قدرت کشندگی کرونا کم شده است؟/ ویروس کرونا یک بیماری بومی خواهد شد

گروه سلامت الف،   3990229039

یک اپیدمیولوژیست گفت: ویروس کرونا تاکنون ۳۵ مرتبه جهش پیدا کرده و از قدرت کشندگی آن کاسته شده است.

قدرت کشندگی کرونا کم شده است؟/ ویروس کرونا یک بیماری بومی خواهد شد

محمدرضا محبوب فر اپیدمیولوژیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ویروس کرونا تاکنون ۳۵ مرتبه جهش پیدا کرده است. طی ۳۵ بار جهش بدون آن که قدرت انتشار ویروس تغییر کند از قدرت کشندگی آن کاسته شده است و می‌توان گفت کرونا ویروس در دنیا با ضعف‌های عمده‌ای همراه شده است.

تغییر علائم بالینی بیمار با جهش کروناویروس

او گفت: جهش کرونا همچنین باعث تغییر علائم بالینی بیماری شده است و علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس که با شیوع بیشتری در اسفند ماه دیده می‌شد به علائم گوارشی مانند اسهال شدید و مکرر، دل پیچه و دل درد، حالت تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، و سایر علائم مثل تب خفیف، اختلال در حس بویایی و چشایی، کهیر و تغییر رنگ پوست، سکته‌های قلبی و سکته مغزی تغییر کرده است.

محبوب فر بیان کرد: در حال حاضر در سنین مختلف و حتی کودکان نشانه ابتلا به کرونا مشاهده شده است. البته مردم توجه داشته باشند که علائم جدید می‌تواند با کرونا مرتبط باشد و اگر پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت درمان خانگی از طریق جبران مایعات از دست رفته بدن، اسهال و استفراغ ادامه پیدا کرد یا تشدید شد به بیمارستان مراجعه کنند. با توجه به علائم گوارشی کرونا انتقال فعال ویروس از طریق محیط‌هایی مانند: دستشویی و حمام ممکن است و رعایت نکات بهداشت فردی و محیط بر مردم واجب است.

این اپیدمیولوژیست عنوان کرد:  استفاده اجباری از ماسک و دستکش به همراه ضد عفونی و شستشوی مکرر دست‌ها می‌تواند تا ۹۰ درصد از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند و اکنون که موج دوم کرونا در کشور آغاز شده است، بسیاری از نمونه‌های مثبت کرونا مربوط به موارد حضور در تجمعات، رعایت نکردن فاصله گذاری فیزیکی و نافرمانی از دستورات بهداشت فردی است.

کرونا یک بیماری بومی خواهد شد

او در پایان گفت: بیماری کرونا در آینده به یک بیماری فصلی و بومی در کانون‌های انتشار بیماری تبدیل خواهد شد ضمن اینکه احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا وجود ندارد و ویروس در جمعیت مبتلا ایمنی و مصونیت جمعی ایجاد خواهد کرد. تست مثبت و مجدد درمان شدگان کووید-۱۹ ناشی از بخش باقی مانده از ساختار ویروس است و به این دلیل نیست که فرد دوباره مبتلا شده است.