نماینده ایران در اوپک درگذشت

گروه سیاسی الف،   3990227004 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در اوپک و دیپلمات باسابقه کشور که چندی پیش به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستانی در تهران به کما رفت، ساعتی پیش درگذشت.

نماینده ایران در اوپک درگذشت

ایرنا نوشت: کاظم‌پور اردبیلی از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی بود.  وی در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ وزیر بازرگانی بود. کاظم پور اردبیلی در دولت جنگ از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در جایگاه معاونت اقتصادی وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد و از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز معاونت امور بین‌الملل وزیر نفت و عضویت هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران را برعهده داشت.

وی در فاصله سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۴ سفیر ایران در ژاپن بود و از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ نیز نمایندگی ایران در اوپک را به‌عهده داشت. کاظم‌پور اردبیلی از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیز در جایگاه نماینده ایران در اوپک فعالیت می‌کرد.

او در کسوت نماینده ایران در هیئت عامل اوپک  در تمام طول خدمتش همواره مدافع منافع ملی کشور بود.

«تدوین استراتژی تعامل سازنده و شراکت در عین رقابت، تلاش‌هایی برای تشکیل IEF و شکل‌دهی به کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۰۱» از کارهای مهم کاظم‌پور در دوره مسوولیتش بود.  

 

رئیس جمهورنیز در پیامی با تسلیت درگذشت مرحوم حسین کاظم‌پور اردبیلی گفت: این تلاشگر پیشکسوت عرصه سیاست و مدیریت، با قبول سمت‌های مختلف خدمتگزاری در سنگرهای گوناگون و ارائه خدمات صادقانه، کارنامه ارزنده‌ای از خود برجا گذاشت که نام و یادش را ماندگار خواهد کرد.


 متن پیام حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

درگذشت دیپلمات برجسته و خدوم کشورمان مرحوم حسین کاظم‌پور اردبیلی موجب تأثر خاطر گردید.

این تلاشگر پیشکسوت عرصه سیاست و مدیریت که طعم تلخ ترور و خشونت را در اوایل انقلاب چشید و بسیاری از یاران مبارز خود را در جریان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی از دست داد، با قبول سمت‌های مختلف خدمتگزاری در سنگرهای گوناگون از جمله در وزارتخانه‌های بازرگانی، امور خارجه و نفت و ارایه خدمات صادقانه، کارنامه ارزنده‌ای از خود برجا گذاشت که نام و یادش را ماندگار خواهد کرد.

اینجانب مصیبت وارده را به خانواده محترم، همکاران و دوستان این فقید سعید تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای ایشان رحمت و مغفرت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

حسن روحانی