   3990230150

پس از مدت‌ها تثبیت نرخ ارز از طریق سیاست‌های بانک مرکزی، در روزهای اخیر این بازار با روند صعودی مواجه شده که یک کارشناس اقتصادی معتقد است تا زمانی که نرخ تورم در کشور بالا است، نرخ ارز هم روند صعودی خواهد داشت و در این زمینه نباید سعی کرد تا نرخ ارز را سرکوب یا کنترل کرد بلکه با اصلاح سیاست‌های پولی و نرخ تورم، ارز هم به ثبات خواهد رسید.

چرا روند قیمت ارز صعودی شد؟

محمد صادق‌الحسینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تحولات اخیر نرخ ارز، گفت: افزایش نرخ ارز در اقتصادی که دارای تورم بالایی است یک امر  طبیعی و قطعی است و  باید دولت‌ها نرخ ارز را نسبت به تورم داخلی و خارجی افزایش بدهند.  

وی با انتقاد به سیاست بانک مرکزی در زمینه کنترل و ثبات نرخ ارز، توضیح داد: اگر دولت می‌خواهد سیاست پولی مستقل داشته باشند، نباید به دنبال سیاست ارزی مستقل باشد زیرا، این امر باعث می‌شود تا منابع ارزی کشور از بین برود. سیاست ارزی باید تابع سیاست‌های پولی باشد.

احتمال نقش هدف‌گذاری تورم در افزایش نرخ ارز

صادق‌الحسینی افزود: باید به تدریج نرخ ارز را متناسب با نرخ تورم افزایش بدهیم و اگر بانک مرکزی به دنبال هدف‌گذاری تورم است، هرگز نمی‌تواند سیاست ارزی مستقل را دنبال کند و شاید می‌توان گفت یکی از دلایل افزایش نرخ ارز سیاست هدف‌گذاری تورم باشد.

تبعات اقتصادی کنترل نرخ ارز

در ادامه این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم امر مطلوبی برای اقتصاد است، اظهار کرد: تثبیت نرخ ارز در یک مدار مشخص توسط بانک مرکزی موجب می‌شود تا واردات کاهش پیدا کند زیرا، زمانی که نرخ ارز سرکوب شود، واردات نیز هر روز ارزان‌تر می‌شود و تولید داخلی هم به دلیل تورم هر روز گران‌تر خواهد شد. همچنین، سرکوب نرخ ارز باعث ازبین رفتن پتانسیل اشتغال در کشور می‌شود زیرا، منابع صرف پایین نگه داشتن نرخ ارز می‌شود و بدین گونه صنعت کشوری که منابع طبیعی دارد و می‌خواهد ارز را تثبیت کند اما تورم بالایی دارد، از بین خواهد رفت.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: تا زمانی که نرخ تورم در کشور بالا باشد، نرخ ارز هم روند صعودی خواهد داشت و در این زمینه نباید نرخ ارز را سرکوب یا رها کنیم بلکه باید سیاست‌های پولی و تورم را اصلاح کنیم که در پی این امر نرخ ارز هم ثابت خواهد شد.