آمریکا به دنبال قبضه بازار جهانی واکسن کرونا

گروه جهان الف،   3990227182

آیا دولت آمریکا با هدف تسلط بر بازار جهانی واکسن کرونا، فرصت انجام عملیات مهار و کنترل اپیدمی این بیماری را هدر داده است؟

به گزارش تسنیم، در آستانه برگزاری هفتاد و سومین مجمع بهداشت جهانی، بیش از ۱۴۰ سیاستمدار و متخصص با صدور نامه سرگشاده مشترکی، خواستار این شدند که واکسن کرونا در تسلط انحصاری هیچ کشوری نباشد و استفاده از این واکسن برای استفاده جهانی آزاد باشد و کشورهای فقیرتر در این بین نادیده گرفته نشوند.

این نامه سرگشاده در حالی صادر شده است که مدیران اجرایی شرکت داروسازی «سانوفی» فرانسه اخیرا اعلام کرده اند که با توجه به اینکه دولت واشنگتن بیشترین بودجه مربوط به تحقیق و تولید واکسن کرونا را تامین کرده است، بنابراین آمریکا اولین کشوری خواهد بود که از این واکسن استفاده خواهد کرد.

چنین اظهاراتی از سوی مدیران سانوفی، جنجال زیادی در جوامع بین الملل به راه انداخت.

مدیران این شرکت داروسازی فرانسوی تحت فشار دولت پاریس و جامعه بین الملل، نهایتا در بیانات خود مبنی بر اولویت آمریکا در استفاده از واکسن های تولید شده در فرانسه تجدید نظر کردند و گفتند واکسن های تولید شده در فرانسه و اروپا، اولویت استفاده در آمریکا را نخواهند داشت و دولت واشنگتن فقط برای دسترسی به واکنسی که در کشور خودش تولید شده باشد، در اولویت قرار می گیرد.

بدیهی است که حقیقت این جنجال ها موضوع ساده ای نیست و آمریکا به عنوان ابرقدرت جهان بار دیگر دستان کثیف خود را به سمت روند جهانی توسعه و تولید واکسن کرونا دراز کرده است و جاه طلبی های گرگ صفتانه خود را برای تسلط بر این پروسه تولیدی به نمایش گذاشته و همین امر منجر به جنجال و نارضایتی جهان شده است.

این نکته قابل توجه است که سران آمریکا اخیرا به طور علنی اعلام کرده اند که کرونا بدون نیاز به واکسن از بین می رود و اینطور به نظر می رسید که روند تولید واکسن کرونا برای مقامات دولت واشنگتن اهمیتی ندارد.

این در حالیست که دولت واشنگتن برای تسلط انحصاری بر واکسن کرونا به صورت مخفیانه و با زحمت زیاد، اقدامات مختلف دغل کارانه ای انجام داده است.

دولت آمریکا اوایل ماه مارس سال جاری میلادی به دلیل تلاش برای خرید تکنولوژی تولید واکسن از یک شرکت بیوتکنولوژی فرانسوی به ارزش ۱ میلیارد دلار، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. کاخ سفید به دنبال این بود که از این فناوری صرفا در آمریکا استفاده کند. به محض انتشار چنین اخباری بود که دولت واشنگتن مورد سرزنش جهانی قرار گرفت و سیاستمداران آلمانی نیز چنین اقدامی از سوی کاخ سفید را نشان دهنده چهره زشت واشنگتن به جهانیان توصیف کردند.

یک نکته مشکوک تر دیگر نیز وجود دارد و آن این است که رئیس جمهور آمریکا روز یازدهم ماه ژانویه با اشاره به اینکه دولت واشنگتن روند تولید واکسن کرونا را آغاز کرده است، ابراز امیدواری کرد که این واکسن تا پایان سال در دسترس قرار بگیرد.

چنین اظهاراتی از سوی ترامپ در تاریخ ۱۱ ژانویه، به سرعت در کانون توجه جامعه بین المللی قرار گرفت زیرا این تاریخ، دو ماه قبل تر از اواسط ماه مارس و زمانی بود که سران آمریکا از اعلام وضعیت فوق العاده ملی به دلیل شیوع کرونا خبر دادند.

سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا دولت آمریکا با هدف تسلط بر بازار جهانی واکسن کرونا، فرصت انجام عملیات مهار و کنترل اپیدمی این بیماری را هدر داده است؟

از طرف دیگر، در کنفرانسی که اخیرا به ابتکار اتحادیه اروپا و با محور مقابله با کرونا برگزار شد و تمام کشورهای شرکت کننده در آن روی هم رفته مبلغی معادل ۷.۴ میلیارد یورو به روند توسعه و تولید واکسن کرونا و تولید و توزیع عادلانه آن اختصاص دادند، دولت آمریکا هیچ پولی نداد.

مقامات آمریکایی می گویند که دولت واشنگتن در حال سرمایه گذاری میلیاردها دلاری در پروسه تحقیقاتی کشور خودش روی تولید واکسن کرونا است.

این رویکرد کاخ سفید مورد انتقاد روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» قرار گرفت؛ این روزنامه نوشت که چنین اقدامی از سوی کاخ سفید نشان می دهد آمریکا می خواهد به تنهایی به مقابله با کرونا بپردازد و از همکاری در مسیر تولید واکسن علیه این بیماری خودداری کند.

اتخاذ چنین رویکردی توسط کاخ سفید دو دلیل دارد: دلیل اول این است که همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، سیاستبازان این کشور به دنبال این هستند تا با قبضه کردن تولید و کاربرد واکسن کرونا آبروی خود را حفظ و رای جمع کنند؛ دلیل دوم نیز این است که سودجویی، کار همیشگی سیاستبازاان آمریکایی بوده است.

با توجه به اینکه همکاری جامعه جهانی برای مهار کرونا یک رویکرد آشکار است و جامعه بشری از سرنوشتی مشترک برخوردار است، سیاستبازان آمریکایی باید از خواب بیدار شوند.